AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
9.099

120i M-sport Le Mans blue beställd!

Sida 5 av 5
bm
446
bmwtok
3-d 120iM
0.64 blandad körning kommer man aldrig komma ner i. Då ska du ja köra väldigt sakta och mestadles i nerförsbacke. ;)
När jag kör till jobbet så är det mestadels 90 sträckor och kör med farthållare på så kan man köra under 0.7 lit/mil. Kör du stadstrafik kan du dock glömma 0.64 ;)
Sn
37
Snabelost
120dM -08
Ursäkta off topic här... Men varför köper inte alla en 120d? Alltså istället för 120i. Det behövs ju inte många mil per år för att man skall gå runt på skatten. Eller finns det andra anledningar än de jag känner till att välja 120i istället för 120d?

/Magnus
Snabelost:
Provkör båda.
De skiljer en hel del i karaktär.
Om livet vore ett faktablad skulle vi förmodligen inte åka BMW någon av oss :-)
Personligen är jag starkt allergisk mot motorer som varvar max 4000rpm samt låter som f*n när man ligger på mellangas i en lång svepande kurva.
Skulle jag välja en diesel skulle det vara för att åka riktigt snålt och billigt och då finns det bilar i klassen som är betyligt billigare i inköp.

Mvh,
/Wille
Sn
37
Snabelost
120dM -08
WilleW:

Jo, det finns billigare bilar i klassen, men mig veterligen ingen som har samma körglädje som en BMW-etta! Men jag köper dina argument. Jag har ju faktikst inte provkört 120i så jag kan ju inte jämföra.

Jag åandra sidan är allergiskt mot bilar som varvar mer än 4000 varv och som inte står och knackar på tomgång och som är svåra att få under halvlitern. Jag fick 120d'n att dra under halvlitern tom på min ett dygn långa testkörning! Underbart!

/Magnus
bm
446
bmwtok
3-d 120iM
En diesel människa har jag aldrig varit och då har jag ändå provkört alla dieselmotorer hos BMW. Det är smak och tycke som avgör vad man föredrar. Bensin är det för min del. :)
EL
105
ELPE
BMW i3 2019
BMW 118D-08
Saab V4 1975
Eftersom det det är omöjligt att köpa en bil som är bekväm och skapligt billig på bränsle och som samtidigt är byggd för körglädje med riktig prestanda så valde jag disel nu för första gången. Helt OK att köra med bra komfort till vardagsbruk. Jag kör min 118d på 0,55 blandad körning.

Vill jag köra fort och dra fullt på varje växel tar jag fram Yamahan.

Ett annat tips, är det för att få köra så fort som möjligt så prova på rally eller någon form av racing, det behöver inte vara så dyrt i rätt klass och det är verkligen värt pengarna.

Då får man köra av sig på ett riktigt sätt och behöver inte ställa till det på allmän väg eller ge oss BMW-ägare dåligt rykte för att räjsa på allmänna vägar.
Dubbelmoral?:
1."Vill jag köra fort och dra fullt på varje växel tar jag fram Yamahan."
2."...Då får man köra av sig på ett riktigt sätt och behöver inte ställa till det på allmän väg eller ge oss BMW-ägare dåligt rykte för att räjsa på allmänna vägar."

Jag tror att du läser in för mycket och övertolkar en del inlägg i denna tråd.

Trevlig helg,
/Wille
EL
105
ELPE
BMW i3 2019
BMW 118D-08
Saab V4 1975
Kanske finns det fler än jag som övertolkar ???

Det går faktiskt att "dra på" en hel del utan köra olagligt om det var så du tolkade mitt inlägg

Och tyvärr tror jag fortfarande att man ser fler BMW-ägare än t.ex. Fiat eller Toyota-ägare som kör fortare än man bör på allmän väg.

"Vill jag köra fort och dra fullt på varje växel..."
"Det går faktiskt att "dra på" en hel del utan köra olagligt..."

Om det är motorcykel du pratar om, är det ettans och tvåans drar fullt på isf?
Högre växlar på maxvarv=olagligt ;)

Man väljer och vårdar sina fördomar själv.

Mvh,
/Wille
EL
105
ELPE
BMW i3 2019
BMW 118D-08
Saab V4 1975
Ok, du vet tydligen bäst hur jag kör ;)

Jag trodde detta var ett forum där man fick tycka och tänka, jag var inte ute efter att starta någon debatt.

Detta är sista inlägget från mig

Tack och trevlig helg
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.