AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.392

Vischnu tuning tråden

Sida 1 av 2
pe
771
pea
BMW M3 E92
Hej
Vi är väl några stycken som kör procede idag, och med tanke på resultatet på m5board eventet kanske vi blir fler.
Kunde vara bra att få svar på frågor,monterings hjälp etc.
Ni som har eller tänker köpa, kan ni rapportera in
Själv kör jag procede v2, ultimate racing Downpipes med racecattar, vischnu avgassystem.
ll
34
llengets
335ci-07
Jag är väldigt sugen på att köpa,och skulle vara glad om det gick att få lite hjälp med installation o dyl.Finns det någon åf i Sverige?
Bu
303
Bubbla
335i coupe dkg 2009
Hej Pea,

grymt resultat, alla häpnar, särskilt jänkarna, hehe. Både trådarna på m5board och e90post är riktigt skojig läsning.

Själv kör jag med SSTT, jättenöjd, men nu vill jag ha lite mer krut =). Det lutar mot Procede V2. Fast idag dök det upp en tråd om AA xede som imponerar lite, har inte hunnit läsa hela dock, den blev snabbt 10 sidor =).
Tror det blir Procede ändå...

Kanske kunde nån lägga upp en separat mailslinga för oss med 335 i Sverige? Skulle vara kul =).

Mvh Bubbla.

ll
34
llengets
335ci-07
Finns de någon sammanställning på de olika alternativen pris,effektoch ev problem?Alltså vilket ska man köpa?
pe
771
pea
BMW M3 E92
Bubbbla läste tråden om aa xede, det stämmer bara inte, skulle mindre hp plötsligt vara det som gjorde att man drog iväg 10 billängder, själv tar jag det med en nypa salt

Det finns ingen sammanställning som är oberoende, man får nog läsa vad folk skriver och skaffa sin egen åsit.
Jag kan ju bara tala för det jag testat.
ll
34
llengets
335ci-07
Priserna då,juicebox billigt ,finns det någon uppenbar nackdel,presterat bra 402 tid?
pe
771
pea
BMW M3 E92
Det är nog upp till vad du är ute efter, skall du bara trimma för att få extra effekt till en billig peng funkar nog JB2 perfekt, verkar vara stabil.
Det är ingen "tuning" enligt min mening utan består av motstånd som ändrar signalen in till ECU enligt sammaförutsättningar hela tiden. den gör ingenting mer.
Skillanden är att med Vischnu kan du styra signalen in vid olika rpm, och där med anpassa effekten bätre vid olika rpm.
Själv tycker jag det är kul att kunna själv styra vilken effekt jag vill ha.
Den kan mycket mer,och komme ratt kunna ännu mer.
ll
34
llengets
335ci-07
pea ,har du beställt och installerat själv,och vad kostade det (vischnu)?.Leveranstid?. Skulle vilja köra/åka med en trimmad bil och dessutom få hjälp med installation mot ers. Vill mycket...
pe
771
pea
BMW M3 E92
Jag beställde allt direkt på deras hemsida priserna står där, det tillkommer frakt 30-40 dollar samt moms när du tullar in den till sverige.
Leveranstiden varierar, men om du börjar med v1 bör det väl ta några veckor, dom har haft och har lev förseningar..
Jag monterade själv, inga konstigheter tog en timma , kan guida om du vill.
ll
34
llengets
335ci-07
Tack,hur stor skillnad upplevde du v1vs v2,jag undrar om det finns ngn anledning att gå på v2 utan att byta avgassystem.
Upplever man fördröjningen som större e trimm, (känns tänkbart).
pe
771
pea
BMW M3 E92
Den största skillnaden är motorkaraktären,du får en rejält vridmomentökning
med V1 vid V2 är det en mera linjär kraftökning.
Ibland saknar jag lite V1 känslan, så jag tycker du kan börja med V1.
Jag bytte avgassystem med V1 och fick en snabbare turborespons, vet därför inte riktigt hur V2 är utan avgassytem.
ll
34
llengets
335ci-07
Motornord säljer xede för 15,ngn som har erfarenhet?Bekvämt att lämna in,hämta ut. Men onödigt dyrt?Egentligen borde man vänta till våren..
He
360
Heartware
E90 AW 335i 2007 M-Tech
Standard!

Exede heter piggybacken som Vishnu använde tidigare.
Men pga. dess begränsningar så bytte de till Procede.

Det finns en noga dokumenterat tråd på E90post för de som vill gräva sig djupare.
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
llengets: Här är de seriösa (och lite mindre seriösa) alternativen.

Procede
Den som funnits längst. Även den som anses vara tekniskt mest avancerad, ger mest effekt och har flest användare. Vishnu tuning som ligger bakom produkten är väldigt lyhörda och kommer ofta med mjukvaruuppdateringar.
Själva boxen installerar du i plastlådan där bilens ECU sitter.
Vishnu har tre versioner man kan köpa.

Procede Dark 895$ 330-350HP
Procede V1 1365$ 360-380HP
Procede V2 150$ 390-400+HP (för nuvarande enbart en uppdatering man köper till V1)
-----

Active Autowerke
Använder XEDE-plattformen som Vishnu övergav p.g.a vissa begränsningar i skalbarhet. Fördelarna är att det finns en svensk återförsäljare samt att de har en sk. valet switch man sätter i handskfacket där man kan slå av och på trimmet.

370-380HP 1200$
-----

Split Second Turbo Tuner
En enkel liten box som enbart höjer laddtrycket. Enklare att montera och demontera än de båda andra. Mest "bang for your buck" men inte i samma liga som de båda boxarna ovan.

340-350HP 599$
-----

Juicebox
Tänker jag inte skriva om då jag anser att det är en farlig produkt. Vill ni veta mer om den får ni söka själva.
-----

I övrigt finns det ett par andra alternativ.
RD Sport har en box som i stort sett är samma som AAs XEDE.
Hartge har en ECU reflash du kan köpa hos SAM Bilmode för 18000, då ingår någon form av garanti.

Enkelt sammanställt kan man säga såhär.
Vill du vara snabbast, köp Procede.
Vill du ha en svensk åtis som monterar åt dig och ändå vara nästan lika snabb. Köp AA hos Motornord.
Vill du vara safe, köp Turbo Tuner.
Vill du vara jättesafe och har en massa pengar. Köp Hartge.

Tack för mig :-)

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
ll
34
llengets
335ci-07
Tack för den, Känns som det kommer nya alternativ varje dag på e90post,men hur kommer det sig att "allt" verkar ske i US? Sover tyskar och våra svenska firmor som säljer sådant här,typ BSR?
Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
llengets: Här är ett mail jag skickade till BSR i mars samt deras svar. De har helt missat tåget.

Ditt meddelande: 2007-03-20 15:52
Undrar om ni har planer på chiptrim eller box till BMW 335?

Finns ett ordentligt sug efter trim till dessa bilar och ingen seriös spelare på den Europeiska marknaden alls.

BSR: 2007-03-20 15:54
Hej Joakim,

Vi har inga direkta planer på trim till dessa, vi har inte haft någon vidare efterfrågan.

Med vänliga hälsningar /BSR

//Joakim

ll
34
llengets
335ci-07
Bsr har till Ferrari F40,stor efterfrågan?Jag ringde oc,h frågade och fick till svar att de inte har tid....,kanske för svårt?Iofs har jag dåliga erf av bsr på en gammal a4 1.8t,men utnyttjade maskinförsäkringen de sålde/säljer..fick ny motor
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att inte BSR utvecklar ett chip är inte särskilt konstigt - hur många 335 säljs det egentligen i Sverige? Jämför det med hur många 9-5 2,0t, S60 2,5t och Passat 1,8t det rullar så inser man ganska snabbt var de har sina prioriteringar. I USA är det en helt annan fråga och oftast är det bara riktigt motorstarka bilar som säljs - typ 335.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
ll
34
llengets
335ci-07
Hur många Ferrari F40 säljs/såldes det...
Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
andreas_lofgren: Hur många det säljs är ganska ointressant. Tror du exempelvis BMW tjänar särskilt mycket på toppmodellerna som 335, M3, M5 och M6?
De är nog snarast där för att bygga image, något som jag tror även BSR är intresserade av.

//Joakim

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Eftersom BSR utvecklar egen programvara är det i allra högsta grad intressant hur många bilar som säljs (och antalet därmed som chippas) eftersom utvecklingskostnaden ska slås ut på dem. De kanske ~200 335or som säljs i Sverige varav kanske 20% chippas skulle ge 40 bilar att slå ut en utvecklingskostnad på hundratusentals kronor på. Blir inget billigt chip direkt och det skulle aldrig gå att sälja lönsamt.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.