|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har alltid tyckt att min 330 E46 har varit en nervös vinterbil. Kul på sommaren, men när det börjar bli halt ute är den inte att leka med. Delvis kanske det beror på att jag saknar DSC och bara har det enklare ASC antispinn på min bil. Nu funderar jag dock på om det skulle förändra beteendet avsevärt om jag skulle köpa ett par nya dubbdäck den här vintern (istället för friktionsdäck som jag har använt tidigare). Vad tror ni? Skulle det göra stor skillnad. Jag kör mest kring Stockholm. | |
|
Spontant skulle jag säga nej. Dubben är bättre på is men friktionsdäcken är bättre på slask och väta. Titta hellre på vilket däckmärke du väljer. Läs någon av motortidningarnas däcktester. |
|
|
Köp dubbat oavsett var du skall köra. Bättre på allt utom ren snö där de båda är lika bra. Personligen tycker jag ASC ger den hjälp man kan behöva + lite till. Den dödar för mycket när man ska iväg och det har gjort att jag ofta stänger av min... Jag har inte upplevt min som nervös trots slitna däck så jag gissar på att du ska köpa nya av känt märke. Det är inte så att du stänger av ASC'n? Finns tydligen folk som tror att lampan skall lysa när den är aktiverad, min farbror t.ex... =) |
|
|
"Köp dubbat oavsett var du skall köra. Bättre på allt utom ren snö där de båda är lika bra." Dubbat är knappast bättre på våt eller torr asfalt?! |
|
| håller helt med Bones sista kommentar! | |
|
Varför skulle det inte vara det? Dubbade däck har solidare gummifält där dubben sitter. Dubbfria har betydligt fler räfflor och är ett mjukare däck helt enkelt. |
|
|
"Dubbfria har betydligt fler räfflor och är ett mjukare däck helt enkelt." Vilket är anledningen till att det är bättre på alla underlag utom snö/is. |
|
|
Jag hittade ett test ur SVTs plus (går att titta på online på SVT.se). Det fanns även med ett chatt där en journalist ifrån Teknikensvärld svarade på frågor. där hittade jag den här frågan och svaret. Fråga: Varför berättade ni inte att bromssträckan är betydligt längre på torr asfalt med dubbfritt? /Mikael Svar: Det stämmer i de flesta fall jämfört med nordiska dubbfria men inte med centraleuropeiska. /Linus Pröjtz Här är länken till chatt-sammanfattningen: Länk Här är länken om ni vill se Plus-reportaget. Länk Men generellt tycker jag att han svarar att om du vill vara extra trygg, köp dubbdäck. Samtidigt rekommenderar han dubbfritt så fort han får chansen. heltsonika: Nej då, jag har inte ASC avstängt (lampan är släkt), dock blinkar den ganska ilsket när man ska iväg vid ett rödljus. |
|
|
Nej då hade sommardäck varit räfflade också. Men nu är det inte bara mönster som skiljer vinterdäck från sommardäck utan även gummiblandningen. Men att dubbdäck skulle vara 'hala' är en gammal myt. Det som talar för dubbfria är den något högre komforten. Personligen föredrar jag säkerheten först. |
|
| godich: Instämmer. Mycket irriterande vid start! Då är det roligare att ha den lysande, men det kostar däck istället. Väl uppe i fart fungerar ASC mycket väl om man inte pressar bilen för då dör körglädjen direkt. | |
|
Dubbat må vara något sämre på våt och torr asfalt, dock ska tilläggas att du då har ett ganska hyffsat fäste oavsett. Vidare så kör dom flesta (iaf jag) efter däckens förmåga på den torra asfalten när dubbdäcken är på. Om man sedan funderar vidare på när isen dyker upp på vägen (ofta utan förvarning) så är dubben hästlängder bättre än räfflan. För mig är valet enkelt. |
|
| Köp odubbat. Själv har jag aldrig kört med dubbdäck och klarat mig bra varenda vinter i Sverige. Med tanke på hur bra dagens dubbfria däck är, behöver man egentligen inte köra dubbat. Nackdelarna som dubbdäcken släpar med sig är faktiskt fler än fördelarna. Gillar man att förstöra vägarna, smutsa ner miljön och ta livet av oskyldiga via alla partiklar man river upp, så är dubbdäck No1. Har ingen märkt hur överdrivet smutsig den svenska vintern är. Redan nu på hösten börjar man märka av det. | |
|
Det är stor skillnad på nordiska och kontinentala dubbfria vinterdäck. De kontinentala av bra kvalitet är nästan som sommardäck på våt och torr asfalt. Alltså bättre än dubb. Nordiska kan däremot vara sämre än dubb på våt/torr asfalt, de är dock oftast mycket bra på snö. På i är ju dubb överlägset, givetvis. Tror att kontinentala dubbfria av bra kvalitet passar bra i Sthlm. Tänker skaffa det själv i alla fall. Mvh, Fredde |
|
|
Det är ju lite ironiskt att man på sommaren är först iväg vid rödljusen medan på vintern ligger man alltid sist i ledet...;) Sannolikt är mina däck helt enkelt inte speciellt bra. Jag tror att jag har samma sort som BMW levererade Dunlop Winter Sport. 205/50 -17 på BMW orginalfälg Men om jag vill öka friktionsytan mot vägen genom att öka bredden på däcken tror ni att jag kan använda mina fälgar eller behöver jag köpa nya fälgar också då? |
|
|
Det finns lika mycket åsikter som däck tror jag. Det finns forskare att räfflorna i dubbfria däck river upp mer partiklar än dubbdäck gör ;) |
|
|
heltsonika: "Det finns forskare att räfflorna i dubbfria däck river upp mer partiklar än dubbdäck gör ;)" Kan du referera till någon sådan undersökning? /Udo Dirkelsniff Länk |
|
| Kör dubbat säger jag, har jobbat som däckmontör tidigare och vet av erfarenhet att det inte är så många dubbfria vinterdäck som är gjord för temperaturer ned emot 20-30 minus grader vilket vi kan ha ibland, dem dubbfria som har hyffsat fäste på torr vägbana brukar vara lite för hårda för att fungera som dem ska när det blir riktigt kallt och på is är det bara dubb som bettar. | |
| Tror absolut att dubbfria är ett bättre miljöval. Dock väger mitt säkerhetsval tyngre för tillfället. Det kanske kan väga över någon gång men tills dess blir det safety in the first place... | |
|
Jag är mest "rädd" för de plötsliga isfläckarna...då är de bästa dubbdäcken tryggast anser jag..t.ex. Continentals Winter viking 2 eller Gislaved Nord Frost 5 Mvh Janne. |
|
|
Udo Dinkelsniff: Du kanske inte frågade mig, men jag hittade i allafall den här på aftonbladet (om man nu kan se aftonbladet som en tillförlitlig källa)...;) Länk Faktum är att eftersom jag har varit så missnöjd med mina dubbfria däck så lutar det nog mot en uppsättning Gislaved Nord Frost 5 (med dubb) Tack för all feedback! |
|
|
Instämmer med dig helt Radial!!! Å andra sidan hade jag köpt Nokian eller Mich MYCKET hellre än Gislaved. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.