|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Länk Om detta underbara rykte stämmer blir jag mycket glad. :-) | |
|
Hoppas! Om Alfa går tillbaka till bakhjulsdrift så blir det förmodligen ännu roligare att köra, vilket tillsammans med designen gör Alfa till ett alternativ igen. Hoppas dom bara har lärt sig var man sätter motorn så att den inte blir så framtung som min gamla 156 v6... //Bjerser |
|
| Oj oj, låter ju verkligen bra! En gammal GTV (från 80-talet) var ju ett alternativ när jag skulle köpa 635:an men blev lite rädd för den italienska ingengörskonsten (om man ens kan kalla det så ^^). | |
| Ett till bilmärke som är på väg åt rätt håll... | |
|
Alfa är en potent konkurrent till BMW när det gäller körglädje. Jag förstår bara inte varför de tror att Mercedes har något att tillföra Alfa? Mercedes är ju inte längre med i matchen när det kommer till teknik och kvalitet. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Bakhjulsdrift ville vara underbart, själv har jag ägt 7 stk. Alfa, alla framhjulsdrivna. Den sista var 159:an som jag var en smula besviken på - grymt design, men inte riktigt samma känslan som i 156:an. Hög vikt är 159/Brera's största problem - drömmar därför om en "lättad" 159 GTA med bakhjulsdrift och V8:an från Ferrari F430...... :-) //Anders |
|
|
Mugge: Nog för att mercedes haft "lite problem" tidigare...Men jag har nog börjat inse att de ryckt upp sig rejält nu på sistone(fattas bara annat)..Nya Mercedes C-klass t.ex. verkar lovande kvalitetsmässigt...Huruvida den också håller är en annan femma,men ett fiasko där har nog inte Mercedes råd med.. Angående att Alfa börjat fundera på bakhjulsdrift är bara en helt naturlig väg om man ska hitta tillbaka till körglädjen och sportigheten igen :) Bra!Jag saknar Alfa 75 ;) Mvh Janne. |
|
|
Italiensk ingenjörskonst är helt OK det är snåla italiensak business-män som är problemet... Italiensk mekanik är mkt hög precision och mycket finlir så tramset med bilar byggda i apelsinlådor (Lambo) och rost (Alfa/Fiat) är 60-70 tal samt mera beronde på yttre omständigheter som i fallet med Alfa Sud byggd av arbetslösa arbetsovilliga otekniska bönder i södra italien av uselt ryskt stål med tokhög kol halt.. RIKTIG italiensk fin mekanik från nord italien är faktisk i mång aoch mycket mera underbart hantverk än den s.k. tyska kvaliteten som är mera mytbetingad.... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
När jag säger att Mercedes inte är med i Matchen längre, så missförstår du nog hur jag menar. Mercedes hade sin storhetstid under 80-talet, då byggde man bilar i världsklass. Sedan dess har det gått käpprätt åt skogen för dem. Jag är delvis uppvuxen med Mercedes och delvis uppvuxen med BMW. Mercedes har tack vare sin enastående forskning, tillför mer till fordonsvärlden än någon annan tillverkare. Redan 1921 började Mercedes forska inom krocksäkerhet. 1953 hade man redan uppfunnit deformationszoner, W111 av 1959 års modell var den första bilen i världen med deformationszoner. Redan 1973 började Mercedes forska på konceptet med Airbag och kunde redan 1981 erbjuda Airbag som extrautrustining till S-klassen (W126). 1978 uppfann mercedes ABS bromsarna! W126 låg så långt före sina konkurrenter i vissa hänseenden att det närmast är skrattretande. Till exempel så var W126 redan vid sin debut 1980 den första bilen i världen, som var konstruerad för att tåla en offset kollision. Något som inte infördes hos BMW förrän tidigast i E38/E39 (!), 15 år senare! Det är tragiskt att Mercedes har gått från att ligga så långt före alla andra, till att behöva gå och leta elektronik på lågprishyllorna hos Bosch. Är det någon biltillverkare här i världen som är i behov att hjälp, så är det Mercedes själva. Ingen idé att försöka hjälpa andra när man inte kan stå på egna ben. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Mercedes på 80-talet, det var kvalité vi aldrig får se igen. Har en W123 från -83 och där har inte min 18 år nyare E39:a mycket att säga till om är jag rädd. Däremot, mot samtida W210 ligger den bra till :) AE |
|
|
W115 say no more!! Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Mugge: Alfa är en potent konkurrent till BMW när det gäller körglädje. Jag förstår bara inte varför de tror att Mercedes har något att tillföra Alfa? Mercedes är ju inte längre med i matchen när det kommer till teknik och kvalitet. Alfa tillförs mycket från MB, bakhjulsdrift, teknik, och kvalitet. Må så vara att MB har haft en svacka, men dom är fortfarande en av de bästa, och med tanke på Alfas nuvarande nivå så blir det stor skillnad. Sen skall man tänka på Alfas historia inom F1 tex. Alfa har varit ett stort bilmärke, men är inne i en väldigt låång svacka :) hoppas att det här innebär att de kommer ur den... ///Bjerser |
|
Gemini__ |
Mugge: Intressant info du kommer med, vet du vart man kan läsa mer om t ex Mercedes forskning kring krocksäkerhet genom tiderna (någon bra hemsida kanske el. så)? Mvh: Thomas |
Gemini__ |
Ahh, hittade lite själv: Länk |
|
Det finns böcker om Mercedes historia som är läsvärda och inte allt för dyra. Men för att besvara din fråga, genom en sökning på Google hittade jag Länk vilket tar upp en del om än inte allt. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Haha nästan samtidigt ;) __ Bilblogg: Länk |
|
Gemini__ |
Haha, ja jag var lite före =) Tack iaf. |
|
Mugge: Ja...nog har Mercedes haft riktigt bra bilar förr i världen...är också uppvuxen med Mercedes mer eller mindre. Åkt Mercedes 190 bensinare med hela 90hk om jag inte minns fel.. från 1965 ända fram till 1978 :) Det var kvalitet i grejorna då :) Men i slutet nittiotalet o ända fram till nyligt har de ju haft stora problem som sagt... Mvh Janne. |
|
|
Jag hade en Mercedes e 420 Kombi-97, jag fick byta bakluckan och dörrarna pga rost 2004, till sist så rostade hjulhus, apelsinrost på tak, etc..... sen la ABS av, reparationerna skulle bli astronomiska. Jag bytade in eländet mot en SLK 200 -05 istället (ungarna utflugna = cab). Mercor mellan 96 och 02 rostar, men det finns undantag. Jag tycker att Mercedes har kommit tillbaka vad gäller kvalitet, tidiga Mercor var grymmt bra, och tror nog att man är där igen. Jag har provat nya 63:an och känslan finns där, jag är också väldigt nöjd med min nuvarande SLK 55 Kleemann -06. BMW har hållit en mycket hög klass länge, E36 är enl min mening dessutom den snyggaste som byggts. Ggp |
|
|
En GTA med bakhjuls drift.. Då har man extrem körglädje.. |
|
|
En 156 GTA t.ex är naturligtvis en fin "liten vagn",men den faller ju som sagt på framhjulsdriften...ganska så rejält också TROTS att Alfa ändå gjort ett bra jobb med balansen och styrningen i den modellen..visserligen kanske främst i den fyrcylindriga 156:an. Varför har inte Alfa Romeo insett detta med att bakhjulsdriften framkallar ett köpbegär hos personer som vill just ha en fin balans och "dynamik" ;) i körupplevelsen? Tittat en del på just Alfa 156/147 GTA,men näee..betalar inte summorna som dessa ägare idag vill ha för denna felhjulsdrivna Alfa...framhjulsdrift och 250hk kan aldrig gå vägen "fullt ut",dessutom en förhållandevis tung motor... Kanon igen :) om det nu blir bakhjulsdrift igen på Alfa...Visserligen lär ju inte jag köpa en ny Alfa...någonsin...men rätt tänkt :) Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.