AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
18.393

Ska man inte använda kopparpasta på aluminuimfälgar?

Sida 1 av 2
Ax
38
Axel78
Bmw 525d F11
hej

fick höra i dag att man inte ska använda kopparpasta på aluminuim fäljar?
varför fick jag aldrig veta... jag hade på det när jag byte till vinterdäck för att inte fäljen ska sitta fast. men har aldrig hört att det ska vara dåligt på något sätt.
aluminium fälgarna kan oxidera, använd aluminium pasta istället.
Ax
38
Axel78
Bmw 525d F11
ok då är det bara att ta bort det då.. fan också, alltid lär man sig nått.
Fu
200
Funduro
325i Touring -89
F 650 -99
325ix Touring -89
325ix 4d -86
318i Touring -03
Tjena.
Jag har alltid använt kopparpasta på mina alufälgar.
Det funkar hur bra som helst. En av bilarna jag har, har jag haft sedan 94.
Finns inga tecken på de fälgarna att de mår pyton av kopparpasta.
Mvh Danne.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Galvanisk korrosion eller bimetallkorrosion uppstår mellan metaller med olika ädelhetsgrad. Mer läsning: Länk.
Det begås fortfarande många misstag inom olika branscher med att blanda metaller. Tror Saab fipplade med några olämpliga listclips på dörrarna för ca 10-15 år sedan. Hittade på vinden i mitt hus ett expansionskärl i rostfritt som man skruvat direkt på ett järnrör. Som tur var hade det tagits ur bruk och ersatts med ett tryckkärl i källaren. Änden på järnröret var bara smul, men 100 mm längre in helt intakt. (En påläst rörmokare monterar en plastbussning mellan röret och kärlet)

AE
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tror nog att hotet från kopparn är överdrivet. Förmodligen håller sjäva fettet i pastan fukten borta och då fräts inte fälgarna. Har faktiskt också kört med en aning kopparpasta utan problem.

AE
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Det är alldeles för liten mängd koppar jämfört med aluminiumet (faktor 1000-10000?) i fälgen för att korrosionen skall påverka fälgen.
Konsten att göra en höna av en fjäder, om man inte har på kopparpasta eller motsvarande, det är då bekymren uppstår. Har liksom Bosse Bildoktorn använt kopparpasta med gott resultat på al fälgar i åratal/ Motvalls.
Ämnet har varit uppe ett par gånger tidigare. Jag har också använt kopparpasta under många år utan problem på t.ex alufälgar. Isf borde samma problem uppstå mellan koppar-järn på bultar osv, där har ju pastan använts i alla tider.
För några år sedan gjorde jag ganska ingående tester för helt annat bruk av kopparpasta (som kontaktpasta i elektriska förbindningar) och det gick inte att påvisa ledningsförmåga mellan elektroder i pastan alls förrän elektroderna fördes ihop helt och hållet, till skillnad mot t.ex kol och grafitpasta osv.
Det verkar inte finnas koppar i metallisk form alls, eller så håller fettet varje kopparmolekyl helt fritt svävande på nåt mysko sätt..
Wikipedia nämner "bimetall" i sin beskrivning om korrosion osv, det blir lite galet då bimetall "tvåmetall" är en vedertagen benämning på två rena ihopvalsade metaller. Används i bl.a termostater och diverse elektriska sammanhang då man utnyttjar rörelsen som blir i bimetallen då den värms eller kyls.

FP
Har använt kopparpasta i 17 år utan att mina alufälgar tagit skada. Men visst man kan ju lika gärna köpa en tub aluminiumpasta istället.

/Fredrik
Trottoarkantshatare

Min 330i Länk
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Jag vet inte hur ni gör men jag applicerar iaf kopparpastan på gängorna på bulten. Bulten skruvas ju inte i fälgen utan i navet/bromsskivan så jag förstår inte problemet med kopparpasta på aluminiumfälg?

Dessutom är det väl sällan ren aluminium man ser på på sina fälgar? Brukar väl vara lackat på något sätt?
Be
278
Bengt C
523i -96
Jag har aldrig riktigt fattat kopparpastans populäritet. Kanske är det för att det låter kul. Kopparpasta, kopparpasta! Kanske är det för att den har fin färg.

Jag smörjer navcentrum och bultarna med samma mollyfett som jag har till det mesta annat. Bromsdetaljerna försöker jag i första hand hålla rena och torra. Där tycker jag bara att "klet" har en tendens att binda skit och skapa problem. Slavcylindrarna smörjer jag med lite silikonfett under damasken. Ett fett som är avsett för detta, som tål värme, bromsvätska och inte angriper gummi.

Jag har provat kopparpasta men aldrig upptäck att det funkar annorlunda än mollyfett på minsta sätt. Bara krångligt att hålla sortiment av olika produkter.

Kan någon redogöra för vad som skulle vara bättre med kopparpasta jämfört med mollyfett.
Vad jag har hört ska lithiumfett vara bättre.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Misstänker att kopparpastan har lite smörjande egenskaper när det har varit riktigt hett och vanligt fett har runnit bort.

AE
Lite alternativ Länk

/Udo Dirkelsniff
Länk
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Bara en fråga i ämnet smörjmedel. Var köper man grafitfett nuförtiden? Det är ju det klart bästa fettet enligt mig, blir aldrig hårt och klumpigt samt tål en del värme.

///BMW - Was sonst!
Vantage
JohanE: Länk

Niclas
Be
278
Bengt C
523i -96
Grafitfett (alltså det jag kallar mollyfett i tidgare inlägg) finns väl lite över allt. Jag har en patron som jag karvar i med skruvmejsel. Tror det är Shell och att jag köpt det på en mack helt enkelt. Det var en evighet sedan. Jag har en sådan patron i mint 10 år. Det finns säkert inte på storstadsmackar utan du får nog söka upp en riktig mack eller biltillbehörsfirma.
Mna ska bara använda "lite" pasta på kanten i centrumhålet i fälgen. Lägger man det på gängorna på bulten fäster inte bultarna ordentligt. Bulten kan i värsta fall lossna.
Ingen fara att lägga ett tunt lager längst ut på gängorna däremot får det absolut inte vara fett, pasta eller olja på konan. Hjulbultarna är ett sk. friktionsförband så där skall det gå trögt. Man kan även ta vanlig motorolja på en trasa och torka centrumstyrning och anläggningsytan på skiva eller trumma. Ett trick jag lärde mig av en äldre man som haft bilverkstad i över 40 år. I många fall är det bättre med ett tunt oljeskikt än t.ex. kopparpasta. Som några varit inne på tidigare så kan pastan samla en del smuts och så blir det motsatt verkan. Men som sagt, jag har använt en liten klick kopparpasta på hjulbultarna i 17 år, ja längre än så, man bytte ju hjul på mammas bil innan man själv fått körkort. Jag har aldrig haft problem med fastrostade bultar eller tappade bultar/muttrar.

Momentnyckel är en bra investering. Man spände åt helskotta för hårt när man drog på känsla.

/Fredrik
Trottoarkantshatare

Min 330i Länk
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Inget roligt när torra bultar nyper i navet så de skriker när man ska byta hjul. Jag har alltid smörjt gängorna på alla bultar med kopparpasta och det funkar fint. Släpper lätt, tyst och fint när man byter. Spänner på känn och jag har inga hjul som ramlat av eller bultar som lossar själv.

Nåt fett på navcentrum använder jag aldrig på alufälg, de har aldrig fastnat där. Däremot på gamla rostiga plåtfälgar man bytt så kan de sitta rätt bra så där bör man nog ha nåt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.