|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Efter att ha grubblat i ganska många månader har jag idag beställt en 120i. En underlig dag: Egentligen ville jag ha en 130i, men efter att ha insett att jag inte har råd åkte jag till Lindholms för att testa 120d, fick prova en 320d och känna på motorkaraktären lite, sen blev det en 120i. Lite konstig slutledning, men jag orkar inte förklara här :-) Kontentan är att jag ville ha en bensinmotor, trots allt. Till alla som vill ha diesel och tvekar över 177 hp-motorn säger jag: Bara slå till, vilken pärla. Initialspecen: BMW 120i Sports Tourer Le Mansblå Klädsel Läder Lemon Armstöd fram Bakre nackstöd fällbara Barnstolsfästen ISOFIX Farthållare Förvaringspaket Hi-Fi högtalarsystem Klimatautomatik M Dubbeleker 207 17" (sommarfälg) M sportpaket / advantage Antracittak Dimljus M-sportratt, M-sportchassi Shadowline högglans Sportstolar Interiörlist Aluminium Glaciärsilver Multifunktionsratt PDC bak Rökarpaket Utan modellbeteckning Xenonstrålkastare Extra utrustning: BBS 16" med dubbdäck (vinterfälg) Di-tec lackskydd Motorvärmare & kupevärmaruttag Väntar på leveransdatum, troligen i februari. Nu vill det till att iterera konfiguratorn och finslipa beställningen, om så behövs.. Lurar på om man ska ha fetare stereo (Professional, USB, DSP).. tyvärr drar det ju iväg pengamässigt och jag har redan kryssat ganska friskt. Jag vägrade dock befatta mig med originalhögt ännu en gång så jag tog minsta krysset, tills vidare :) Navigation får bli externt, det vill jag inte ha monterat. Synpunkter mottages gärna! | |
|
Hmm min snygga indentering på M-sport-paketet försvann i posten.. jaja.. |
|
| Varför inte vänta på coupén? | |
|
177 hp motorn är ju dieseln ;) Håller med om att nya 120i är underbar. Liten, lätt, varvvillig, stark på låga varv etc.. Jag har haft många bilar men denna är en av de som jag är absolut mest nöjd med! Grattis i förskott! Mvh, /Wille |
|
|
Bra val :) Jag har själv en 120i 3-d LeMans-blå och ångrar verkligen inte valet av motor eller färg. En fantastiskt rolig bil! Det jag tycker du borde satsa på är följande: - Belysningspaket (väldigt trevligt med belysningen i dörrhandtagen etc) - USB-anslutning (stoppa i en iPod eller USB-minne och du kan ha många timmars musik med dig) - Professional stereo (mycket snyggare och mer lättanvänd pga större display, även ett måste för USB) Dessa är saker som iaf jag hade saknat. Comfort Access är nice också men känns inte nödvändigt. /Fredrik |
|
|
Trevligt med input :) Jag har lurat på de där tillbehören, speciellt Professional + USB. Fick för mig det skulle räcka att köra Aux-adapter från IPODen men man kanske får ett mervärde som du säger Fredrik. Funkar det bra att navigera från ratten typ? Jag har sett belysningspaketet på en lånebil en kväll utvändigt, ganska läckert. Känns dock något onödigt för min egen del :) Lite osäker på vad det tillför invändigt. Ganska trevligt att glida runt i stan kvällstid med mysbelysning i bilen, men det kanske man får även utan paketet? Hur viktigt är svankstöd? Jag har aldrig haft nåt och vet inte om jag behöver det :) |
|
|
M eker 208 tycker jag är ett självklart val för 6200:-. Svankstödet är riktigt skönt att ha vid längre körning! Belysnings paketet innebär följande: - Belysta sminkspeglar - Belysning i fotutrymmena fram - Läslampor fram och bak - Indirekt belysning fram och bak - Exteriör belysning i dörrhantagen Lite dåligt att inte läslampor fram och belysta sminkspeglar finns med i standardutrustningen... |
|
| Kika även på den längdslipade interiörlisten i aluminium som man kan få till M sport varianten utan extra kostnad! | |
|
Jag håller med om att M eker 208 är grymt mycket snyggare. Dock tycker jag inte det känns värt merkostnaden att få bredare och bullrigare (?) däck, kommer ju ändå att sitta inne i bilen och köra :) Livrädd för spårighet också, även om det kanske inte är ett problem? Jag försöker ha ett praktiskt fokus på bilen. Så när som på läderinteriören då, det är ren fåfänga :) Funderar också på att byta Xenon mot Professional + USB.. har aldrig tyckt ljuset varit särskilt dåligt på min 318i, jag stör mig mer på andra som inte bländar av eller mötande ljus i allmänhet. Deklart, Xenon ser ju fetare ut. Visst är det så att USB-kontakten jobbar med disken som en USB-disk, och inte som en IPOD? Dvs det duger fint med en usb-sticka från Clas Ohlson typ.. blir det problem om man kör IPODen i "ITUNES"-läge då? Alex: finns det alltså olika silverfärgade paneler, jag trodde det var silverfärgat som silverfärgar :) Måste konsultera konfiguratorn... Spinn gärna vidare :) |
|
|
Ta för allt i världen inte bort Xenonljusen!!!! Har haft en 120 utan och nu en med. Det är ljusår :) i skillnad. Satsa på Professional radion, klart trevligare. Jonas M3 E92 beställd! :) :) |
|
|
Håller med, skippa inte xenon! Jag tycker personligen det är värt med professional stereon och USB. Det är otroligt drygt att sitta och knappa på ipoden när man kör den via aux'en..sen laddas inte ipoden via den. Jag tycker även det är värt 6k att få 208m 18" fälgen istället för standard 17", men det beror mycket på att jag avskyr designen. Jag har 208m fälgen och den är en aning spårkänslig när vägen är usel, kompisen har standard 17" och han upplever samma sak. Med 18" har du 215 breda framdäck och 17" vet jag faktiskt inte, men det skiljer inte mycket eller kanske ingenting. Så du behöver inte oroa dig nämnvärt över någon skillnad på spårkänslighet eller buller tror jag. Belysningspaket är aboslut värt, det är detaljerna som gör bilen! :) (F ö är det sjukt att det inte ens sitter lampor standard vid sminkspeglarna osv) |
|
|
På 17" m207-fälgen sitter 205/50/ fram och 225/45 bak. Lite skillnad är det säkert. Har ej kört med 18" men min säljare sa att de är lite stötigare. Och stötigare än 17-tummarna ville jag inte ha det så det blev inga 18-tummare för mig. Men 6200 pix att lägga på annat godis. Mvh, Fredde |
|
|
Snåla inte på Xenon och stereoutrustningen, det kommer du ångra. Välj också någon av dom andra interiörlisterna, det är värt dom extra kronorna det kostar. Standardlisterna blir tråkiga i längden. Glöm inte bort att berätta hur motorn funkar, funderar nämligen starkt på den dieselmotorn till min kommande BMW. Keep your distance! |
|
|
Förresten, jag skulle inte skippat xenon heller. Om man går efter omdömena på det här forumet så är xenon överlägset på 1-serien jämfört med halogen. Och man vill ju inte gärna sätta på extraljus direkt. Mvh, Fredde |
|
|
Ser nu att det är bensinaren du har beställt! Funderar på den med iof. Keep your distance! |
|
|
Ja ursäkta den virriga inledningen :) Jag ska alltså köpa 120_i_, med bensinmotorn. 5-dörrars dessutom, av praktiska skäl. Grymt med så många åsikter, jag interpolerar lite och får det till att man bör ha professional + usb + xenon. Kanske måste fundera på att sälja den andra njuren också och ta alla tre.. Egentligen borde jag väl kanske stryka läderklädseln och kryssa i allt det andra.. men det är ju så j-la mycket snyggare att det bär emot. Clubsport: Vad tänkte du på för lister? |
|
|
Jag vill f.ö. helst ha pianosvarta lister.. men det verkar inte gå att få med m-paket. |
|
|
Ah nu hänger jag med, längsslipade lister, 2400 kr.. nån som har en bild på både silver och längsslipade? |
|
|
Man kan välja en längdslipad alu list istället för glaciärlisten, utan extra kosntad till M-sport pkt. Hundra ggr snyggare än glaciärlisten. Men om jag har förstått det rätt så har du valt till läder "Lemon"...? Trälist till den klädseln är inte fult! Endast 900:- extra i kombination med M-sport pkt. M eker 207 17" och 208 18" har samma bredd på! |
|
|
alex22: Det är inte samma bredd på varken fälgar eller däck på de båda m-fälgarna. M 207 Fram: fälg 7Jx17, däck 205/50 R17 Bak: fälg 7,5Jx17, däck 225/45 R17 M 208 Fram: fälg 7,5x18, däck 215/40 R18 Bak: fälg 8,5Jx18, däck 245/35 R18 Allt taget från en utrustningslista från 2007-08-14. Mvh, Fredde |
|
|
Det finns en bild på längdslipad alu-list i Bmw's onlinekatalog för 1-serien Länk En av bilderna på förarinteriören. Provkörde en 1:a med längdslipad alu och det var riktigt snyggt. Men jag tycker att glaciär är snyggt också och lite sportigare men det är ju verkligen en smaksak! Mvh, Fredde |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.