AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.567

335iA provkörd!

Sida 2 av 2
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
HFR: Om du räknar in kapitalkostnaden för de extra 28.000 kronorna så är du nere på minus igen...

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
be
276
bewing77
330i Sedan -08
HFR: Det hela är ju enkelt: Även om M-paketet i sig bara sjönk till 90% av vad det kostade så har du ju förlorat på det jämfört med om du hade låtit bli. Räknar du dessutom med räntan som andreas säger så förlorar du även om paketet inte skulle sjunkit överhuvudtaget.

Allt som gör att bilen kostar mer gör att du förlorar mer pengar på det totala ägandet av bilen. Således ska man välja den extrautrustning man själv vill ha och är beredd på att ta värdeminskningen på. Om man ska behålla bilen i tre år så är det ju enkelt att räkna ut ungefär vad man betalar för något: Ta individual audio. Kostar ca 20 tkr. Kostnaden blir alltså 10 tkr (50 % av priset) + ca 3,5 tkr (ränta på 20 tkr i tre år) = 13500 kr, eller 375 kr/mån. Tycker man att det är värt 375 spänn i månaden för att kunna lyssna på Mozart bättre än hemma i soffan på väg till jobbet så är det vad det kostar.

Till trådskaparen: Logic7 ska du absolut ha som många säger. Skillnaden är stor mot de vanliga högtalarna. Individual har jag inte haft chans att lyssna på. Angående interiörlister så tyckte jag det också var svårt. Gillar inte trä i bilen, så de gick bort. Men med Terra-läder som jag har så har, och utan M-paketet så blir det många olika färger på interiören, vilket känns lite stökigt. Dock hittade jag i "individual"-katalogen interiörlister i svart pianolack. De kostar en del extra, men blir jäkligt snyggt i mitt tycke. Betalade även extra för den svarta takhimmeln, så min bil har således bara två färger invändigt: Allt är svart utom sätena som är Terra-bruna, vilket i kombination med den vita utsidan är "classy".. snyggaste kombinationen (det tycker väl iofs alla om sin bil, annars hade de ju inte valt att göra så ;) )
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Haha, kul diskussion!

Alla som har procent i plånboken istället för kronor köper M-sport?

Mvh
Arese
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Fredrick_B: Ett tips, jag går själv och funderar på en 335i coupé eller cab och efter att ha provsuttit baksätet i cabben går den bort helt. Benutrymmet är avsevärt mycket mindre än i coupén och är så litet att jag inte skulle kalla den för fyrsitsig. I coupén sitter man däremot riktigt skönt även bak - när man väl har krånglat sig in :)

I och för sig skriver du att du har barn och jag antar att det är dom som sitter bak, men kolla att du inte behöver skjuta bak stolen så långt att det blir farligt lite benutrymme kvar...

/ElakaKatten
Fr
73
Fredrick_B
2009 M3 E93
Såld
Funderar nu framtida objekt.
Elakakatten!

Jag förstår dna synpunket, jag får hoppas att ungarna kan sitta där
de är 2 resp 4 år. Jag är ingen bjässe utan är 1,71 i strumplästen.

Får ju skjuta fram stolen en del för att nå pedalerna.

Vad tror du? Kan det funka?

Det är ju en cab som är aktuellt, jag har ju familjebil!
Om det inte vore för 4 sits så kunde man titta
många andra fina cabbar!

Fredrick
Audi A6 Avant 3,0 Tdi Quattro
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Jag är inte längre än 1,79 själv, så jag blev rejält besviken då jag upptäckte att jag inte kunde "sitta bakom mig själv". Jag fick inte ens ner fötterna. Kanske går det om jag som förare höjer upp sätet och kröker benen ordentligt, men jag gillar att sitta lågt.

Det säkraste är väl att prova - ta med dig 4-åringen till din återförsäljare så får du se. I övrigt är det ju en riktig drömbil. Jag ska spendera 2008 i Kalifornien, så det hade suttit fint med cabriolet :) Men precis som du skriver, om man bara ska använda framsätena finns det ju många andra trevliga alternativ. Porsche Boxter S till exempel...

/ElakaKatten
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
andreas, bewing>
nej det är klart att det är kronorna i plånboken som räknas i slutändan, i så fall ska man absolut köpa en bil utan utrustning om man går efter det.
och det är helt sant att väljer man inte till någon utrustning så kan mna inte förlora något i värdeminskning på den heller..

men
min poäng var inte detta, utan nämligen, att om man jämför olika typer av utrustning så står sig värdet för m-paketet anmärkningsvärt bra, lika bra som basbilen, vilket INGEN annan utrustning gör..

ponera att ingen köper en ny 335 utan någon som helst extra utr..
så vad väljer ni?: en bil för 400'kr basbil+m-pak där du tappar 220'kr på basbilen och 14'kr på m-pak.
eller
en bil för 400'kr basbil och 28'kr lull-lull tex läder och några fina mugghållare, där du tappar 220'kr på basbilen och samtliga 28'kr för lullet?

nämn EN annan typ av utr där du har en chans att få igen 50% av värdet efter 3år..?

mvh

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
arese>
ja, visst är det skoj!

att göra en "bra affär" behöver inte alltid mätas i förbrukat kapital..
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Hmm, jag väljer bilen som har den utrustningen jag vill ha. Eftersom jag inte vill ha M-paketet så skulle jag ju naturligtvis inte köpa det. Så i ditt exempel väljer jag mugghållare och skinn. Jag förlorar hellre 28 tkr för något jag vill ha än 14 tkr för något jag inte vill ha. Betala 14 tusen för att köra runt med en bil vars utseende jag inte gillar i tre år kan jag klara mig utan.

Hmm, en annan utrustning. Vet inte, automatlåda kanske? Men min poäng är dock att det är korkat att köpa extrautrustning bara för att det ska höja andrahandsvärdet. Vill man ha ett M-sportpaket så är det så klart att man ska ta det, men inte annars.
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Jag skulle inte heller välja M-paketet eftersom jag klarar mig bra utan vägplog fram och babianarsle baktill. Jag vet inte exakt hur M-paket ser ut i nuläget men förut så var ju inredningen också en hiskeligt långhårig alcantarahistoria som såg riktigt dassig ut. I min värld är exempelvis en riktigt bra stereo värd mer än ett m-paket trots att jag skulle "förlora" på det enligt vissas sätt att räkna. Jag sitter ju trots allt mer i bilen än vad jag står utanför och tittar på den. Men alla är ju olika

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
ro
133
rolle10
335ci M Xdrive -11
Själv har jag M-paketet på min bil och nästan all annan utrustning, men valde det inte för andrahandsvärdet utan för att jag ville ha det helt enkelt. Att välja nått extra för andrahandsvärdet gör väl ingen egentligen?? Eller...?
Logic7 ger ett kanonljud och ihop med usb-porten något jag aldrig mer kan vara utan, helt kanon!!

Men oavsett att min e fullutrustad så kommer det nog inte skilja nått speciellt i andrahandsvärdet mot en mindre utrustad när jag väl byter, men jag trivs jävligt bra i bilen just nu med precis all den utrustning jag ville ha..

Tror faktiskt att usb-porten som jag fick för 1000:- kommer att vara värd 100% när jag väl byter bil!! Bättre än M-paketet som jag tror låg på 18-19' då jag redan hade valt läder osv, vilket om jag får 10' extra för när jag byter faktiskt e bättre än 50%, skratt... Procentuellt sett så känns det snart att jag gjort en bra affär med extrautrustningen om jag jämför med basbilen´s andrahandsvärde...

//Rolle..

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Rolle> :-) du börjar förstå tugget..
procentuellt sett, alltså..

slutsats: alla köper det de själva vill ha och alla blir lyckliga.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.