AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.353

Vågar man köpa en 528i - 00 som gått 43 000 mil?

Sida 2 av 3
Vem köpte den ? Bpower ?? eller ?

Billy aka Fantômas
Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
Hej! Jag ska kolla på den imån, vi får se vad det är för lik? eller så kanske jag blir överraskad?? Men 60.000kr känns mycket pengar för så mycket mil, som tur är har jag haft ett par 528:or så jag har nått att jämföra med. men jag gillar inte att 2:ans växel hänger sig, undra om det är kuggen eller om det räcker med en olje service?

BMW its a ride not a car
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

60 tusen !?

Vem f-n betalar 60 tusen för en 8 år gammal bil med över 40´ mil på mätaren??
Transocean
"Min 520-97 har gått 36000 mil, jag har haft den sen 16000 mil och jag har bara bytt ett hjullager och kondensor, samt slitagedelar som bromsar m.m.
t.ex avgassystemet är original, och verkar inte behöva bytas ännu.
Jag tror inte så mycket behöver vara bytt vid 43000 mil."

Christer, du har bara bytt lite slitagedelar vid 43 000 mil. Då vill jag definitivt skaffa mig en 520 från 1997 om dom håller så bra!

På min 530 från 93 har jag bytt alla stag inklusive styrstag i framvagnen, silentblock och pitmanarms på bakvagnen, bromsskivor fram å bak samt klossar, handbromsbackar, kattar plus avgassystem, kylare och ventilkåpspackningar, insugsmembranet, motorstyrningsreläet, vindruta samt torkarmekanism, strålkastarinsats högre sida. Stötdampare bak bytta två gånger, fram en gång. För att inte snacka om däck, bränsle- och luftfilter, broms- och kylarvätska och torkarblad! Till helgen blir det rostslipning och - spackling och nya tätnigslistor på alla dörrar samt nya skyddslistor på högra dörrarna. Hmmm, har jag fått ett mantagsauto?

Juha
Transocean
Montagsauto skall det visst vara...

Juha
Transocean
das auto....Fan, jänkarna har enklare uttryck, d v s LEMON

Juha
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Transocean! Däck och torkarblad räknar jag som slitagedelar, och även leder, bromsskivor m.m. som slits med åren. Jag har däremot inte lagt ut en krona på motor eller växellåda, eller andra dyra reperationer. Det dyraste är en omlack för några år sen. Så här ser den ut.Länk

BMW CS #5206
Transocean
Ja den var snygg!

Men men,

Förstås kan vi säga att allt jag listade ovan är slitagedelar och inte bör medräknas. Men tyvärr måste dom bytas förr eller senare vilket kostar pengar. Och skall man köpa BMW-original så blir det dubbelt så dyrt.
Ditt inlägg ger sken av bmw som en bil som bara rullar och rullar utan att kosta så värst mycket pengar. Att ditt avgassystem har gått 43 000 mil och fortfarande ser fräscht ut är en gåta för mig. Hur är det med dämparna? Också originalmonterade på fabriken? Och så det där med omlackeringen. Höll fabrikslackeringen bara 10 år? Jag har fortsatt originallack på bilen, originalmotor plus det originala karosseriet. Enligt ditt resonemang har jag inte bytt nånting på bilen, bara lite slitagedelar för 70 000- 80 000 kronor.

Juha
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Avgassystemet på E39 är rostfritt. Dock blir svetsfogarna lite röda och man kan ju tänka sig att det kan spricka, men jag har inte hört att någon har bytt om det inte är för att gå upp i dimension.
Christer: Snygg kärra, är det titan-silvén metallic? ;)

AE
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

E39 har ett rostfritt avgassystem....förutom vissa klammer i upphängningen möjligen.

Mvh Janne.
Transocean
Att det är i rostfritt, betyder det att det är lifetime så att säga? Hur kommer det sig att mitt "rostfria" Ferrita-system hade hål efter ett år?

Juha
sv
6
sveb1
525i -01
318i -00 Touring
Vi hade en 518 -90 den funkade perfekt upptill 37k mil. Sedan fick vi en lastbil i sidan och den blev inlöst. Mil är nog inga problem det är skick och underhåll som spelar roll.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Transocean>>>He,he..."Rostfria systemet slut efter ett år"...Ja.. i bra "rostfritt stål" verkar det inte har varit gjort i direkt :))

Min E39 från -97 har nu rullat ca 16500mil i "ur o skur" året runt sedan December-96 när den rullade ut ny från BMW...Avgassystemet är i "nyskick" fortfarande.
EJ utbytt någon gång.. garanterat.

Mvh Janne.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
36000 mil har den gått, inte 43000. Att det kostar att ha bil är nog inte ökänt för någon, men jag tycker fortfarande att min 520 har klarat sig bra genom åren.
En 325-93 som vi hade tidigare, byttes lådan på 2 ggr, kamkedjan gick av, så motorn fick bytas, bakaxeln höll på att lossna från sina fästen, (dyrt), förutom "vanligt slitage", och den bilen hade vi bara 2 år.

BMW CS #5206
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Angående dämparna, så sänktes bilen 40/20, då byttes även dämpare.
Bilen lackades om för att det vara många småskavanker på den, och delvis omlackad av tidigare ägare, vid en förmodlig plåtskada.

BMW CS #5206
Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
Härligt att det finns bilar med ärliga mätarställningar....annars verkar ju alla ha gått 13-16000mil av någon konstig anledning.
Min 528:a har nu rullat 28500mil och känns som ny fortfarande.

gb
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Det där med avgassystem på 5serien från E34 och E39 är en intressant fråga, min 535a har rullat över 26000mil med original avgassystem (helavägen) icke bytt någon gång och det är inte rostfritt. Vet en taxi E34 520 i västerås som gick 42000mil utan att byta och sedan såldes bilen. Tittar vi på E28 tillexempel så är systemet inget vidare på 9900mil sedan ny fick ljuddämparen bytas på den 520 jag körde tidigare, likadant på 318E30, slutburken höll ca 3000-4000mil sedan var det hål i den och fullständigt fullt av rost/grus/sand.

JAg vet att med rätt service och normal och fin körning så håller grejorna mycket bra iallafall på E34an. Kan tillägga att det som är bytt första gången sedan tillverkningen 1989 på bilen är inre och yttre styrleder som byttes första gången efter 26200mil, likadant bromsok bak och ett fram. Dämpare och fjädrar byttes vid 23600mil fram. Kylare+termostat vid 17000mil+hardyskiva, för övrig är inget bytt förutom däck/batteri/torkarblad/bromsar/glödlampor.

Av denna anledning är det därför roligt med folk som tjatar om att alla styrleder, bussningar osv går åt på 0-tid och att det är problem med E34an.
Har aldrig behövt byta någon bussning i fram eller bakvagn och silentblocket är sedan 89 och 26200mil, bilen känns tight trots detta!!

Rost är dock ett annat kapitel!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Korta körningar och kondens som fälls ut i avgassystemet är det som äter upp dom. En taxibil drabbas inte av kondens i avgassystemet eftersom dom går hela tiden. Att borra dräneringshål på 3-4 mm på alla låga punkter i ljuddämpare o.s.v är ett bra sätt att förlänga livet på ett avgassystem på en bil som körs korta sträckor. Sedan är inte gränsen mellan rostfritt och "svart" plåt knivskarp utan det kan säkert förekomma mellanting´. Corten som används bl.a som insatsrör i skorstenar är ju t.ex ett stål som benämns rosttrögt, men rostfritt är det inte.

AE
Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
hej allihop, har kollat på 528:an idag åkte tidigt från jönköping till landskrona och kollade på bilen, måste säga att jag var grymt imponerad av hur fint den gick i motor/låda/bakaxel "inget fel på 2:ans växel" men visst var den sliten invändigt´, knoppen,ratten m.m klart värd 60.000kr men tyvärr 60.000kr kontra 43.000mil mycket svår sålt plus att man blir nojig och tänker ibland "den har gått för mycket ska jag våga åka ner till italien utan att den skär eller nått" blev inget köp, men vilken kvalite BMW är under ytan, f"n ta dom som säger att BMW är skit bil!!! oljetrycksventilen lät inte ens vid kallstart gav mig bra intryck då dessa kan låta tills oljenivån är uppe i tryck..

BMW its a ride not a car
Transocean
Janne, bifogar här det du skrev:

Transocean>>>He,he..."Rostfria systemet slut efter ett år"...Ja.. i bra "rostfritt stål" verkar det inte har varit gjort i direkt :))

Min E39 från -97 har nu rullat ca 16500mil i "ur o skur" året runt sedan December-96 när den rullade ut ny från BMW...Avgassystemet är i "nyskick" fortfarande.
EJ utbytt någon gång.. garanterat.

Mvh Janne.

Hålet i mitt system dök inte upp efter ett men ett halvt år. Dock rörde det sig om ett tillverknings/monterinsfel. Detta blev åtgärdad av Ferrita kostnadsfritt, men först efter ett halvt års knällande på telefon.Dock var jag tvungen å besöka samma verkstad, de andra som låg närmare var inte en del av "livstidsgarantin".

Sen grattis för alla er som kör med original-dämpare och avgas vid 43 000 mil
, er nästa bil blir med största sannolikhet en toyota prius. För om ni klarar er 43 000 mil med original-dämpare, avgas och silentblock kan det i jesu namn inte gå för fort!!!!

Juha
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.