AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.733

BMW har urusel service

Sida 1 av 2
Nu måste jag bara skriva av mig.
Jag fick in min bil bogserad till dem helgen v.38 pga av att den domkraft gett vika (vid stöld av fälgar) och gjort en rejäl bukla i sidoskjolen.

Det enda BMW skulle göra vara att lämna ett kostnadsförslag som If skulle godkänna och sen laga skadan. Fälgarna bestäldes från en separat firma.

Det tog BMW 4.5 vecka att lämna ett kostnadsförslag. Under den tiden kunde jag inte ha bilen eftersom de behövde den för att kunna göra ett kostnadsförslag. Sen var det ju ingen ide att hämta den, för jag i min enfald trodde ju att de skulle påbörja jobbet rätt snart efter. När jag ringer dem ca 1v senare och frågra ifall de får klart bilen till den helgen (förra) döm av min förvåning då de inte ens har börjat med bilen då. Först 6veckor från det att de fick in bilen skulle de påbörja jobbet med att rikta sidoskjolen (i måndags). Det har nu gått 7veckor och jag har fortfarande inte fått någon bil.

Jag skrev ett mail till deras VD i måndags (hopplös att nå via telefon) för att han skulle kunna förklara sig. Han har inte hört av sig på en vecka så nu tyckte jag det var dags att hänga ut dem.
Tyvär är det ju inte första gången de visar denna urusla service och om jag hade fått välja så hade bilen lämnats till någon annan men det vill inte If.
Hur lyckas de komma undan med denna service gång efter gång? Det var ju inte första gången varken för mig eller för andra.
Skönt att andra blir illa behandlade av dom så inte kompisen är ensam, en kompis till mig som jag ska hjälpa sälja hans bil/alternativt köpa den själv (min gamla 540i/6 E34-96), säger efter att ha haft att göra med BMW Gbg och Bollmora i Stockholm ALDRIG MER BMW!!! Och jag förstår honom, du gör inte det dom säger att dom ska göra, allt tar tre gånger så lång tid, ingen kompensation för att dom "glömmer" sina åtaganden, allt började med ett stöldförsök i maj? BMW Bollmora tog in bilen, tog extremt lång tid, den lämnas ut med trasigt batteri (förstörd under stöld eller under tiden hos Bollmora) fuskjobb, snett dörrhandtag, trasig nedre dörrlist, MONTERAR ICKE ORIGINAL DELAR (omklädd ratt av utomstående firma i stället för en från BMW leverantör).

Kompisen flyttar till Gbg innan Bollmora klarade av att ta in den för åtgärd av fuskjobbet så BMW Gbg tar på sig att åtgärda felen och skicka räkningen till Bollmora, dom byter dörrhandtag och nedre dörrlisten det lyckades dom drar ut på i 2månader och otaliga telefonsamtal, bara ett halvår efter den först kom in till BMW, så vad ni än gör lämna aldrig in eran bil till BMW GÖTEBORG eller BOLLMORA, om ni nu inte uppskattar att riktigt usel service, så mycket kan jag säga att nyare BMWmodell än E34 kommer det nog inte bli för mig och jag har fem 540i E34, mycket besviken(;

FIXA KUNDSERVICEN NU, dags för ledningsgruppen att visa lite tåga innan det är försent.

Stephan
Jag hade en 850 inne på stöldrep. på BMW Gbg.
Dom skulle bara byta alla låsen och laga stereon, den stog hos dom från Augusti till December.Låsen lyckades dom byta men stereon klarade dom inte av.Dagarna mellan jul och nyår tröttnade jag och åkte och hämtade bilen.
Efter 1 (Ett) år fick jag ersättning för stereon,efter mycket bråkande med BMW och IF.
ALDRIG mera BMW Gbg.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Enligt min erfarenhet suger BMW Göteborg. Och det rejält. De hade brorsans bil o drygt 2 månader för att fixa till en mindre frontsmäll. Lykta, huv och spoiler behövde bytas.

De ringde en dag och sa att -nu är bilen klar och du kan hämta den. Brorsan susade in från Borås, fick nycklarna och upptäckte när han klev in i bilen att lyktorna låg i skuffen. Han frågade naturligtvis om de kunde montera tillbaka dem, det ingick liksom i dealen, men för det så var han tvungen att boka en ny tid. Då han förelog lånebil eftersom han fått besked om att bilen var klar och rest från Borås, fick han ett blankt nej.

Ovanstående är bara toppen på ett isberg av strul i det här fallet. "mecken är sjuk", "vi väntar på delar", "lackverkstan är fullbokad", "vi har fått fel delar",...med mera, med mera...Aldrig i helvete att jag någonsin i hela mitt liv kommer att ha med BMW Göteborg att göra.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
BMW Göteborgs kundparkering är ett skämt. Jag som kund ska inte behöva felparkera min bil eller leta plats en bra stund för att kunna köpa delar/bil av dem.

Deras reservdelskille Jonas är ett skämt. Vet inte hur många gånger jag har varit där och han inte har en susning om vad man talar om. Dessutom är han oftast besvärad av att man kommer dit.

Exempel:

Jag: Jag skulle vilja veta priset för gummimattor till en E39.
Han: Jaha, vilken modell?
Jag: Ja, E39.
Han: Jaha, du menar 7-serien?
Jag: Nej 5-serien.
Det blir genast besvärligt för honom att kolla upp priset eftersom han inte vet var delarna ligger i datorn.

-------------Exempel 2.
Jag: Jag skulle vilja ha ett carbonsvart lackstift.
Han: Jaha till vilken bil? ( Varför vill han veta bilen för när jag kommer med färgnamnet)
Jag: Till min Carbonsvarta bil.
Han: Har du reg.nr?
Jag: Nej, ni har bara en Carbonsvart färg.
Han: Chassinr?
Jag: Nej, vad ska du med det till? Carbonsvart lacktstift. Ni har bara en Carbonsvart färg och det har inte släppts några nya sen jag kom hit (ordentligt sur)
Han: Jaha? Jag ska kolla. *Borta i 5 min. Kommer tillbaka ger mig lackstiftet och är besvärad.

Tacka vet jag Jan eller den 3:e killen som brukar stå där. Där har vi korrekt bemötande och bilkunnande.

BMW Group Göteborg borde ha en konkurrent i Göteborgsområdet, då skulle det bli andra bullar.

Red_wings05: Har sett din stackars bil stå där länge. Jag hade aldrig accepterat att ha min bil ståendes där så länge. Kan bara beklaga din situation. Skriv till BMW i Tyskland istället, då borde det ta fart.

Rücksicht bitte, und denkt Voraus!Länk
Herr Gaspedal: Ingen dum idea, det hade jag inte tänkte på. Det har jag gjort vid ett tidigare tillfäll men då gällde det en tysk firma. BMW Tyskland ringde upp mig dagen efter och lovade lösa det omdelebart. Tog mindre än en vecka så hade jag min dokumentation som jag saknade.

Visa användare
875
Europa Meister
E31 850/6 -91 M-sport
Kan bara instämma med kritiken mot den nya killen på reservdelar, riktigt besvärad blir han när man skall handla. Tacka vet jag Reservdelsofficeren Jan Reiderbratt och Viktor som tyvärr slutade och blev bilsäljare.
Något verkstadsbesök lär jag aldrig göra där då mitt förtroende där sedan länge är förstört.
mvh Daniel

Länk
Progress through pain
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Man undrar ju "ledningen" är medveten om sådana här problem men skiter i det? Eller så är dom lyckligt ovetande och lyfter sin lön som vanligt tills det brakar ihop fullständigt.

Mvh Danne

Se BMW som franchesi (eller hur det stavas.

Man reggar en firma skffar en skylt som det såt bme på å så är man med i gamet.

"ledningen" finns inte på firman om du ber att få snacka med chefen så är det ju "benke" som ej går att få tag på.

Ledningen sitter på nån shysst pub i .de och avnjuter ett par weisbier medan dumme svensson glider in på bmw och lättar på penningpungen och anser att han får "tysk kvalite" för en halv miljon.

Med lite tur kanske dom behandlar honom väl (tills garantin går ut).

mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Problemet med BMW GBG är enligt min erfarenhet avsaknaden av den personliga kundkontakten och därmed avsaknaden av kundservice. Här är mina två fall:

Fall I:

Lämnade in min 540 där för vibrationer i drivlinan på BMW GBG. Efter att jag läst här på forumet misstänkte jag drivlinan. Jag sade till dem att de kunde ha bilen flera dagar eftersom jag antog att de (i värsta fall) måste demontera, felsöka, beställa och vänta hem delar (kardanaxel kanske?) från Tyskland. Men på eftermiddagen redan samma dag kommer ett SMS från BMW GBG som säger att bilen är klar. Redan? Jag fattade misstankar ...

Mkt riktigt när jag kom dit fick jag beskedet man inte kan fastställa felet. Meken hade demonterat avgassystemet, tittat och känt på kardanen, letat märkningar och monterat ihop systemet igen. Faktura 3500 kr till ingen nytta.

Då åkte jag till BMW Wölkes. Dom sa direkt vi behöver bilen en vecka för felsök, demont + ev vänta hem delar från Tyskland och montera. Det lät förtroendeingivande. Dom hade också bilen en vecka, beställde hem och bytte kardanen. Det var den homokinetiska knuten som var felet.

Fall II:

En annan gång skulle jag byta AC kondensor + fyllning. Fick skriftlig(!) offert på 8500 kr på BMW GBG. När jag hämtar bilen är räkningen oväntat på drygt 11500 kr. I ett sådant läge ska väl verkstaden kontakta kunden innan och höra sig för att merkostnaden är ok innan man går vidare med arbetet?

Bägge misslyckade besök på BMW GBG hade antagligen inte behövt bli misslyckade om de hade haft bättre kundkontakt. I fall I: meken kunde ringt upp mig och frågat om han får montera ihop allt igen och lämna en faktura på 3500 kr för ingenting. Då hade jag sagt nej, nu när allt ändå är demonterat fortsätter ni också felsöket tills ni hittat felet. Men det gjorde man inte. I det andra fallet med AC kondensorn: Hade man haft en bättre kundkontakt hade man inte missat att kontakta mig för att höra om en merkostnad på drygt 3000 kr utöver skriftlig offert var ok.

Tror inte det är kompetensen som brister i allmänhet utan det är kundkontakten och kundservicen.

molle
do
162
dopamin
530i Touring -07
Helt otroligt! Sånt här beteende som BMW Gbg visar upp gång på gång får mitt blodtryck att gå i taket fullständigt. Hade jag bott i Gbg så hade dom INTE fått komma i närheten av min bil, det är en sak som är säker.

Red_wings, jag hoppas verkligen du kontaktar BMW i Tyskland eller annan högre ort i Sverige. Uppdatera oss gärna hur det går.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
I de flesta fall som beskrivs här ovan är det ett ledarskapsproblem!
Dvs företagets ledare (VD, platschef, verkstadschef etc) jobbar inte aktivt med sin organisation åt ett förutbestämt håll. Sedan har ledningen förmodligen dåliga system för återkoppling av sin organisations agerande (eller skiter i det)!

Och sist men inte minst måste man mäta, följa upp och informera sin personal om utvecklingen av de parametrar som man bestämt sig för skapar företagets framgångar! För i allmänhet gäller att "det som mäts blir gjort"!

Förvånansvärt ofta kan man upptäcka att
"Det största hindret mot utveckling i ett företag är tjänstemän i allmänhet och chefer i synnerhet!"

Och jag har alltid varit tjänsteman och oftast chef så det är av egen erfarenhet jag upptäckt det!

Per L
dopamin:
Jag skrev ett långt mail till BMW Tyskland igår. Räknar med att få svar av dem idag eller imorgon. Sist svarade de på mail dagen efter för att meddela att det tagit emot min anmälan. Sen ringde de upp migytterligare en dag senare för att berätta att de hade löst problem och ifall något mer skulle uppstå att jag skulle ringa dem igen.
De vet hur man skall behandla sina kunder.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Ibland lyckas dom faktiskt. Blev påkörd bakifrån i Tyskland i sommras. Hela kofångaren på min splitter nya E61 blev intryckt. Visade upp den för BMW GBG och dom tog foton och skulle beställa hem delar. De ringer ett par veckor senare om att delarna har kommit och jag får allt bytt över dagen. De lyckades även byta sidoblinkers på framskärmarna då dessa inte fungerade som de skulle.

Men jag har en kompis som hade sin bil inne på BMW GBG för några år sedan och bilen var helt länsad när han fick tillbaka den. Växelpengar, RayBans, allt var borta och chefen bar ryckte på axlarna.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Hej hej,

Jag har positiva och negativa erfarenheter av Bmw Gbg. Rosten som jag hittade på baklucka och motorhuv löstes på ett föredömligt sätt av lack- och plåtavdelningen. Inga konstigheter där och trevligt bemötande.

Serviceavdelningen har dock fortfarande mycket kvar att bevisa. Fick tillbaka bilen i fredags efter att för andra gången varit inne för felsökning för att hitta orsaken till ett kvitter/tjut som uppkommer på tomgång. Första gången byttes generatorremmen och en spännrulle. Dock fanns ljudet kvar efter ingreppet så jag lämnade in bilen igen och påpekade det usla i att lämna tillbaka en bil utan att ha löst felet men inte nämna något om det. Den andra gången fick jag en helt ok rabatt, arbetskostnaden försvann i stort sett helt, och jag betalade endast de nya delarna som skulle behöva bytas enligt ytterligare en felsökning. Den här gången ansågs vattenpumpen och ytterligare två remhjul vara problemet och dessa byttes.

Jag hämtade bilen och efter att ha varmkört motorn (ljudet uppkommer endast när motorn är varm) så hörde jag att ljudet var tillbaka (eller snarare aldrig försvunnit). Det är lite tröttsamt att de inte kollar om felet är avhjälpt utan de byter bara del för del och lämnar tillbaka bilen och hoppas att det är avhjälpt istället för att kontrollera att så är fallet, vilket tar tio sekunder med varmkörd motor.

Hur som helst, eftersom jag såg i denna tråden att Wölkes hade löst problemet på en annan bil, undrar jag om den allmänna åsikten är att Wölkes löser problem som BMW Gbg inte klarar? Eller löser på ett bättre sätt åtminstone? På sätt och vis är jag sugen på att låta BMW Gbg fortsätta eftersom det blir en reklamation om jag återvänder till dom (och därmed försvinner en del av merkostnaden för ytterligare en felsökning), men om de inte löser problemet så blir det bara dyrt ändå. Hellre då att gå till Wölkes och påbörja ett nytt ärende och kanske få problemet löst..

/Wiberg
Min erfarenhet av Wölkes är enbart positiva. Bra bemötande och det har koll på vad de sysslar med. Jag fick tyvär inte välja vem som skulle ta hand om min bil.
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Det som stör mig med BMW göteborg är att de tre sista gångerna jag har varit där för att köpa delar så har jag fått vänta i ca 40-50 min i kö innan det är min tur.
Mina affärer har tagit ca 2-3min då jag haft artikelnr med mig.
Ofta så har ett par personer i kön gått då de inte har tid att vänta.
Lars

BMW GBG tummen ner
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Red_wings05.

Wölkes är absolut att föredra, de lever på sitt rykte och får inte allt lika serverat som BMW GBG. En liten plump för Wölkes har jag att delge. De bytte en termostat på min gamla e34:a och fakturan landade på drygt 2.000. Felsökning samt arbetstid stod för 90% av kostnaden. Lite sjukt att en meck som bara skruvar BMW och har gjort operationen 1.000 gånger behöver så lång tid på sig att hitta felet respektive laga det. I grundkurs 1A står att kolla just termostaten om tempen strular.

Nåja, de ska väl också leva. Bra med Wölkes är att det sällan är strul med lånebil.

När brorsan hade strul med BMW GBG påpekade han att detta knappast hade hänt hos Wölkes. BMW GBG´s man svarade att han försökt ringa till Frank på Wölkes i en månad utan att få svar. - Nej det tror fan, de har inte tid att babbla i telefon, de jobbar med kundernas bilar :-)))
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Har inga erfarenheter av Bmw GBG men Bmw's plåtverkstad i sthlm (Bollmora) är rena skämtet!

Har aldrig varit med om lika dåligt jobb som dem har utfört (Känner många som har haft dåliga erfarenheter av dem)

Det tog dem 9 v o lackera om en hel bil och 4 återbesök (=6 v) efteråt pga av dåligt utförda jobb.

Enda anledningen som jag ser att lämna bilen där är om man har vagnskadegaranti kvar , då har jag för mig att man måste lämna in bilen hos dem.

BMW M-POWER
Gino; Du behöver inte lämna där, går lika bra hos Blombergs på Lidingö eller via Borgs bil i Vällingby så det är endast okunniga som lämnar sin bil i Bollmora, nu har jag 540i/6: an som dom fusklagade hos mig och Bollmoras är den VÄRSTA SKITVERKSTAD jag sett, dom har maskat så illa att den är dimma på framskärmen (omlack av dörr efter inbrott) det är fortfarande bucklor och spakel skillnader runt dörrhandtag, hur den firman får hålla öppet är för mig helt obegrepligt LÄGG NER FILIALEN NU!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Fick hem ett välkomsterbjudande från BMW till en annan av mina 540i, där dom skriver vi reparerar med 100& BMWdelar det kan du lita på. Jaha varför har en filial ägd av BMW Sverige som i sin tur ägs av BMW Tyskland då monterat en icke original ratt?! vilket j**la skämt, nu räcker det, 5månader har allt tagit sedan Bollmora först fick nycklarna till #794 och då är den INTE bra, under min ägo hade jag ett inbrottsförsök lämnade direkt till Frittes billack (som är dom som lackar åt Blombergs) som till skillnad mot Bollmora byte förardörren (enda skadorna var runt dörrhandtaget), gjorde ett perfekt lackjobb, jag fick problem med larmet och att bilen varnade för öppen dörr ett antal månader senare det åtgärdade Frittes snabb och smärtfritt, tog 2dagar, medan Kristian fick hota för att få dom att byta ut det trasiga batteriet, nej åter igen LÄGG NER BOLLMORA NU!!!! Skulle inte ens skicka min värsta fiende dit! (Om jag hade någon vill säga=)

Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.