|
Sida 4 av 9
|
|
|---|---|
|
Biltemas olja skulle jag kunna tänka mej att fylla på med i min 745:a som rullar som vinterbil! Man lever bara en gång! |
|
|
goesta jag har en ford orion 92 1.6 som jag kör som vinterbil och jag har den olja som du har i din m5:a jag är till o med orolig för forden att den motor ska haverera pga dålig kvalite av olja. hellre kör jag inte m5:a än häller sån olja i den.inte konstigt att det blir allt för ofta motorras i m5:orna. |
|
| Att jag är lite negativ till biltema oljan är för att min 2002tii fick vevaxelhaveri när jag hade den oljan i.Så att jag sparade hundra kronor på den oljan försvann när motorrenoveringen kostade 10k plus allt jobb.Tur att man är gammal bilmek och har tillgång till verkstad.Eftersom att jag är hyfsat påläst om oljor och api klassning så gick jag på den och tänkte att den oljan borde funka i min motor med.Nu vet jag bättre. | |
|
Ska kanske tilllägga att det var en standard motor på endast 130hk och renoverad innan av en BMW antusiast för ca 3000mil sedan med endast orginal delar. Så här ser den bilen ut Länk |
|
fredde 7 |
Hade tänkt köpa mig en FIN M5 E39:a, nu tvekar jag. Visste innan att det fanns många förstörda M5:or med "humpabumpa ljud" eller så kallade sportavgas, folk som satt i "öppna filter" Fula hjul, eller ching chong däck . Jag vill ha en M5:a som ägaren/ägarna tyckt om bilen, med andra ord bytt olja med täta intervaller och av god kvalite(inte stirrat sig blinda på 100-lapparna) Sedan är det ju så att det är rätt så så sårt att överträffa bmw när de bygger en M bil så ngr modifikationer och annat skit går fetbort. Är nu med anledning av detta inlägg väldigt skeptisk till även en M5:a. Förstår att det är ngr av er som kör på skitolja för att ni "doktorerat" i en grundkurs i kemi. Har lite erfarenhet av olika oljor sedan tidigare, då främst 2T, Körde alltid på Castrol(TTS) hade inga problem. Började köra på en lågprisolja med samma kvalifikationer, fick kort därefter problem med överhettning och ökat slitage. Ngn skrev att det är inget vidare med BMW:S långtidsrekomendationer och det håller jag med om. Max 1000 mil eller 12 månader säger jag. |
|
Fredde 7: Det är inga problem att få tag i en fin M5, men man får leta lite. Att köpa billigaste på blocket och tro att man fyndat är inte riktigt rätt. Jag letade i Sverige ett tag innan jag bestämde mig för att importera. Det finns garanterat fina exemplar i Sverige, men de var inte till salu just när jag letade. Och det finns många som sköter om sina M5or som barn dock så är de få och det är ännu mer sällan att de bilarna kommer ut som "klipp" på blocket. De finns de som gillar att spara några hundralappar på billig olja, men tro mig vi är många M5 ägare som inte räknar på kostnaderna när det gäller våra bilar. Vilka årsmodeller letar du och vad har du för budget? There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
Fler bra reaktioner! Jag vill bli övertygad om att Biltemas olja är fel för min M5a, och jag vill bli det via det här forumet, inte genom att motorn skär. Så fortsätt gärna försöka övertyga mig, men argument som "va dum du är" eller "Biltema suger" biter liksom inte. Just nu är jag (som ni ju märker) rätt övertygad om att Biltema är lika bra som Castrol, och att den stora skillnaden egenligen ligger i marknadsföring, inte i teknisk prestanda. Jag har också kört med Castrols Edge Sport 10W-60 i min kära motor, men jag märker helt ärligt ingen som helst skillnad. Fredde 7: vill du inte ha en E39 M5a, så är det ju ditt val. Synd om du skulle välja bort en så otroligt fin och bra bil pga att jag använder Biltema-olja, men det är inget jag ligger sömnlös över. Jag sköter min kärra, jag byter olja ofta, jag har varmgarage och underhåller den mycket bättre än det rekommenderade service-schemat, MEN jag är är fortfarande inte övertygad om att den överprissatta Castrol-oljan är helt nödvändig. Men jag lovar att lyssna - jag vill absolut inte råka ut för nåt haveri pga ren dumsnålhet ...:-) |
|
| Goesta: Du ska inte köra "sport"-edgen utan SAE 10W60 | |
fredde 7 |
Herr gaspedal: 99-02.alla "orginalfärger" även vit;) krav:Ej träinredning.Ej "turkstylade" annars så mycket utrustning som möjligt..dock är skicket viktigare. Viktigt!!!!! Bra skick för mig är när motorn går som den skall, oljan är gyllenbrun, ingen historik med allvarliga "krockskador". Inga synliga minnen efter lagningar.Inga defekter som skakande bromskivor, obalans,sliten koppling.mm Men om bilen har ngr stenskott i fronten, är det väl ok |
|
Kört biltema olja i mina 5 senaste bmw o det har då inget hänt, kör med 5w-50 helsyntet från biltema i min 540 manuell och den spinner som en klocka .... De som tror att denna olja är 80% sämre får gärna tro det , men har man något hum om oljor eller läser på om det så kanske man inser sanningen !! Det funkar kanon , det är värre att tro att man hällt i en super olja och köra 2000 mil på den :) Mvh Niklas |
|
fredde 7 |
nikke:Fel bil, fel olja, fel butik. Tre fel av tre möjliga. Grattis!!!! |
| Jag har flertalet gånger övervägt att hälla Biltemas 5W50 olja i min M5 E34 när den är avställd o ej brukas men hittills har jag lixom inte vågat...Vill inte "förorena" den riktiga oljan som i så fall skulle slåss i på vårkanten (RS 10W60)...Så den får stå med ny fräsch Castrol olja över vintern. Därenom så kör jag Biltemas 5W50 olja i min VW, dock byter jag efter högst 1000mil..Har inte varit några som helst problem. | |
|
2002tii : Tror du verkligen att motorn rasade pga Biltemas olja? Jag tror nog att den hade rasat med olja av annat märke också! Då är det väl mer troligt att någonting i den tidigare renoveringen som du skriver om inte har blivit korrekt utfört. |
|
|
Det var olje filmen som inte bar och då får man metall mot metall lika med skuret lager inget konstigt med de.Har man läst lite om oljans funktion så kanske man förstår lite bättre vad den ska göra för nytta i en motor.Den ska täta,rena, kyla, smörja sen var det en grej till kommer inte på det nu. Hoppas att ni talar om vid försäljning vilken olja ni har kört på när ni säljer bilen. |
|
|
2002tii : Och hur kom ni fram till att inte oljefilmen bar? Jag är egentligen ingen biltemaförespråkare men jag är ändå väldigt tveksam till att din motor skulle ha skurit just pga olja från biltema... |
|
| 2002tii: Oljan skall även "kapsla in" partiklar som filtret inte kan fånga upp...Håller för övrigt med GE, har svårt att tro att raset berodde på Biltema oljan. Sannolikt skulle du fått lagerras oavsett vilken olja du använder, förr eller senare. Som parantes kan jag nämna att jag körde Biltemas mineralolja i min 39000 milade förra VW utan minsta problem, testade även Biltemas syntet olja i den, även det utan problem (körde ca 5000mil med bilen på Biltema oljan, dvs mellan 34000-39000mil, byte ca va 1000:e mil). Numera är bilen skrot dock, men detta pga en trafikolycka... | |
|
Säljes 6.5 lit tsw olja endast 700 mil från mitt senaste olje byte 20kr litern för er som inte bryr er vad ni heller i bilen. |
|
| Vilken annan orsak skulle det vara då?Om inte oljan klarar av att kyla ordentligt då blir motorn och oljan för varm och mister sina smörjande egenskaper.Jag kommer även i fortsättningen köra på märkes olja med erkänt god kvalitet.Har för övrigt ett exempel till angående Biltemas fantastiska olja.Jag hade en KTM 250 tvåtakt som jag hade kört ganska mycket med och viste hur den var maskinelt.Tvåtaktsoljan var Motuls helsyntet och hade inga problem med det.Sen använde jag biltemas tvåtaktsolja med 2% inblandning och den värme nypte då redan efter ca 5 minuters körning?Hur förklarar man det? | |
|
goesta bara det står BILTEMA på oljan borde räcka och bli övertygad att inte hälla det i en m5:a händer det nått med din motor, vad kommer du tänka på i första hand? jo BILTEMAs olja, vad kostar den där oljan förresten? typ 4l 149kr? castrols tws 10W60 kostar 229kr per liter. så man sparar nog en slant :) 2002tii Jag tror de håller nog för sig och inte nämner biltemas olja. utan säger det är castrol :) |
|
|
2002tii: Jag har kört ALLA mina "bruksbilar" (inköpspris under 40") på Biltema olja, allt från deras billigaste mineral 10W40 till deras dyraste 5W50 sedan -97/98. Det har varit bilar från en 30000 milad VW Polo från -82 med tokigt nersliten kam vid köp, vid köp sliten kamaxel 323i -84, alltså sämsta möjliga utgångspunkt för Biltema oljan,antagligen bra med "metallspån" i dessa motorer... Utöver detta har jag använt Biltema oljan i 323i -86, 535i -90, 323i -83 osv, listan kan göras lång.Bilarna har rullat mellan 3000-7000mil i min ägo. Ingen av de har skurit eller havererat maskinellt (hittills ska jag kanske tillägga). Min gissning är att din "130 hästars" motor skar pga av monteringsfel av lager (tex för litet lagerspel), kanske oval lageryta på veven, materialfel i lagret osv...En korrket renoverad motror rasar inte efter 3000mil så länge man hållt original-toleranserna samt fyllt på med en olja som klarar av den specifikation som krävdes när motorn byggdes i fabrik (Biltema 5W50 är API SL klassad så den kan man med gott samvete hälla på i bilar tillverkade iaf så sent som 99/00, jag snackar "standard bilar" inte M-monster utan vanliga 100-200Hk svensson bilar). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.