AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.341

Bakvänd barnstol i baksäte, E39?

Sida 1 av 2
ak
18
aktadej
530iA M-Touring -03
Hej.

Jag undrar vilken stol ni använder i baksätet på era E39. Vi vill köpa en stol som man kan vända på och är från ca: 10 kg till 25 kg. Vi har en Britax Duoflex i framsätet men det blir för trångt för benen om man sätter en likadan bak. Vi prövade en Britax Two-Way plus igår men den svajjade helt galet oavsett hur hårt vi spände bältet. Det är dumt om kotten ligger ner i minsta kurva.
Så, vad har ni för modeller bak i bilen?

Vi kör med Britax Two-Way Plus i vår bil, tycker det fungerar bra men man får spänna "ner" den ordentligt. Det går även att "klämma" fast den med hjälp av framstolens nackstöd så sitter den fast lite bättre.
Men det är otroligt dåligt att det inte finns fästöglor i en såpass ny och dyr bil som BMW, har en 02 själv och det enda sättet för att få fast spännremmarna är ju att dra en ögla runt framstolens sidor. Men det känns lite "B" att behöva göra så.

Mvh ChristoferB
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Man kan köpa fästöglor på BMW, det har jag gjort. Man kan skruva fast dem under framstolarnas skenor.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Hade mestadels stolen (Akta Duoflex) fram men även bak vid ett par tillfällen och i båda fallen så drog jag spännbanden runt staget som sitter under stolen och det var inga problem att få stolen att sitta stabilt. Att inte använda fästöglorna var faktiskt ett tips jag fick från affären som sålde stolen även om det då gällde montering av stolen fram i en V70 där jag hade fästöglor som standard. När jag sedan bytte till E39 så monterade jag på samma sätt.

När det gäller att montera bakåtvänt i baksätet är det viktigt att jämföra olika modeller för Vår Duoflex tar för stor plats på djupet vilket gjorde att framsätet blev obrukbart om barnet skulle ha något sånär med benutrymme. Britax modeller ska vad jag har hört lämpa sig bätte för baksätesmontering.

___
//Ulf
Aha, att det fanns fästöglor visste jag inte. Enligt vår bilfirma här i stan (Lunds Bil) så fanns inte det att köpa till BMW. Skönt att veta att de vet vad de pratar om;-)
Nåväl, det fungerar ju nu som vi har det.
Dock så sitter man inte bra i framstolen när barnstolen är monterad men det viktiga är ju att de små sitter säkert. Sedan så åker vi inte så långa stärckor utan det går bra ändå. Längre sträckor så sitter sambon i baksätet med våra 2 barn på ytterkanterna. Det är den bästa lösningen för oss.

Mvh ChristoferB
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
BMW i Östersund visste inte heller att det fanns men jag insisterade och dagen efter hade de hittat. Så om de inte kan skaka fram öglor i Lund kan du ringa Ivars Bil i Östersund på 063-162055 så kan de nog hjälpa till.
Gemini__
Inhandlade en Acta Graco cosmic comfort igår, det är en minst sagt rejäl konstruktion (stor) =) Har dock en E38 så det ska nog gå bra hoppas jag. På tal om montering i baksätet, det enda sättet är väl att spänna åt runt framstolens skena vid golvet? Har inte kikat hur det ser ut riktigt med lämpliga fästpunkter, får ut och testa lite senare =)

Mvh
Thomas
ak
18
aktadej
530iA M-Touring -03
Vi har två barn, en fram och en bak. De sitter på samma sida. Det verkar som att baksätet är för mycket vinklat för normal ryggvinkel på barnstolen. Alternativet är att "hasa" ner stolen framför sittdynan men då får barnet i framsätet minimalt med benutrymme för ryggstödet måste vinklas upp.
Problemet vi fick med Britax Two-Way plus var att baksätesbältet höll fast stolsdynans famkant och spännbältena som vi drog runt framstolens skena (tvärgående under framstolen) höll fast stolsdynan i bakkant. Inget höll fast stolen i horisontal-led. Har ni andra klämt fast stolen med framstolen?

Körde med Britax Eclipse plus höger bak när jag hade E39an funkade OK och gick att sitta hjälpligt framför, bytte sen till Honda CR-V där Britaxen passade ännu bättre p.g.a. av större baksäte och bättre takhöjd so far so good sen dök glytt No2 upp hemma och då blev det Briatx isofixbas som funkade bra med "baljan" för nyfödda men när han växte till sig byttes den ut mot en Britax Fixway i samam Iso-fix bas.

Bra att man kunde röra förarstolen men stolen hamndade märkligt högt tror inte ens den går att få in i .tex E39 eller V70 då Honda CRV har bland dom rymligaste baksätena du kan hitta idag... Så när glytt No 1 bytte upp sig till bältesstol (Maxi-Cosi Rodi XR) så flyttade vi glytt No 2 till den "gammla" Britax Eclipse plusen istället och Isofix mojängen åkte ur ( Köpsugen?? maila!!)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
34
Regain
X5-11
M3cab-02
maxi-cosi i mitten bak funkar kanonbra bakåtvänd

Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Lyfter gammal tråd; pbengtss m.fl. >>> Jag har sökt igenom hela realoem efter artikelnummer på fästöglor till bilbarnstol e39. Någon som vet, blir ju lättare att beställa då.

/Z-motor
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Ett tips kan annars vara att köra upp passagerarstolen i högsta läget och sedan trä spännbanden under stolens skenor och därefter sänka ner den igen..

Låter kanske krångligt men höj upp stolen så ser man ganska tydligt hur man kan fästa barnstolen.

Mvh Jimmy

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Z-motor:
Jag minns att jag tittade efter artikelnummer på öglan men det fanns ingen text alls.
Mj
49
Mjarlhov
BMW 525iM Touring -03
jag lyfter tråden ytterligare en gång och undar om det är lösbart med 2st barnstolar i e-39T blir det för trångt i framsätet?

första kotten är kommer va 2år när kotte nr 2 kommer. alltså kommer vi behöva dubbla bakåtvända monster en tid.
Visa användare
211
Boulejohan
316i -93
540 IAT -02 med M-paket
Hejsan!

Jag sitter i samma sits och åker omkring med två stolar i bak! Vi har nu tvååringen bakom passagerarstolen samt babyskyddet bakom förarplatsen. Inte mycket plats att spela på men det går. Jag som är 181 cm lång och 100 pannor tung kan köra men det är inte optimalt.

Vi har två Acta Graco stolar, en Logico S och en Cosmic Comfort!

MVH

JIKen
Mj
49
Mjarlhov
BMW 525iM Touring -03
ok, hade det funkat även med två cosmic comfort bak (det är väl de som inte är babyskydd).

själv kör vi på besafe izi kid vilket är en stor! barnstol och avser väl att köpa en till likadan när det beövs.
Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
Mjarlhov: Jag vill upprepa mitt mantra. Acta Graco Duo-Logic är kanon. Om man dessutom kan köpa den direkt vid födseln så är det inte så dyrt per ¨år heller. Andrahandsvärdet är dessutom otroligt bra.

Kolla upp stolen. Den sitter som gjuten och barnen har älskat/älskar den.

/Thomas

Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten
Mj
49
Mjarlhov
BMW 525iM Touring -03
nja nu är inte vi så intresserade av att byta stol då den enligt oss är den absolut säkraste på marknade, allt har sitt pris dock.
Tu
93
Turbo75
530i Touring -01
120d -05
Mjarlhov: Har oxå Izi Kid, i min 530. Och inte ens en krock med en Siljafärja kommer att rubba den stolen i sidled. :-)

Vi har dessutom redan 2st bak (hyr från IF för 74:-/månad). En sitter 2-åringen i bakom föraren och i den andra sitter en 3,5-åring.

Jag är 173lång och väger 75kg så jag har inga problem med plats. Passagerarsidan är värre om jag får sitta där när frugan kör. Men då sonen precis kommit upp till 15kg så kan vi byta stol till en framåtvänd.
mu
6
muffe73
540iA-01
Vad har bmw för pris på såna fästöglor??
Hr varit lite problem med att fästa barn stolen:(

muffe73
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Vi har 3 barn stolar där bak.
Hade en 540 e39 när tvillignarna föddes och det fungerade ganska bra. sonen satt framåtvänd i mitten och tvilligingarna vid dörrarna och då köpte vi den nya modelen där stolarna sattes i en kasett. Sedan blev det en större buss vilket gjorde att vi hade stoorrra utrymmen men jag trivdes aldrig riktigt med mini bussen. Det blev en e39 igen 530.
Både jag och frugan är runt 169-172. Tvillingarna sitter både i mitten och en ytterst och sonen vid andra dörren. Tvillingarna sitter i brio zento. Jag får plats utan problem. och passageraren har inte heller några problem. Stolarna kan användas framåtvända men blir ett problem i e39 om det kommer att sitta brevid varandra framåtvända pga att det är väldigt bredda vud huvuden så då får dessa sitta ytterst till nästa år.

MvH Bmw 4-ever
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.