AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
9.097

120i M-sport Le Mans blue beställd!

Sida 2 av 5
al
187
alex22
318i -03 Lifestyle
Frippo!

Är helt hundra på att eker 207 och 208 har samma däckbredd! Det hade de iallalfall när jag var inne på Bmw group senast och tittade.

Ladda ner senaste prislistan(2007-09-01) och jämnför bredden på däcken på eker 207 och 208! Däremot så har 1-serie coupé fått en ny M eker 261 som har 215 fram och 245 bak...
al
187
alex22
318i -03 Lifestyle
Här kan vi ju se däckbredden på eker 208....

Länk
alex22: Du har helt rätt angående däckdimensionerna, jag har både 207 och 208 fälgarna och dina uppgifter stämmer.
7" fälg fram 7½" bak, 205 däck fram 225 bak.

Mvh,
/Wille
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
På mina M208 sitter 205 resp 225:or, garanterat, och fälgbredden har jag för mig var 7,5 resp 8 tum.

Och jag rekommenderar också xenon, hade inte tänkt ta det men jag ångrar inte att det sitter på nu. Fast ljuset kan ändå alltid bli bättre, tror det blir lite extraljus snart, eventuellt diskret monterade bakom njurarna, alternativet är en ramp i M-grillen.

För egen del saknar jag vare sig Professional eller USB, men däremot hade jag gärna haft bättre högtalare, så Hifipaketet är ett minimum.

Och ta för allt i världen inte bort lädret, Sensatechklädseln är jag inte så värst imponerad av. Inte lika snyggt och sätestyget verkar inte särskilt tåligt, min förarstol har redan tecken på slitage.
Sa
36
SamuelH
Alpinvit 120dM 3-d -08
På mina m208 sitter det 215 fram och 245 bak, tur att jag fick lite ordentligare ostar då :)
Jo
114
JohanF
120iM E87 -08
Alex: hmm enligt konfiguratorn får man böta 2400 för slipad alu tillsammans med m-paket och ännu mer för trapaneler.. var får du siffrorna ifrån?

Jag ska nog bege mig till butik och försöka se i verkligheten, enda sättet att bilda sig nån uppfattning. Med lite tur kan jag träffa på M eker 207, 208, borstad alu, träpanel, glaciärsilver och belysningspaket på samma dag :)
Fr
112
Frippo
-120dAM 3-d
Alex22: Det verkar ju finnas olika uppgifter. Jag refererade till extrautrustnings-listan som jag fick av min säljare. Kanske har de ändrat dimensioner på 208 from modellår 2008?

Mvh,
Fredde
Nu har jag kollat en extra gång:
M208, 7½" fram 8 tum bak, 205 fram 225 bak
M207, 7" fram 7½ bak, 205 fram 225 bak.
Kolla även: Länk

SamuelH: Fick du detta levererat från fabrik med RFT?

Jag ska förmodligen sadla om min M208 till sommaren till icke-spring-platt-däck, men jag tycker att 245 är för brett för en 8tums fälg för lookens skull.

Mvh,
/Wille
Fr
112
Frippo
-120dAM 3-d
Som sagt, dimensionerna har nog ändrats på 08 modellerna, eller också är det tryckfel i utrustningslistan. Men SamuelH fick ju 215/245 på sin 08.

Mvh,
Fredde
al
187
alex22
318i -03 Lifestyle
Frippo:

Prislistan som jag har trippelkollat i är från 2007-09-01, alltså -08 modellerna... Antar att det måste vara ett tryckfel någonstans. Personligen skulle jag inte vilja ha 245 bak på en 1-serie med tanke på de usla vägarna vi har här i Sverige.

JohanF:

Ladda ner den senaste prislistan från Bmw´s hemsida, konfiguratorn suger...
Trälisten till 120i/d UTAN M-sport pkt kostar 3400:-, i kombination med M-sport pkt 900:-.
Den slipade alulisten till 120i/d ligger på 2400:- UTAN M-sport pkt, i kombination med M-sport pkt 0:-. Det är samma princip när det gäller läderklädseln till 1-serien. UTAN M-sport pkt till 120i/d kostar den 15400:-, i kombination med M-sport pkt 13500:-. Glöm inte att vara noga med att se vad den separata utrustningen kostar i kombination med paketerna...

Ha det gött

Jo
114
JohanF
120iM E87 -08
Alex: fan du har ju rätt... jag trodde konfiguratorn var klockren. Måste kollas upp med säljaren. Står även 205 och 225 på M eker 208 i prislistan. Förvirrande med olika uppgifter!
Jo
114
JohanF
120iM E87 -08
Den tyska konfiguratorn säger 205 på 7,5J x 18" fälg fram och 225 på 8J x 18" fälg bak. Samma sak i den tyska produktkatalogen. Samt den svenska prislistan.. Men inte den svenska tillbehörskatalogen - sannerligen snurrigt :)
Fr
112
Frippo
-120dAM 3-d
Ja, vad som stämmer är ju lite dunkelt. I min utrustningslista som heter "1-serie 3-d sportstourer-extrautrustning", alltså för 3-dörrar (borde ju vara samma), och som också gäller från 2007-09-01 så är ju både fälgar och däckbredd större på 208-fälgen. Hm, kan ju vara bra att veta vad som gäller!

Någon annan än SamuelH som har en 08 med 208-fälgar som kan bringa klarhet i frågan? :) Håller med om att 245 är lite väl brett.

Johan; enligt min lista, om nu inte allt är tryckfel dvs :), så kostar "interiörlist - aluminium längdslipad" inget extra med M sportpaket.

Mvh,
Fredde
Sa
36
SamuelH
Alpinvit 120dM 3-d -08
WilleW: Japp, det är levererat från fabrik med Bridgestone potenza RTF. Jag tror inte jag har 8" bak heller, vad jag kan se så sitter de på en 8,5" fälg. Jag är inte 101% säker, men propotionerna ser ungefär ut som fram vilket det borde göra om det sitter 215 på 7,5" och 245 på 8,5".

Ang. den där längdslipade alu listen så blev jag lite galen på det där, de har helt klart gjort en miss i programmet på bmw.se där man bygger sin bil. Väljer man m-paket så står det att den kostar 2400:-, men när man kryssar för den så tar programmet 0:- för den.. så den missade man totalt.
Jo
114
JohanF
120iM E87 -08
Helt riktigt så kostar listen inget extra. Hälsade på BMW och tittade på den i en 118d och jämförde med ett prov från standardlisten. Standardlisten såg ju ut som en reflex eller som fiskfjäll i provet, är det verkligen snyggt IRL? Alulisten var snygg, men glänste lite väl mkt.. fan det blev inte lätt. Jag tappade peppen på M eker 208 iaf, håller mig till 207an. Samma sak med belysningspaketet.

Nu ska jag fundera över Professional, USB, svankstöd :)
Jag gillade heller inte M-listen med sin fiskfjällsstruktur och tycker generellt att silverfärgade lister sticker ut för mycket. Valde de mörkgråa trälisterna istället och betalade 900kr för dem. Säljaren försökte övertala mig att inte göra det pga framtida försäljning, men ändrade sig då han såg bilen. Jag tycker det blev bra. Något i stil med E46 M-sport lister, som också var mörka, hade dock varit bättre.

På bmw.de bilkonfigurator kan man se hur bilen man satt ihop ser ut inuti med en hyffsad uppskattning om hur olika lister ser ut. Det var det enda jag hade att gå på iaf.

M v h
Jo
114
JohanF
120iM E87 -08
Det såg faktiskt inte alls dumt ut med mörkgråa trälister på deras konfigurator. Lädret och den svarta kontrasten kommer fram bättre när det inte är en massa silver som stör. Vore det inte för msport-kampanjen hade jag lätt offrat m-looken för att få pianosvart istället, DET ser snyggt ut (i konfiguratorn iaf).
al
187
alex22
318i -03 Lifestyle
Tycker att den finslipade alulisten passar bra till läder "Lemon". Titta på bilderna här.

Länk

När det gäller trälisten så tycker jag att den ljusa valnötslisten passar bäst till läder "Lemon". Klicka på länken och titta hur den ser ut till svart läderklädsel.

Länk

Jo
114
JohanF
120iM E87 -08
Hmm ja det får nog bli alulisten.. får ta med putspapper i handskfacket så man kan hålla den ren, blev väldigt lätt fettavtryck märkte jag..
Jag har alltid en mirakeltrasa i handskfacket. Suverän för att snabbstäda bort damm t.ex.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.