|
Sida 9 av 9
|
|
|---|---|
|
cazorp: Det är väl samma sak dådå antar jag. För övrigt står jag fast vid att du ska ha en 335i med automat :-) //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
|
Åtminstone på Audi språk så är det en hastighetsberoende servoverkan = i låg fart snurrar ratten lättare men blir trögare i hög fart. BMWs nya aktiva styrning ändrar själva utväxlingen, inte bara hur trög ratten är att snurra. //Lövet |
|
|
andreas_lofgren: Aha ok men den hastighetsberoende servoverkan är väl standard på alla bmw? Trodde cazorp blandade ihop det med aktiv styrning :-) Kollar jag BMW.com och servtronic får jag upp att det är standard på... * 3 Series Sedan * 3 Series Coupé * 3 Series Convertible * 3 Series Touring * 5 Series Sedan * 5 Series Touring * 6 Series Coupé * 6 Series Convertible * 7 Series Sedan * X3 * X5 * Z4 Coupé * Z4 Roadster * M3 Coupé * M5 Sedan * M5 Touring * M6 Coupé * M6 Convertible Det är väl alla va? :-) //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
|
Men varför kallar de det för aktiv styrning, och sedan servotronic i nästa mening? Är det exakt samma, eller är det 2 olika system? Jag kan förstå Servotronic, mycket kraft till framhjulen, och en spårig 4 kraffsare vill man ju inte ha... Blir "besviken" när jag nu hör det, men jag upplevde den inte alls som köttig å dålig kontakt/dålig vägkänsla.. |
|
|
cazorp: Servtronic är standard på alla BMW verkar det som, Active Steering är ett nytt påhitt som tar det hela 20 steg längre. I stan exempelvis behöver du kanske typ bara ett halvt rattutslag för att svänga 90 grader. Ju snabbare du kör ju mer "stramar den upp" styrningen. Tyvärr blir det knas om du kör fort, hårt och kräver precision. Säker på att det inte var Active Steering Xi'n du prövade hade? //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
|
Hillstreet. det verkar faktiskt som det är servotronic på åtminstone våra bilar. Det visste jag inte och tycker inte att jag känt det heller. Servon är ju ganska trög från början tycker jag. Sport |
|
|
Jag har Aktiv styrning på min (tillägg) och jag gillar det, vill nog kalla det för att jag har en "aktiv körning" :) Den blir ju stummare i styrningen men det finns känsla. Den blir absolut inte nervös eller vinglig. i Högra fart är det trevligt. Sen är ju smaken olika :) |
|
|
Njae, jag skulle snarare säga att jag är säker på att det inte var active steering på bilen jag kördes, den kändes helt "normal" utifrån de M-sportbilar ja har kört tidigare.. dvs. det var nog servotronic, som på alla andra kärror.. Active steering är inget att ha tycker jag, det sa ju tom. tyske M-sportchefen till Auto Motor Sport, när de släppte M5 utan A.S. "we dont need gimmicks" ;) |
|
|
Så, nu har jag tänkt lite på detta med ny bil.. Jag kommer avvakta faceliften som kommer i höst innan jag beställer bil, och anledningarna är enkla: 1. Jag är hellre först med något nytt, än sist med något gammalt - E90 börjar kännas lite gammal rent visuellt/tekniskt jämfört med C-klass och nya A4:an, jag hoppas på lite nya instrumentcluster etc, dvs. rent visuella detaljer 2. Väntar jag, så hinner jag dessutom klämma på A4 Avant, även om den motorn/chassie inte är lika sportigt, så är det aldrig fel att jämföra 3. Jag sitter inte i sjön, har en perfekt sommarbil och inget hus ännu (funtar på att börja bygga hu$...) och om nu facelift börjar produceras i September, så bör jag om jag hänger på låset kunna ha en innan vintern sparkar igång på allvar, vilket egentligen oxå är irrelevant - Xi/Quattro oavsett om jag fortfarande kör audi eller BMW nästa vinter! Vad säger ni, är jag tråkig nu? |
|
| Ja... du startade ju en lång och bra tråd iaf.. :) | |
|
cazorp. Om det är så att du kan vänta så tycker jag du gör helrätt. Jag trodde du stod med postväxeln i tassen när du startade tråden. Vänta på faceliften. det kommer jag med göra om det inte åker in en Range Rover Sport innan. Sport |
|
|
PappaPatrick: Hey, det är inte så att jag inte VILL trycka på knappen, men det känns rätt korkat att köpa "gamla" versionen om det nu kommer en facelift i höst.. å tråden har ju funnits ett tag, då visste jag inget om facelift.. ;) Kommer nog fortsätta att klura i denna tråden å tweaka tillval mm! :) CB: Jo, nånting ska vi väl ha för att vi är sist i världen med våra 335:or! ;) |
|
| alright ! HAr du inte behov av den bilen nu så är det lika bra att vänta, det håller jag med om! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.