|
Sida 8 av 9
|
|
|---|---|
|
cazorp: Du skulle ju kunna provköra min som är i, har automat och sportpaket, fast du kör ju så jävla illa. //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
|
Cazorp. Min förra bil var en 330xiT -01, manuell. Det gillade jag väldigt mycket. Det jag kan bekröfta var att den är mer krävande att köra som xi med manuell än som vanlig i manuell. Någon skrev att det även gäller E91. Jag skulle nog gå för en 335xiA. Sportfjädringen får du väl med i dynamicpaketet? Jag antar att du inte ska ha M-sportpaketet? Jag tror inte den blir den snyggaste ställen på stället om 2 år när den ska ut om du inte har automat, faktiskt. Gillar du att köra manuell, köp en 997a eller RS4 Avant om du behöver ett praktiskt monster som VERKLIGEN är kul att växla. Sport |
|
|
Njae, jag ska ha M-sport, men när man väljer Xi så sänks inte chassiet, utan det stannar kvar på normal höjd, förmodligen för att bli lite mer terrängvänligt - jag har kollat bilder på M-sport + Xi, så det stör mig inte, det är väl 20mm som sagt.. däremot så klarar jag inte av ett svampigt chassi, då skippar jag nog Xi å kör manuell + RWD. Däremot förstår jag inte vad som gör en RS4 roligare att växla, min chef kör RS4 avant och den är precis lika rolig att växla som min A4, även om hans bil givetvis e roligare att köra ;) |
|
|
Du fattar vad jag menar, roligare att köra i stort. På E46 xi var den höjd ~ 17 mm mot original. Du menar att en E91 xi "inte sänks utan stannar på normal höjd", alltså är den inte högre än en vanlig E91 i? Jag tror/vet ganska säkert nämligen att det blir en bil som de facto är 17-20 mm högre än normalt, vilket kan se så där ut med M-sport. I vanligt utförande tycker jag dock det ser ganska hårt ut. Jag har dynamicpaketet idag med sportchassi, och har nog inte kört en E90/91 utan, men känns det verkligen svampigt? Kanske det gör. Sport |
|
|
Jag förstår vad du menar, mer ändamålsenligt med manuell i en sportbil, och säkert viktigare om man tänker på 2:ahandsvärde etc. Jag tror du har rätt ang. att de höjer chassiet - fel av mig Här är en bild som jag har kollat på ang. XI på M-sport, min bil skulle ju se ut så här till punkt och pricka - jag tycker det är överkomligt! Länk |
|
|
cazorp Den är faktiskt helt ok som xi M-sport, faktiskt. Klipp till nu. Men jag tror som sagt mest på automat, prova Hillstreets först. |
|
| Jag har kört automaten på 335+335d, så jag har koll på den - däremot har jag aldrig kört manuell faktiskt, tyvärr.. | |
|
Cazorp, ang växellådan.. Jag har automat idag och i den här bilen är det klockrent ! MEN, om jag hade valt en "bensin-bil" hade jag faktiskt hoppat tillbaka till manuell för att få den där kör eller lekkänslan igen. Och hur kul är det inte att få bränna runt lite med en 4-hjulsdriven manuell bil :) |
|
| Köp en 335d-touring istället! Slipper du välja =) | |
|
cazorp: Höjden såg ju inte jobbig ut alls, provkörningen på fredag fäller avgörandet antar jag? Mvh |
|
|
Quote Hillstreet: Du skulle ju kunna provköra min som är i, har automat och sportpaket, fast du kör ju så jävla illa. Haha, du har en poäng där - kan ju trasha din bil istället för BMW's! ;) Men så här, om jag blir osäker på Bimmers XI, så provar jag gärna din för att se hur I;n förhåller sig, men din är ju lullullad med V2, fetinghjul osv, så kör jag din så blir jag väl hooked å måste börja trimma dag 1.. :) ska kolla om bimmer inte har en normal 335 touring imorgon oxå, kan ju bli heldag hos dem! :P |
|
|
Booven: Aldrig, jag gillar varma vintrar + palmer, så jag bidrar så gärna med lite Co2.. ;) Rob: ja, "älskar" jag 335xi, så kör jag nog på en sån... Men "jag ska bara" lite granna därefter.. typ gå en rond med chefen å kolla att han e nöjd å glad med kalkylen, inbyte osv.. ;) |
|
|
Ok, nu har jag kört 335Xi aut. i 2 timmar, landsväg + en sväng på vischan på dåliga vägar Den är sjukt bra, Xi-chassiet "förstör" inte den fina upplevelsen nämnvärt, däremot så är det Servotronic på Xi-modellerna, har hört att man ska försöka skippa det så långt det går ju?! (Visste inte om detta när jag provkörde, så jag tänkte inte nämnvärt på det tyvärr..) Automaten är underbar, för bra för att satsa på manuell känns det som!! Uhh, bilfan är D Y R just nu å sånt jag kan tänka mig att ta bort (ytterspegelpaket, tonade rutor, belysningspkt) är ju gratisprylar... resten M Å S T E jag ha, typ :( Hur är det med servotronic? nån som har kört båda mycket och kan kommentera? |
|
|
cazorp: Du som kör aktivt kommer kräkas på den aktiva styrningen. Den tar bort en del känsla helt klart. //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
|
Servotronic och aktiv styrning är väl två olika saker? Sport |
|
|
Men jeez, detta är inte lätt Automat; Bra, fin - speciellt bra på Xi av en massa anledningar Manuell: Bra, om man kör RWD, men inte lika mulligt som aut. Xi; Bra - ger extra markfrigång för jaktmarken, bra grepp året runt Dåligt - servotronic, som man kan leva utan, trist på sommaren när man redan har grepp, kostar mer å förutsätter Aut.lådan RWD: Bra - typ 70% av all tid, sportchassit är ju fränt, man slipper servotronic, ger möjlighet till man. låda, kul om man ska köra på bana Dåligt - lågt, inge bra för skitvägar, eller vinter, eller slaskiga vägar De får nog bli en Audi istället :P ;) |
|
|
No CB: Neeeee. Cazorp är bara Audi-skadad, Servotronic är Audis hastighetsberoende servostyrning. Hos BMW heter det aktiv styrning eller nått. //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
|
Hillstreet. OK, det stämmer nog. BMW hade ju innan aktiv styrning en enklare form av hastighetsberoende servo som egentligen endast gav mindre servoverkan ju fortare man körde, som Audi har nu antar jag. Cazorp, du ska nog ta några bättre glas rött i helgen och verkligen köra igenom dina options i huvudet, du känns inte helt verkställig just nu. Mitt final call: 335xiT Automat Panorama Det är som basingredienserna i en god sås, utan dessa skär den sig. Slutligen kan jag säga att jag har brakat till Trysil 2 ggr denna vinter, och visst saknar man ibland xi'n när man kliver ut i modden och stampar till. Men om du verkligen inte kan tänka dig en xi så går i'n väldigt fint i vinteföre också, för att vara en RWD. Sport |
|
| Aha, men vad är då Servotronic?! | |
|
Servotronic Servotronic innebär hastighetsberoende reglering av servoverkan för styrningen. Styrningen är lätt i lägre farter, medan den blir trögare i hög fart. Med ökande fart blir kontakten med vägen mer direkt och styrprecisionen högre. Dessutom kan föraren njuta av högsta komfort och maximal smidighet vid parkering eller körning på krokiga vägar. I bilar med Kördynamikkontroll (Sportläge) finns två inställningar för Servotronic. Läget "Sport" ger en mycket direkt och precis styrkänsla, medan läget "Komfort" erbjuder möjlighet till en mer avspänd körning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.