|
Sida 3 av 9
|
|
|---|---|
|
Fick hem 10 liter TWS idag! Ska bli skönt att veta att det är "riktig" öl i maskineriet:) Man lever bara en gång! |
|
| Jag står fast vid min åsikt: Biltema 5W-50 duger gott åt min M5a. Skilladen i viskositet mellan 10W-60 och 5W-50 är inte så stor... | |
fredde 7 |
Biltema? Hävdar att du borde förbjudas tillträde i en M5:a om du botaniserar i biltematräsket! |
|
Fredde, jag kör själv med Castrol, men du skall inte tro att Biltemas klassade oljor skiljer sig nämnvärt så mycket från märkesoljor som priset gör.. AE |
|
|
Intressant diskussion!! Verkar osannolikt att castrol skulle rekommendera fel olja! Dessutom eftersom dom fortfarande rekommenderar edge sport 10-60 på sin hemsida. Följer med spänning... |
|
|
Som redan sagt: det skiljer mycket mycket mindre i oljeprestanda än vad priset gör gällande. Castrol sitter i en guldsits; om de får rekommenderat sina produkter genom BMW och andra biltillverkare så är det ju till deras fördel. Tillverkningskostnad för Castrols "prestandaolja" är en bråkdel av försäljningspriset till slutkund, men prestandan är ändå "bara" i paritet med alla andra billigare kvalitetsklassade oljor som finns på marknaden. De som köper Castrols dyra "sport"-oljor betalar ett klart överpris. Kanske är Castrols oljor pyttelite bättre än Biltemas i vissa situationer, men min motor lär inte rasa eller slitas mer eller på annat vis skadas av att jag använder Biltemas olja, så länge den jag väljer är kvalitetsklassad, helsyntetisk och uppvisar ungefär samma viskositetsindex som det rekommenderade. Självklart så har "känslan av trygghet" också ett pris; de som köper rekommenderade Castrol-oljor har iaf handlat i enlighet med stora kloka BMW, och känner sig antagligen därför bättre till mods. Men dock tyvärr utan anledning :-) /J |
|
|
goesta "Kanske är Castrols oljor pyttelite bättre än Biltemas i vissa situationer" Det pyttelite sämre olja kan också försämra din prestanda på bilen, än den som är rekommenderad och jag tror inte att någon av oss vill det, bara för att spara några kronor. Dessutom kan din motor käka upp den pyttelite sämre olja som inte är anpassad för denna motor så fördelar finns med den rekommenderade olja. |
|
|
hehehe....jag visste att "pyttelite" skulle utnyttjas :-) Men äh - jag kör med Biltema, och jag sparar mer än "några kronor". Med gott samvete dessutom :-) |
|
|
ok lycka till ;) inte konstigt att det är stora skillnader på olika m5 e39 prestandamässigt när man lägger in vilken olja som hellst.sen så undrar man vad är felet. det är nog inte bilen, det är ägaren det hänger på ;) |
|
|
kör med tsw i min undra vad försäkringsbolaget skulle säga om maskinskadeförsäkringen om man hält i fel olja? |
|
|
Har ni extra maskinskadeförsäkring? Den som ingår i en vanlig försäkring brukar väl gälla till 8000 mil eller 3 år, sedan får man bekosta sina maskinhaverier själv. Som tillägg bör nämnas att Biltema inte tillverkar lågprisolja själv, precis som att de inte tillverkar några bildelar heller. Oljan kommer från en större producent och säljs billigt p.g.a stora inköpsvolymer. AE |
|
|
enligt instruktionsboken står där att man endast skaanvända godkända långtidsverkande olja. bmw rekommenderar att oljor med sae klass sae0w-x eller sae 5w-xanvänds. därvid står x för valfritt värde tex 30,40,50 dessa oljor kan avändas vid alla temperaturer |
|
|
min maskinskada gäller 10000 mil eller 8 år med 5000kr självrisk det har dom flesta bolag vissa har 25% av kostnaden |
|
|
Så var det nog med år och mil. Jag är utanför milgränsen i vilket fall som helst.. Det där med long-life (Jag kör SLX LL-04 i min 525:a) gäller väl om man skall serva enl. Longlife-intervall som indikatorn anger. Jag är säker på att det är bättre med tätare byten och en olja med rätt API-klass och viskositet utan LL-klassningen. Hade jag en M5:a skulle jag inte serva så glest som serviceindikatorn anger och jag överväger nästan att göra det på 525:an. Titta på insidan av ventilkåpan alla ni som kör 2500-3000 mil mellan oljebyten, med LL-olja så förstår ni vad jag menar. AE |
|
| Fattar inte att man ens överväger att hälla i en annan olja en den som BMW rekomenderar i en bil som M5.Detta är en avanserad högpresterande motor som är mycket dyr att laga.Ska man då chansa på att det funkar bara för att man kan spara 500 kr på ett år??Då skulle jag rekomendera att byta till en billigare bil istället om dom pengarna är så viktiga.Tråkigt med de haverier som händer med dessa motorer pga av att fel olja andvänds. | |
|
Ojojoj, vilka reaktioner :-) Det enda jag säger är att _jag_ är helt och fullt övertygad om att Biltemas 5W-50 funkar alldeles utmärkt i min kära M5a. Till de som verkligen TROR att Castrols Edge-produkter är SÅ mycket bättre än Biltemas in-sourcade produkter säger jag: läs några tribologi-böcker, och hör av er sen :-) Slutligen: jo, jag byter olja _ofta_. Longlife-intervallerna ger inte heller jag mycket för. Hellre många byten än få...dessutom har man ju råd, när oljan är så billig (och bra) :-)) Låt diskussionen fortsätta! Kul ju! |
|
|
Hehe... Oljefrågan som alltid upprör! Jag gjorde ett lyckatr försök med Millers XFS/CFS 10W60 men det var mindre uppskattat av forum-rävarna. Till saken hör att jag i detalj jämfört additiv samt ASTM-prestanda. att "goesta" nu tror sig köra "lika bra på" biltema-olja är bara nyttigt för diskussionen. Goesta: Vet du skillnaden mellan de olika klassningarna samt de olika typerna av olja är, såsom; PAO,PIO samt ester och deras polära/magnetiska verkan? Vet du skillnaderna på API-klassningarna och vad API/ACEA och ILSAC är?? Mitt råd till dig är att lyssna på någon som är insatt i ämnet. Jag är det definitivt inte, men jag lär mig vartefter. En sak är säker, att köra med en olja som har en helt annan viskositet och uppförande är INTE rekommenderbart!!!! Så länge TWS finns till överkomligt pris (140-170kr/l) är det inte försvarbart att köra på annan olja. |
|
|
.....därmed inte sagt att en alternativ oljas skulle vara Biltemas 10W50. Vill du ha tips på oljor med mycket liknande egenskaper, PM.a mig så ordnar jag olja till dig. |
|
| Såg att rusta hade bra pris på ett parti olja nu. | |
| vet ej fall tsw är longlife olja.bytar mellan 5-700 mil | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.