|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
det är ju bara å kriga lite 173 000:- är deras bud.. om du säger ett högre typ att du vill ha 190-195 så kanske det till slut landar på 180.. bättre än 173 iaf.. att förhandla med försäkringsbolag är ungefär som att köpa en bil. |
|
|
köpa eller sälja en bil ska det stå.. |
|
|
Rent generellt så lägger dom väl alltid ett utgångsbud som ligger i underkant. Försök lägga fram så mycket info som möjligt som talar för att din bil är värd mer. Är skicket utöver det normala så lär ju detta synas även om bilen är stöldskadad. Som alltid när det gäller försäkringsärenden så gäller det att stå på sig. ___ //Ulf |
|
| Försäkringspremien speglar inte vad man får i ersättning då med andra ord. | |
|
Hänvissa till de dyraste bilar du hittar hos bilfirmor och påtala att du inte är intresserad av pengarna, du vill endast ha en likadan bil i lika skick som din egen bil! Så har jag fått upp budet rätt mycket vid de två tillfällen jag blivit drabbad. M3 E30Länk |
|
|
Lider med dig helt klart. Såg en kille som hade skrivit att man handlar i god tro. Bara så du vet så finns det inget som heter så längre. Är tyvärr upp till ägaren att helt enkelt kolla om det den/det är ärliga grejor.. Hoppas det löser sig och att delarna kommer till samma adress igen. |
|
| Du har väl ordentliga kvitton på faceliftdelarna, eller har du också köpt dem "i god tro"? | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
En liten fundering bara; vad skulle vara "god tro" vid köp av begagnade facelift-framlysen? Jag menar, varför skulle någon enda bilägare sälja begagnade sådana? Finns det NÅGON förklaring som håller? Jag menar, en begagnad 16/9-skärm kan ju ha suttit i en krockad bil (även om jag personligen skulle kolla regnummer), men 90 % av alla krockar är väl frontalkrockar? Och varför skulle skrotarna sälja faceliftframlysen snorbilligt till privatpersoner som sedan säljer dem vidare för att tjäna pengar? Det håller liksom inte.... Mvh Johan |
fredde 7 |
Johan: Där slår du verkligen huvudet på spiken. Med andra ord kan man summera att vissa saker köper man inte begagnat...lär er!! |
|
sOm Johan säger! Jag (och säkert många andra) att det ofta är samma person som säljer faceliftlysen och m-frontar med mera. Okej om man kommer över något krockat ex någon gång, men när man alltid har delar att sälja så luktar det ju helt klart som någon som säljer stöldgods. Och skulle det vara en bilskrot så kan man fråga sig varför allt säljs privat? Låter inte så rimligt! så håller hellt och hållet med Johan och Fredde 7. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Grejorna går till öststatsländerna, och stölderna är ju landstäckande, går i vågor över större delen av mellan och sydsverige. Det finns knappast marknad för den mängd av just dessa specifika delar som försvinner inom landets gränser, dessutom 1000 tals forumidkare här som har ögonen på vad som säljs på div annonssajter. Noterar att en mycket fin o välskött 530D-01 som plundrats på "enbart" naviutrusningen, börja budet på 45.000 kr på försökringsbolagens auktioner för verkstäder. ///MVH Hasso Länk |
|
Håller med Johan och det är inte första gången detta nämns. Ett par angeleyes kostar ca 600-700Euro på ebay med okänt ursprung. Tyskarna krockar också till 90% fram, kollar man dessutom E-bay så finns det färre annonser på sådana där en ex. blocket/powerbörsen. Bara för att man ger ut för och efternamn samt ett reggat nummer så betyder det inte att det inte är stulet, det minskar bara misstänksamheten hos många. / En som har kameraövervakning i garaget. There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
Hasso: Där måste jag säga att jag inte riktigt håller med dig. Jag tror absolut att det finns en marknad här hemma för alla de delarna. I öststaterna är det dyrt att facelifta och ska det monteras på en krockad bil som lagas så köps fronten komplett från en stulen slaktad bil. Visst förekommer det ligor som bara plockar delar, men jag tror snarare de stjäl hela bilar för att slakta hemma. Att åka över med 20st angel eyes som ska säljas till nån hälare ger i princip inga pengar då de ändå har en boendekostnad samt transportkostnad här. Ser ut såhär: Länk Man köper alltså alla delar man behöver komplett på ett och samma ställe från en bil. Just i annonsen jag länkar till så ingår allt. Kylpaket, balkar, och det man ser. Plug N Play. There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
Lägger upp lite fler länkar till de som är intresserade av vad man kan köpa och så ni ser hur omfattande det verkligen är. Länk Länk Länk Varför inte en hel kaross? Länk E50 AMG som har fått sätta livet till: Länk 1/4 del av en merca: Länk Bakdel: Länk There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
@Calle_530 Väldigt tråkigt att höra. Måste vara sjukt segt att bli av med nåt som man lagt ner mycket tid och pengar på. Vilket försäkringsbolag rör det sig om? Kan vara bra att veta hur ens bolag hanterar sådana här ärenden och vad de betalar ut när olyckan är framme. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Herr G pedal, så du menar att det importeras så mycket krockade bilar till Sverige som ska lagas, som behöver alla stulna airbags som också stjäls av ligor tillsammans med övrig utrustning. Det är knappast rimligt, då de är så rejält krockade när airbgen löst ut att det inte är lönsamt att repa en sån bil i sverige, men mycket väl i öst som dessutom inte har några problem att klona bilar både hårdvara och mjukvarumässigt för att få dom fungera. Självklart köps det bitar både här o där. och en hel del bjuds ut här i Sverige på olika sätt. ///MVH Hasso Länk |
|
Ja, möjligtvis, inte allt eftersom jag inte vet hur bred omfattningen är. Men jag tror att en stor del stannar här hemma. Airbagar är lite speciella eftersom det mig veterligen är pant på dem. (Rätta mig gärna om jag har fel här) Även bilar som inte är importerade utan krockade här, lösköpta från försäkringsbolagen lagas med stulna delar. Med tanke på öststaternas inträde i EU länderna så kan en mindre nogaräknad verkstad ha billig arbetskraft hos sig och vips så har det blivit lönsamt. Nånstans försvinner alla nya krockade bilar i Sverige och det är inte ofta man ser dem på skroten... Men visst, jag håller med om att det stjäls delar som går till utlandet. There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
Herr Gaspedal Men frågan kvarstå jo. Hvad gör du nu hvor du köber en ny fin BMW fuld med navi mm. Har du funderet på det? Er der nogen bra lösning, noget bettre alarm system eller er det et baseball bat der gäller. Tyvärre troligen har dom killar som gör indbrddet også baseball batt eller det er der värre... Jeg har personligen just köbt et nyt alarm system til min M3, som ringer mig om der er indbrud i bilen, men er det nok? får se.. Sidst for 2 år siden var der nogen killer der snoddede min 4 Porsche fälger på min Boxster her i Malmö, mycke trist var det.. tråkigt at man ikke kan have sine greor i fred... |
|
|
Mm du har rätt frågan kvarstår. Min bil står i kameraövervakat garage samt med ronderande väktare nattetid. There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
Vad gäller försäkringsbolagsbudet, så ska du ha lika mycket i ersättning som det kostar att hitta en ny minus självrisken. Så frågan är var du hittar en bil för 173kkr? Annars är det bara att kräva att de lagar upp bilen istället. Never underestimate the power of a large number of morons |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.