|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har läst att ägarna är delade i denna fråga: En del anser att en BMW har så välkomponerat chassi att en stark motor är onödigt medans en del anser att den starka motorn är "den sista pusselbiten". Sen finns det naturligtvis alla mittemellan. Själv undrar jag vad folk på forumet tycker... ///Bjerser | |
| Well. För egen del har jag två BMW-bilar med små motorer - och visst, jag är jättenöjd men nästa gång blir det nog större... det vore betydligt roligare att ha lite mer kräm. | |
|
Har alltid tyckt att en BMW måste ha minst 6-cyl, men numer så gör ju BMW väldigt fina 4-cylindriga motorer. Har jämfört olika E90 på sistone och kommit fram till att 320 E90 är mycket roligare att köra iochmed att motorn väger mindre. Upplever bilen som mer lättstyrd. Min är tungstyrd, vet ej om det beror på min 6-cyl motor eller om det beror på mitt dynamic pkt. Har aldrig kört en 325 utan dynamic pkt. Det bör ju skilja lite i vikt mellan dom. Nu när dom nya 4:orna ligger på 170 hk så behöver man ju inte ha en 6:a. |
|
|
För mig är en bmw ingen bmw utan sexa...finns såklart undantag (E30M3) men är man såld på ljudet från sexorna så är man. Hade en 325E30 förut och det är en av dom trevligaste bilar jag kört. När det nu blev dags för en "ny" bil föll det sig så att jag hittade en 320 touring. Trodde inte den skulle vara så kul. Har ju hört det mesta, sur gammal sexa mm, men jag tycker den är helt ok ändå. Resten av bilen är precis likadan som 325an. Men den hade gärna fått vara bensinsnålare än 325an. Känns som en ganska överflödig motor egentligen. För att svara enkelt på frågan. En riktigt högvarvig sexa med mycket effekt är det ultimata i en bmw enligt mig. |
|
| Ja, en med fyra skulle aldrig ens vara ett alternativ för mej... ej heller en med turbo. Sugsexan är ju liksom BMWs själ! | |
| Sexa tycker jag med , det är ju urtypen för märket! | |
|
///Mike B - Om man tolkar ditt inlägg rätt så tycker du inte att en 540 eller 750 kan räknas som en riktig BMW för dig, till skillnad mot en 520i ;)) För egen del anser jag att man ska ha så många cylindrar man har råd att försörja :) __ Bilblogg: Länk |
|
| Mugge: Ja okej kanske var lite väl hård, beror som sagt på hur man tolkar inlägget. Beror kanske mer på biltypen. I en stor 7-serie är det inte fel med en åtta medans en liten fyra skulle kännas malplacerad. Men jag menade rent generellt för bmw som märke och vad det står för. Lite sportigare bilar i mellanklassen, typ serie 3 och där sitter sexan definitivt på första plats enligt mig. Hoppas det förklarar mer;) | |
|
Visst är den raka sexan trevlig men när det gäller e30 tar jag en 318is före en 320i alla dar i veckan. Men allra helst tar man en M3. e34 525i är en trevllig vagn men hellre en 540i (v8:a) om man bortser från kostnaden. Alltså BMW:s lite starkare 4:or är riktigt trevliga. Likaså gillar jag skarpt V8:an i M5e39. Någon 12:a har jag aldrig ägt men jag tycker inte skillnaden mellan tex 740i och 750i är speciellt stor. Att en BMW måste ha en sexa kunde jag till viss del hålla med om på 80-talet men sen dess finns flera andra trevliga motorer, och dessutom allt vanligare med turbo (335i). |
|
|
Alla motorer är trevliga ta tex en M30 härlig maskin när den är frisk,eller M60 som sitter som en smäck i 7bumsen. Men det är en som mitt hjärta klappar fortare av ,gamla M10an gärna i portat tillstånd.När rpm vandrat förbi 3500 så är det bara och öppna sinnerna o suga i sig. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Jag har ju både svag och mellanstark BMW! Du själv har beskrivet det bra i din fråga, dvs "....den starka motorn är "den sista pusselbiten"." Min 316 har underbar körglädje på kurviga vägar, men är jättetråkig pga den låga effekten. Tyvärr tycker jag att alla nyare fyror är väldigt tråkiga motormässigt. Väl fungerande men utan karaktär. Jag var på BMW förarträning förra veckan och körde 320i E90 på bana och det var inte motorn som gjorde dagen utan den väl avstämnda bilen i övrigt. **BMW-ägare i 27 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Mike B: Jo Bmw 718 låter inte speciellt lockande :) Vilken effekt har Bmw plockat ut som mest ur en 4 cyl? (orginal gatbilar) //Bjerser (Det skall va sexa eller mer :) ) |
|
| 238 hästar ur S14B25 som satt i sista EVO serien av M3E30, skapligt trevlig motor :) | |
| Bjerser: Låter väl lockande...en 716iA med analog klocka, tyginredning, manuella fönsterhissar och ingen ac. En begangnad sådan skulle vara lättsåld:) | |
| BMW:s nyare 4-cylindriga motorer är riktigt trevliga frånsett ljudet. | |
|
Kraftig o kraftig...Det är ju en tolkningsfråga:) Men jag får väl anse att min 325a är motorstark iaf... Och visst, är det kul med kräm i en sån bil... Men som i e39an och e60n så kvittar det faktiskt iom att dessa är glidarbilar och ska inte ligga och stressas. |
|
|
528:an är alldeles för svag för min smak. Kom från en hårt trimmad 900 turbo på 421hk innan men detta är ju bara bruksbil iofs, men iaf. M5 vore lagom men kostar desto mer. |
|
|
Pengarna ska vara värda krämen, dvs man kan må dåligt även om man rullar i en M-bil. Har man råd så ska man klart ha det smaskigaste. Bilen: Länk |
|
| En bmw är alltid en bmw dvs en mer eller mindre körglad bil för den bilintresserade föraren,men det blir ju såklart roligare med "lite motor" | |
| v8 | |
|
Gillar min 525dT med rak sexa på 3 liter och 197 hk/400 Nm. tittade på 520d men gillade inte motorns karraktär. Min 116i är alldeles för klen. Bilen i övrigt är underbar om man bortser från runflat. Jag skulle vilja byta till en 120d. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.