AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.566

335iA provkörd!

Sida 1 av 2
Fr
73
Fredrick_B
2009 M3 E93
Såld
Funderar nu framtida objekt.
Hej på Er alla!

Har haft 3 nya Audi som tjänstebil, har nu gått och spånat
på att köpa en öppen bil och eftersom
Nya 3-serien erbjuder plåtcab så har gillat det.

Förmodligen ej säkrare men för min familj och mina barn
så känns det mer ombonat.

Iallafall så tog jag ledigt igår eftermiddag.
Besökte Autopartner i K-stad, fick nyckeln till
en 335iA sedan med M-paket och diverse lull lull

Riktigt Riktigt busig bil, jag är helt såld!

Några tips från cabbeägare mottages gärna........

Vilken utrustning ska jag välja?
Nåt och tänka på för bättre andrahandsvärde?

Tack

/Fredrick

Fredrick
Audi A6 Avant 3,0 Tdi Quattro
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
för andrahandsvärdet: m-paket och ett vettigt ljudsystem (enligt min smak logic7 eller högre)
tänk på att caben väger ca 200kg mer än bilen du körde, när du jämför prestanda.
To
301
Tobias1980
328iA Touring -13
Mini Cooper -15
Angaende M-paket, kan man fa andra falgar an 18 tummarna som ar standard? Isafall vad kostar det?

/Tobias
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Finns 19" M225. Merkostnad kommer jag ej ihåg tyvärr.
Plåtcab kanske "känns" bättre, nackdelen är ju utrymme och vikt. Enligt min åsikt tycker jag sufflett på sommarn och hardtop på vintern är en bra lösning.
Buspelle
Att M-paketet skulle ha stor betydelse för andrahandsvärdet är knappast troligt. Ska man betala för det ska det vara för att man vill ha det själv precis som med merparten av annan extrautrustning.
M-paket är ett måste och höjer andrahandsvärdet, underlättar försäljning senare.
Varje gång jag har kollat på BMW så har M-paket varit ett krav både hos mig och farsan. M-paketet gör så jäkla mycket till utseendet och känslan.
Stereon är också viktig, minst HiFi...
Håller med More om att M-paket överlag faktiskt är en av få utrustningsdetaljer som mätbart höjer andrahandsvärdet samt ökar lättsåldheten.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Buspelle: historiskt sätt så har M-paketen höjt andrahandsvärdet rejält samt gjort bilarna mer lättsålda. Letade man t ex E39 eller E46 för ett par år sedan och då tittade på en 3 år gammal bil så kunde det utan vidare skilja 20-25' (och i vissa fall ännu mer) mellan bilar med och utan M-paket. Med andra ord så var det nästan samma prisskillnad som när bilarna var nya. Vet inte hur det ser ut idag när samma bilar istället är 6 år gamla men jag tror fortfarande att det finns en tydlig skillnad.

Självklart så ska man ju själv vilja ha M-paketet för att välja till det. Att köpa detta bara med tanke på en eventuell försäljning i framtiden hade jag aldrig gjort.

___
//Ulf
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Visst höjer M-paket andrahandsvärdet men inte så mycket som de som äger M-pakets bilar brukar vilja hävda. Vad kostade det som nytt? Runt 40.000kr? Så mycket skiljer det definitivt inte numera om man exempelvis tittar på E39. Snarare 15.000-20.000 kr numera

Alltid svårt att jämföra bilar men:
Länk
Länk

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Buspelle>
jag är övertygad om att du har fel, det är högst troligt att det höjer andrahandsvärdet mer än övrig extrautr.
speciellt i fallet e92 där det gör så mycket för utseendet, etydligt mer än e90/91.
kolla gärna själv på beg e46 och e39 så ser du att det skiljer. för att inte tala om e60 där det skiljer stort!
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Är övertygad om att M-paketet höjer andrahandsvärdet, men som andreas_lofgren skriver, knappast så mycket som det kostade att köpa. Det gäller för all extrautrustning, man får aldrig tillbaka det man har betalat. Dessutom tycker jag det känns lustigt att köpa en bil specad för vad man tror nästa ägare vill ha istället för vad man själv vill ha. Anledningen att man köper en ny bil istället för en lätt begagnad är ju att man får speca den exakt som man själv vill.
VH
208
VHDanne
BMW 335CiM -08
M-paketet kostar inte 40.000:- utan 28.000:- och det får du nästan tillbaka när man säljer den.

Helt ärligt, hur snygg är en e46:a utan M-paket? Dock måste jag tillägga att M-paketets bakspoiler på e92 kunde man varit utan. Blir nog till att lacka diffusern alpinvit.

Instegslisterna, ratten, sidospoilerna, framspoilern samt sänkningen och de hårdare dämparna kan man inte vara utan på en 335 e92.

Sen lägger man till 7200:- så får man 19" M225 fälgar som enligt mig ser riktigt nice ut live men klart mesigare på bild, jag var först skeptiskt till fälgarna men när jag nu ser min bil ifrån olika vinklar så ser de riktigt bra ut.

Och snälla! Ta navi så ni får I-drive, där snackar vi svårsåld utan....

///Danne

"I love my car and he loves me"
Fr
73
Fredrick_B
2009 M3 E93
Såld
Funderar nu framtida objekt.
Vilken aktivitet det är på sidan!
Jag har byggt ihop mååånga olika varianter.
335 iA Cabriolet, sparkling grafit, grått läder.

och visst ska jag M-paket, nav prof blir det nog också, men
räcker inte den stereon? hur mycket blir tillägget för bättre stereo.
högtalarsystem 6000, hifi prof 12900, induvidial 21900
Har redan spräng 600´ gränsen, så rabatten kommer att få avgöra
slutlig extrautrustning.

Är lite trött på alu look på paneler osv, andra tips?
finns det andra än i standard att välja? när man väljer msport.
såg nån hade specat en induvidial panel?
Har även sett i kolfiberliknande/karbon eller nåt hette det.
Men det är väl olika till coupé och cabben?

tack för hjälpen

/Fredrick

Fredrick
Audi A6 Avant 3,0 Tdi Quattro
Buspelle
Vidhåller att det knappast är särskilt klokt att köpa M-paket för att andrahandsvärdet ska bli bättre. Ska man köpa det ska det vara för att man vill ha det. Att sedan påstå att man får tillbaka pengarna som några gör stämmer naturligtvis inte överens med verkligheten. Har själv haft en E39 med M-paket och min fru hade en E46 med M-paket och mervärdet vid inbyte finns naturligtvis, men vi talar om kanske 10´.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
jag TROR det är större skillnad upplevelsemässigt mellan vanliga hifi vs logic7 än logic7 vs individual.
logic7 tycker jag alla som köper e90/e60 för 4-600'kr ska kosta på sig.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
buspelle>

ta snittpriset för tex alla 530 e39 eller 320 e46 av en viss årsmodell på blocket och jämför snittpriset för de med resp. utan m-paket och se själv. och då menar jag riktigt fabriksmonterat m-paket. inget eftermonterat utan inredningen tex.

klart man inte får tillbaka hela värdet för paketet, men ofta nära 50%, vilket i många fall är mindre än vad "basbilen" sjunkit i procent räknat.
Buspelle
HFR: Om man gör som du föreslår så blir det fel. Bilar med M-paket köps av bilintresserade individer och dessa lägger inte bara till ett M-paket i utrustningslistan utan i normalfallet en hel del annat; skinn, bättre stereo, navi, elstolar, taklucka et c et c. Följden blir att din jämförelse inte kommer att visa det specifika merpriset för M-paket, utan merpriset för en bil som råkar ha M-paket, men som även i övrigt skiljer sig från "standardbilen".
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Om man får tillbaka 50% av priset för M-paketet begagnat så har man ju gjort en sämre affär än om man lät bli eller hur? Slutsats: Köp M-paket om du tycker att plasten är snyggare men gör det definitivt inte för att du tror att det blir en bättre affär.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Fast inredningen är inte mycket att hurra för jämfört med A5an.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
buspelle> du har en poäng, helt klart.

andreas> nej, om m-paketet har sjunkit mindre procentuellt sett jämfört med "basbilen" så har det gjort att bilen (dvs "basbil"+m-pak) har sjunkit mindre i procent räknat..

ett ex.
inköp nya bilar

år0
bil 1: 400'kr basutrustad
bil 2: 400'kr basutrustad + 28'kr m-pak =428'kr

uppskattat värde år5
bil 1: 180'kr (om du får sålt den dvs..)
bil 2: 180'kr + 14'kr m-pak = 194'kr

bil 1 har sjunkit från 400' till 180', dvs 55%
bil 2 har sjunkit från 428' till 194', dvs ~54,7%

nu blir det ju en väldigt marginell skillnad, men min poäng är att så länge extrautr sjunker lika mycket eller mindre än "basbilen" så är det ett fördelaktigt tillval.

och jag kan inte komma på ett enda tillval förrutom m-paketet som har den egenskapen, kan ni?

automat, läder, ljudpaket, lack, fälgar...inget.
al
187
alex22
318i -03 Lifestyle
Vilken diskussion det har blivit om dessa små summor i sammanhanget.... :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.