AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
14.696

Lyxproblem, köpa 335 touring eller 335xi touring, manuell el. aut? :)

Sida 1 av 9
Jaha, var på en räd i fredags och besökte bilhandlare. Har tänkt att byta ut min A4 cab 3.2q -07 manuell till ngt mer praktiskt framöver, + att jag vill ha mer pulver!!

BMW's 335-motor har stått högt upp på önskelistan länge, har faktiskt inte vågat provköra den innan pga. risk för ha-begär.. Men igår så besökte jag en BMW-handlare och hade en "halvdag", hann med nya M3:an (satans vilket AS, var direkt rädd för den efter första omkörningen i M-mode, 30km/h till 100 km/h gick i ett nafs innan jag hann reagera, typ )

Ialla fall, efter M3:an så körde jag 335iA coupé och 335dA Touring M-sport, till min stora glädje så upplevde jag båda ungefär lika direkta och körglada, men dieseln är trist rent ljudmässigt, även om den går fruktansvärt bra..

Då jag kör quattro idag, och är mycket nöjd med 4-hjulsdrift, så känns det flummigt att jag typ smygtrånar efter bakhjulsdrift så fort jag tänker på 335 (jag vill drifta skickar min hjärna små impulser om). Dessutom säger elaka tungor att xDrive är skit (jämfört med Audis quattrosystem) och tar bort en massa körkänsla som annars är BMW's adelsmärke?

Min sista spec. jag har byggt här med en glas vin på lördagkvällen är enligt följande (har lagt ner tankarna om diesel, det är inte jag helt enkelt);

3 Touring 335i Touring 409 000,00 kr
Sparkling Grafit metallic 7 900,00 kr
LM Fälg Stjärneker 193 M
Läder Dakota Svart 14 300,00 kr
Comfort package S07RS 16 600,00 kr

Armstöd fram 0,00 kr
Automatiskt avbländbar innerbackspegel 0,00 kr
Farthållare med bromsfunktion 0,00 kr
Klimatautomatik 0,00 kr
Navigationssystem Professional 22 500,00 kr
Park Distance Control (PDC) bak 0,00 kr
Regnsensor 0,00 kr

M Sportpaket S0337 36 000,00 kr
Individual Anthracit innertak 0,00 kr
Individual Högglans Shadowline 0,00 kr
Interiörlist Aluminium Glaciär silver 0,00 kr
LM Fälg Stjärneker 193 M 7 200,00 kr
M Aerodynamikpaket 0,00 kr
M Lädersportratt 0,00 kr
M Sportchassi 0,00 kr
Sportstolar 0,00 kr

Bagageutrymmespaket S0418 2 200,00 kr
Belysningspaket S0563 1 200,00 kr
Dimljus S0520 0,00 kr
Exteriördetaljer i karossfärg S0321 0,00 kr
Förvaringspaket S0493 1 400,00 kr
Halvljusautomatik S0896 0,00 kr
Helljusassistent S05AC 1 500,00 kr
HiFi System Professional DSP S0677 12 900,00 kr
Individual Tonade Rutor S0761 3 700,00 kr
Isofixfästen S0470 900,00 kr
Multifunktion i ratt S0249 0,00 kr
Rökarpaket S0441 0,00 kr
Strålkastarspolare S0502 0,00 kr
Stöldlarm med Fjärrkontroll S0302 4 700,00 kr
Stöldskydd Navi-DVD S06UE 0,00 kr
Svankstöd S0488 3 100,00 kr
Takreling S0386 0,00 kr
USB-Anslutning S06FL 3 200,00 kr
Varningstriangel S0428 0,00 kr
Xenonljus S0522 6 900,00 kr

- Har jag glömt något/borde ta bort något som inte behövs i listan ovan?
Det jag sitter å klurar på nu då är;

- Ska jag ha xDrive? Jag kör mestadels i Stockholm, lite jaktmarken nångång ibland samt ngn fjällenresa? Överväger fördelarna nackdelarna, bortsett från priset?

- Min säljare säger att om jag väljer xDrive så MÅSTE jag välja Automat, då bilen i praktiken är osäljbar annars + betydligt mer svårkört, ryckiga starter osv. Trivs faktiskt rätt bra med att växla manuellt, tycker automatlådor förtar en hel del av den sportiga känslan som en manuell låda har, ge mellangas å annat skojs - har automaten några fördelar som jag inte känner till, tex. att man som gasglad idiot ganska enkelt knäcker den manuella lådan på ett par 1000 mil etc.?

- Någon Manuell-fanatiker som har köpt automaten och växlar mycket manuellt, å nu verkligen stortrivs med den lådan!?

- Ljudsystemet, det finns ju ett nytt Individual Audio som kostar 21 900, dvs. 9 000 mer än Professional DSP - har ett ruggigt bra BOSE-ljud i Audin idag, och skulle nog bli bra besviken på Professional DSP om det inte kunde matcha upp - vad är er uppfattning om Professional DSP, duger det om man gillar att spela högt å är lite småkräsen?

Många frågor nu, tacksam för era svar!!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag har bara kört 335iA under korta sträckor och min uppfattning är att automatlådan är för långsam för den motorn och då är jag en som nästan alltid förespråkar automatlådor. Överlag tycker jag att automatlåda känns malplacerad i en 3-serie.

Anledningen till varför jag lägger mig i den här tråden är nämligen att stereon. När vi var på IAA2007 (frankfurt mässan) så fick jag möjlighet att provlyssna ett ljudpaket som kallades för "Individual High End Audio System" och det var en mycket imponerande ljudanläggning. Helt underbart ljud. I VAG hallen kunde man provlyssna på en ljudanläggning från Bang Olufsen som fanns i en A8 och den höll inte alls samma nivå, bara för att ge dig en jämförelse.

Om jag förstod det hela rätt, skulle den ljudanläggningen enbart finnas som tillval genom individual till 6 och 7 serien. Men om det nu är så att vi talar om samma ljudanläggning, skulle jag bli förvånad om du inte skulle bli imponerad över ljudet.

__
Bilblogg:
Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Angående xDrive så vann den knappt över Audi´s TorSensystem i Teknikens Värld, så om du gillar quattro så go for it!

Drifta blir nog lite svårare däremot =) men en turbomotor behöver fäste och diffbroms finns inte som tillval.

Turbo är lätt att trimma Länk och en manuell låda är mer hållbar, kopplingen däremot kanske inte lever för evigt... =)

Mvh
Jag hade lagt till panoramaglastaket också, och gått på det vanliga DSP-ljudsystemet. Om pengar inte är något problem hade jag givetvis kryssat för individual ljudsystemet istället :-)

Du ska inte välja till dragkrok? Även om du inte kanske behöver dragkrok så ofta kommer det säkert nått tillfälle då du skulle behövt den. Jag tror det kostar 2-3ggr mer att eftermontera den än om du beställt bilen med dragkrok. En annan positiv sak är ju att den är elektriskt infällbar och utfällbar. Vet inte direkt hur det fungerar men jag skulle tro att det sitter en knapp nånstans i bagageutrymmet som sköter detta.

Sen har du ju fördelen om du ska till tippen, så slipper du ju ha sakerna inuti bilen.
Ok, Manuell it is then - älskar ju att köra man, så varför ödsla pengar på automat då?

Värstingljudsystemet känns intressant, förvisso 9k mer än Prof. DSP, men i jämförelse med tex. dragkrok (har aldrig kört släp, hittils) så är det något man nyttjar varje gång man kör bil, medans dragkrok á 8' = blir billigare i längden att hyra bil å släp de gångerna det blir aktuellt (i mitt fall)..

Panoramaglastak är lite samma sak, många bäckar små.. det gäller att hålla ner priset här nånstans (förmånsbil) men visst är det sjukt ballt.

En fråga till då, någon som vågar ställa sig bakom (eller emot) Professional DSP, hur pass bra/dåligt är det egentligen? Brorsan hade i sin E46 touring Haman-Kardon-paketet å det lät väl inte jättebra, är detta bättre eller sämre enligt er?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
cazorp:

Om du säljer bilen nångång så måste 335xi vara helt otrolig lättsåld om du har original dragkrok, den bilen kan nog dra 2 ton utan problem, så alla som letar dragbil kommer att dregla - köp draget om du tänker köpa loss bilen!
Buspelle
Specen verkar väl kanon. Ett tillägg du bör göra är dock BT. Funkar helt suveränt och du får upp telefonboken i displayen. Själv är jag inte så förtjust i M-paketet, men det är ju en smaksak.
Du har helt klart en poäng..

Dragkrok á 150: -/mån i extra förmån eller 5 400: - totalt över 36 mån.. klart värt att fundera på, men usch.. det är detta med många bäckar små, vill försöka hålla mig en bit under 500' i rabatterat belopp, helst.. aja, det är uppfattat med vad du säger! Tack :)

ll
34
llengets
335ci-07
Märkligt att säljaren tycker att du måste kombinera x-drive med aut,är övertygad om att tex Audi säljer många manuella quattrobilar.
Jag har dsp i min bil och är nöjd med det,låter mkt bättre än de bose jag lyssnat på i Audi.Bara största volvo stereon som kommer i närheten av de jag lyssnat på,och att jämföra med tidigare bmw anläggningar går inte.Skitbra att de äntligen förbättrar,ger möjlighet att få bra ljud.
Allt kan bli bättre,lite mer bas/tryck skulle inte skada.
Om induvidualstereon fanns tillgänglig när jag beställde skulle jag kryssat det.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
tycker att vanliga logic7 utklassar audis Bose, men lyssna gärna själv.

men hade jag lagt så mycket pengar på övrigt krimskrams hade jag kryssat för största individual audio också, det är det absolut bästa du kan få på marknaden för tillfället, enligt många bättre än audis "riktiga" B&O i A8an för 70'kr..

jag hade skippat xDrive med de förutsättningar du nämner.
bakhjulsdrivna BMW med DSC och bra däck har funkat suveränt för mig vid vinterkörning, tex kom vi upp för snorhala isbackar upp till stugor i alperna där FWD audi, volvo mfl gick bet. det var Bimmern och några Imprezor som klarade sig i tid till afterskin ;-)
ll
34
llengets
335ci-07
Vill slå ett slag för comfort access,skeptisk till m-pkt som hamnar på "alla" bilar efter intro. Eller det kanske framför allt är medföljande fälgar som blir /känns överrepresenterade
Comfort access är en gimmick för mig, utan praktisk funktion faktiskt. Däremot M-paketet innehåller så pass mycket godis om man gillar en sportig bil att det inte är aktuellt att välja bort.. dessutom är det snyggt i mina ögon! ;)
llgents, exakt - ta bara A5:an 3.0TDI quattro som exempel, finns bara med manuell, så visst går det nog att sälja en manuell xi vidare..
En till fråga, ska man satsa på Individual tonade rutor?

Det är ju shadowline + grafitgråmetallic, kanske blir för mörkt och "busigt?"

Har en praktisk nytta av tonade rutor då det ibland ligger jaktrelaterade pryttlar i bakskuffen, som döda djur eller vapenfodral etc. - tänker att förvisso borde insynsskyddet göra susen, men det GÖR ju inget om man inte ser in i skuffen..

Någon som sitter på eller kan hitta en bild på en 335 touring M-sport grafitgrå + tonade rutor? Har letat runt utan framgång..
ll
34
llengets
335ci-07
gimmick kanske,men jag har levat med det några månader och kommer aldrig stoppa in en "nyckel" för att sedan trycka på en knapp men men
Jag har tonade rutor+shadowline(svarta fälgar) men bilen är vit,men på en grafitgrå är det kanske inte nödvändigt .Bilder finns det massor på E90post.com.
Pa
194
PappaPatrick
530d Touring M-Sport -09
Bra spec. använder det mesta i min egen.
Automaten passar mycket bra i min bil, jag gick från en M3 e46 manuell och jag saknar inte riktigt manuelt, nu är detta en diesel dock.
x-drive hade jag inte valt om du inte har stort behov av att dra till fjällen varje helg.. :)
dsc'n är mkt bra.
Aktiv styrning har jaf och helljusautomatik.. myket trevligt !
Kr
147
Kraxx
335 i Touring -07
Hej !
Jag har en silver med tonade rutor + M-sport mm
som det kommer svarta 19 x9,5 på bak samt 19x8,5 fram

Länk
Kraxx, såg din bild i medlemsalbumen å sparade ner en kopia på din bil för att jämföra med/utan toning - varför köpte du inte carbongrått för ;) :P
Kr
147
Kraxx
335 i Touring -07
Du vet , jag hittade den på Bmw i karlstad så det var ju bara
att åka ner och hämta hem den
orkade inte vänta på en egen specad bil :-)
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Fråga din ÅF om de kan ordna en demonstration av ljudanläggningarna. Jag kan tänka mig att många E65:or utrustas med Individual stereon, så du får en uppfattning om vad det är du beställer till bilen så att säga.

__
Bilblogg:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.