AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.634

Dubb- eller friktionsdäck?

Sida 2 av 2
godich: Tackar, att ingenting kan vara enkelt, svart eller vitt, rätt eller fel... Etanol är inte bra, diesel är tveksamt och dubbfritt tveksamt...

/Udo Dirkelsniff
Länk
Udo Dinkelsniff:

Hehe, underbart eller hur. Kommer du ihåg hur man i slutet av 90-talet skrev varje dag om hur dåligt det var med strålning ifrån mobiltelefoner. Sedan kom rapporter om att det inte alls var farligt O slutligen enades man om att det var skadligt men ingen kunde riktigt svara på hur skadligt och nu har vi tjatat om det så länge att ingen orkar mera...;)

Om vi återgår till däck-temat så verkar det ju som att en förutsättning för att de dubbfria däcken ska fungera bra är att några kör med dubbdäck och ruggar upp ytan. Men om miljöproblemen härstammar ifrån att partiklar ifrån vägen dras upp av dubbarna kanske frmtidslösningen skulle vara alternativa beläggningar på vägarna?

När börjar diskussionerna om grön infrastruktur?...;)
"När börjar diskussionerna om grön infrastruktur?...;)"

Sök och du skall finna ;-)

Jag kör själv med dubbat, men som Anders skriver tidigare så anpassar man hasighet och körsätt efter förutsättningarna. Jag skulle satsa på något av de vinnande däcken i 2007 års vinterdäcktester (dubbat eller odubbat) för att vara säker på att få ett bra däck.

För att spinna vidare på skadliga partiklar från dubbdäck så är det inte alls klargjort att så är fallet. Odubbade däck drar likaledes upp skadliga partiklar som inte är hälsosamma. Partikelhalten i storstäderna har även andra orsaker - som t.ex dåligt underhållna vägar och dåligt sopade vägar.
Så diskussionen lär fortsätta...

Visa användare
148
prichardsson
Volvo XC90 D5-17
Jag har alltid kört odubbat, men förförra vintern var jag uppe i Norrland och fick en sån sladd att jag flög i diket. Nu var det här i min gamla e46 med bara ASC och friktionsdäck och det var is på vägbanan, men är ganska säker på att att jag inte hade fått samma sladd med dubbdäck på istället.

Kanske extremfall, men så fort det är is så tycker jag friktionsdäcken är dåliga, körde fast flera gåger i stockholm också, snön smälter ju och fryser på igen så det bildas is.

Jag bor så till att jag har en, ofta oplogad, liten backe upp till huset. Där blir det alltid isgata och med dubb kommer jag upp med lite meckande med in/urkoppling av DSC. Farsan som har friktionsdäck har betydligt större problem.

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Efter att alltid ha kört dubbat har jag de senaste två säsongerna kört med odubbade däck. Nordiska på den lille och kontinentala på den store BMWn.

Största fördelen med dubbfritt är att de sitter på bilen när det är halt! Jag har alltid väntat på första halkan innan dubbdäcken har åkt på medans nu har jag redan monterat vinterdäcken. Med dubbfritt behåller man komforten, sliter inte på vägen och belastar inte miljön i onödan.

Nackdelen är märkbart sämre egenskaper på de få dagar om året då det råder rent isföre. I snö fungerar de tillfredsställande.

De nordiska däcken har sämre egenskaper på blöt asfalt (märks i rondeller mm). Men det var samma även med nordiska dubbdäck tidigare. De kontinentala däcken (Dunlop 225/45-17 RFT) visar inte någon skillnad mot sommardäcken vid normal körning.

Jag utgår från Stockholm och kör vanligtsvis i från Östersund och söderut.

//Mats

**BMW-ägare i 27 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Körde odubbat en vinter när jag bodde i stan. Eftersom man i princip varje dag det hade snöat blev inplogad (mer eller mindre) så var det ett rent helvete att komma ut. I sthlm står man ju dessutom inte sällan några få decimeter från bilar både framför och bakom. Kan vara ett helt förmiddagsjobb att komma ut. När jag satte på dubbdäcken blev det betydligt lättare.
Har i alla år kört med dubb men funderar starkt på om jag ska gå över på friktionsdäck när dom här däcken är slut.
Åker mycket norrut på vintern och där behövs dubb. Håller jag mig hemma i länet så borde det funka med friktionsdäck.
Speciellt med tanke på att vintrarna bara blir mildare.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
På ren vinterväg fungerar dubbfritt utan problem. Jag tvekar inte det minsta för att åka norrut trots frånvaron av dubb. Vi har fritidsstuga i snörika trakter och jag bor på en ås med en liten serpentinslinga upp på toppen och har inte haft några problem när det varit nysnö och oplogat.

På BMW utan antispinn/sladd är jag vara mer tveksam till dubbfritt eftersom antisystemen tidigt varanar med sin gula triangel att det är dags att lätta på gasen.

Visst är dubbdäck bättre under vissa förhållanden, men i min smak så överväger komfort och miljö nackdelarna.

**BMW-ägare i 27 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Pa
194
PappaPatrick
530d Touring M-Sport -09
Hej,
Jag har samma erfarenhet som du med E46 på riktigt vinterväglag, med friktions däck modell "mellaneuropa". Däremot så är dessa "H el. V märkta" friktions däck otroligt sköna i Stockolmsområdet eller andra vägar då det inte är is eller snö, blöt vägbana tex. då känner man inte så mycket skillnad från sommardäcken.
Något annat att tänka på är friktionsdäck som "är avsedda för nordiska klimat" de är otroligt mjuka, otroligt. Bilen blir istället mycket nervös på asfalt och blöt väg, det är få som talar om det!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.