AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
6.530

Fick "fel" bil

Sida 1 av 3
Sa
36
SamuelH
Alpinvit 120dM 3-d -08
Efter 4 dryga månaders väntan kunde jag i Söndags äntligen åka till min återförsäljare och hämta min 120d. Min utrustning består delvis av Hifi paket, USB anslutning för att kunna styra min ipod med ratten samt professional stereon man behöver för detta.

Allting verkade mer än bra ända fram till dess vi satte oss inne i bilen och att jag till min stora förvåning ser att det står business på stereon, jag försöker se om hifi paketet finns där men lyckas inge vidare och jag ser direkt att usb anslutning saknas. SUCK. Jag påpekar att jag verkar ha fått fel stereogrejor och efter en koll genom alla manualer och kataloger så är båda med på att något har blivit fel!

Säljaren hävdar att det är jättelätt att byta stereogrejorna så kommer jag in till dom så är bilen klar på en halv dag. Eftersom han påstod att det skulle gå bra trots att jag var skeptisk så åkte jag hem mina 12 mil och hoppades på en smidig lösning.

Igår så hörde sälaren av sig och kom med den bistra sanningen att det mer eller mindre är en omöjlighet att efterutrusta min bil med grejorna jag skulle haft.

Så på kvällen var jag halvless och rullade in bilen i garaget för att kolla lite. Börjar kolla på motorvärmarinstallationen, ser att de har skruvat jorden vid en befintlig jordpunkt där även en annan en annan grej med ett plast skal sitter jordad, de har gissnigsvis skruven 100nm eller liknande då plasten spruckit där. Klåpare tänker jag och kollar vidare, vid grenen så följer jag kabeln som ska gå till värmaren... den var nedtryckt bakom högra lyset och tejpad med en maskeringstejp i ena änden. Någon värmare kan jag inte hitta!
Detta har jag inte ens hunnit ta upp med säljaren då jag märkte det här sent igårkväll, men det känns som ett skämt.

Så nu är jag i den här fantastiska sitsen att jag har 2 alternativ som jag ser det. Antingen så är jag nöjd med utrustningen jag har fått och får 2400kr som plåster på såret (vilket jag tycker är riktigt snålt) eller så är jag besvärlig och kan kanske få vänta ytterligare 4 mån på en ny bil med "min" utrustning, då måste jag åka 25mil tor och lämna iväg denna bilen och betala någon slags värdeminskining för milen som denna gått!

Det känns verkligen som pest eller kolera. Men jag ska köra den här bilen ganska länge och hur mycket jag än försöker intala mig att jag kommer bli nöjd så kommer det inte att hända, man vill helt enkelt ha de man beställt.

Hifi paketet kan jag leva utan och köpa bra eftermarknads högtalare dit bak (för dom är ju verkligen ett skämt), samt en bra liten baslåda osv.

Frågorna jag har är:

1. Vad EXAKT skiljer sig mellan Hifi paketet och standard? Jag har läst att Hifi innehåller: 1 Högtalare under varje stol, 1 högtalare i varje dörr, 1 högtalare i varje a-stolpe(trots att man inte kan se det på bilder??) samt 4st totalt bak vid hatthyllan. Men vad innehåller det som standard?

2. Jag vill kunna styra ipoden med ratten osv. Finns det ett eftermarknadssystem som jag kan uppnå detta med? Jag har som sagt business stereon.

3. Vad kan jag kräva? Vad har jag för rättigheter som konsument? Har någon annan varit med om liknande?

Det känns som enda sättet jag blir nöjd på är att vänta ytterligare ett halvår på "min" bil, men det känns så hysteriskt tråkigt nu när man haft bilen i 3 dagar.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du har inte fått det du beställt utan en felaktig vara. Huvudregeln då är att säljaren ska åtgärda detta och du ska gå SKADELÖS ur detta. Dvs, du ska inte betala ett skit för att säljaren ska fixa grejerna. Du kan dessutom begära hyrbil under den tid som bilen är inne på verkstad för att fixa grejerna. Försök prata med säljaren och komma fram till en gemensam lösning, hota inte med konsumentverk direkt osv för då sätter sig bara säljaren på tvären och du får vänta i all evighet trots att du säkerligen får rätt i slutänden. Vägrar säljaren hjälpa dig, kräv att få tala med hans chef osv. Så jäkla komplicerat tycker jag inte det borde vara att lösa detta.

2400 spänn i komp för att du betalt 5000 kr extra för HiFi? Låter närmast befängt i mina öron!

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag skulle vänta på den rätta bilen. Risken är att man kommer vara bitter en lång tid för att man inte fått det man vill ha.
För övrigt tycker jag du ska åka dit och reda upp vad du fått och inte fått. Det verkar ju vara oklarheter med värmare också vad jag förstår.
Jag skulle inte acceptera det,skulle kräva en ny bil och en gratis låne bil under 4 månader.det är deras fel inte ditt,men BMW återförsäljare har blivit lite kaxigare på sistånde så det blir inte lätt men ja skulle inte acceptera detta.
Lycka till
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Som Andreas också påpekar så undrar jag över "kompensationen", var det för besväret? Inte kan det varit för prisskillnaden iaf..
Sa
36
SamuelH
Alpinvit 120dM 3-d -08
Nä, jag kanske förklarade dåligt. Min utrustning jag inte fått har ett värde av 12600:-, jag får 15000:- tillbaka dvs. 2400:- som plåster på såren för att jag inte fick det jag beställde.

Jag talade just med säljaren och motorvärmaren hade BMW inte lyckats leverera än, lite dåligt att inte berätta detta bara. Men nu kom ju sanningen åtminstonne fram.

Skulle jag skippa Hifi paketet och eftermontera bättre grejor för dom pengarna tror jag det inte skulle vara så dumt, för tydligen så kunde de byta till professional och usb anslutning och få det att fungera.. det lät som att det var hifi paketet som var det jobbigaste att få till. Men de är fortfarande inte 101% säkra på hur mjukvaran går att uppgradera efter dessa extra options.. värdelöst ifall det krånglar. Men det kanske löser sig.

Men återigen skulle jag hemskt gärna få svart på vitt vad som skiljer hifi paket och standard.

Vore mycket tacksam för svar!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

En av anledningarna att köpa en ny bil istället för en som är nästan ny är ju att man då kan speca bilen exakt hur man vill ha den. Det är inte gratis att köpa nytt och värdeminskningen det första året är många tusenlappar och tar man dessa kostnader så ska man ju självklart också få vad man beställt.

Om det är handlaren eller BMW vid tillverkningen som gjort misstagen vet jag inte men du ska absolut inte acceptera dessa misstag. Kompensationen dom erbjuder låter ju löjlig. Stå på dig för du har all rätt på din sida även om det säkert tar lite tid innan det löser sig.

___
//Ulf
Jag hade lämnat tillbaka bilen och inväntat den bil du skrev under att du beställt. Fram tills den dagen den bilen kommer så bör du förses med en lånebil från Bmw. De har gjort fel, inte du.

2 bekanta har hamnat i liknande situation och där har ovanstående lösning tillämpats utan något direkt gnissel.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Jag kan berätta om hur det gick för mig när min bil leverades för 3 veckor sedan. Allt var frid och fröjd ända tills vi sätter oss i bilen och jag upptäcker att det är fel baksäte. Jag hade beställt 2-sitsigt men fick ett vanligt baksäte. Påtalar detta för säljaren som blir alldeles svettig eftersom jag redan fått ha en lånebil sedan juli.

Alternativen jag fick var att aningen ta bilen som den är, eller vänta på en ny. Eftersom det bara gällde baksätet så frågade jag om det gick att få avdrag på priset. Men eftersom jag redan fått bilen extremt rabatterat pga en miss av säljaren i början så kom vi överens om att jag fick köpa Nokian vinterdäck 17" för 3000kr, samt att han bjuder på motorvärmarinstallationen.

Jag kan också tillägga att Defa har inte släppt en motorvärmare till nya 177hästarn än, utan det lär dröja till nästa år. Däremot har jag fått kubevärmarkabeln installerad så länge.

Hoppas det löser sig till det bättre för dig. I din sits hade jag nog beställt en ny bil, och då kräva en duktig ersättning + fri lånebil under tiden. Att baksätet blev fel för mig kan jag leva med, men att stereon blivit helt fel för dig skulle jag inte kunna acceptera.

Mvh Johan

BMW 323i 6-cylindrig körglädje
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jo visst kan du eftermontera andra grejer och kanske bättre men hur kul är det att hålla på med sånt när man beställt ny bil, EXAKT som man vill ha den. Nu var den inte som överenskommet. Nä, jag skulle som jag skrev i första inlägget, vänta på den nya. Hur dom vill kompensera dig för den extra väntetiden är ju något ni kan diskutera i nuläget!!
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Antar att du fått standard paketet i bilen.
Har professional-ljudet som innehåller:

2 högtalare i varje dörr (OBS" har två dörrars varianten)
1 bashögtalare under varje framstol
2 högtalare bak i bilen

Alltså totalt 8 högtalare.
hm... kanske jag också borde ha fler..?
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Jag hade inte låtit bilen lämna handlaren. Har han inte lyckats plocka i rätt utrustning så hade jag velat ha en ny bil. USB vill man inte vara utan och eftermarknadssystemet som fanns/finns har inte samma funktionalitet.

På 5-serien behöver man inte Professional för att kunna spela mp3 och välja till USB. Det räcker med Business. Men det kanske skiljer sig på 1-serien?

Som anställd på den största fristående privatägda BMW återförsäljaren i Sverige så kan jag först och främst bara beklaga det inträffade och sedan säga, precis som alla de andra sagt; STÅ PÅ DIG!

Det finns ett uttryck som säger att kunden ALLTID har rätt, för en enda missnöjd kund är en gigantisk förlust för företaget, då denna berättar om sitt missnöje för sina vänner, som i sin tur berättar för sina vänner och som i sin tur... Ja, du fattar säkert själv!

Jag är sambo med groze, som skrev ovan om att han fick lånebil från Juli (då hans bil var lovad att komma, men så ej blev av). Så FRI lånebil ska du utan tvekan ha och vad jag vet går allt, precis som du själv skrev, att efter montera FÖRUTOM Hifi-högtalarna då man måste (vad jag hört) byta ut A-stolparna osv.

Lycka till!

Mvh Anna
Fr
112
Frippo
-120dAM 3-d
Hifi-högtalarsystemet omfattar 10 högtalare enligt specen. Antar att det är förutom två mellanregister i bak även två diskanter, dvs fyra st i bak. Diskanthögtalarna i fram sitter väl i A-stolparna så det är väl därför dessa måste bytas ut.

Tycker du ska stå på dig och kräva en ny bil med ersättningsbil under tiden!

Lycka till!

Mvh,
Fredde
Diskanthögtalarna fram sitter inte i a-stolpen.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Tråkigt. Jag hade lämnat tillbaka bilen. Jag tycker att du ska ha, men tror du får svårt att kräva en fri lånebil, har varit med om mer hårresande fel från BMW där de nekat fri lånebil.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
ett enkelt sätt att se om du har hifi-pkt är om det sitter diskanter i backspegelinfästningen, se länk (groze hoppas de är ok jag lånar din bild)
Länk

dessa är inte komplicerade att byta, men även övriga element skiljer sig.
för att få ett komplett original hifipaket i en bil utan så skulle det behövas:
diskanter fram+ nya kåpor backspegelinf
nya basar under stolarna
nya mellanreg i framdörrar
nya mellanreg i hatthylla
nya diskanter hatthylla
slutsteg för basarna (sitter vä bak i bagaget)
eventuellt nytt ledningsnät, OM detta krävs för att installera ovan nämnda förstärkare (DYRT!)
Sa
36
SamuelH
Alpinvit 120dM 3-d -08
Tack för alla svar hörni!
Jag kommer till 99% lämna in bilen så får de montera professional och usb, sen lägger jag pengarna för hifi på bra eftermarknadsgrejor. För 5000kr så låter det nog bättre än hifi paketet.

Jag har läst vad Hifi paketet innehåller och som Dennis82 skriver verkar inte diskanten fram sitta i a-stolpen. Detta är vad jag kan döma av de bilder jag sett åtminstonne.

I min bil så hittar jag en högtalare fram i varje dörr, en under varje stol och en på varje sida där bak. För som jag förstår det så är det 2-vägs högtalare i dörrar fram och bak så då får de 6 synliga ställen där det sitter högtalare att bli 10st högtalare totalt? Så till synes kan man alltså inte se rakt av om man har Hifi eller inte??

Av ljudet att döma tror jag och hoppas på för er andras skull att jag inte har hifi, för det är inte jätteimponerande direkt (har kört många tusen mil i volvo).
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
samuel, vi postade nog samtidigt ;-) skrev ovan.
på hifi och top-hifi så delar synliga uttagen bak vid hatthyllan på vardera mellnreg o diskant, annars så syns allt.
Fr
112
Frippo
-120dAM 3-d
Nä, diskanterna ser ju inte ut sitta i A-stolpen. Verkar ju konstigt om dessa måste bytas ut.

Mvh,
Fredde
be
276
bewing77
330i Sedan -08
För att klargöra vad du har för rättigheter:

Du har rätt att få varan (bilen) felfri och helt enligt specifikation. Om det inte är så så är säljaren tvungen att antingen avhjälpa felet eller leverera en ny korrekt bil utan kostnad för dig, under förutsättning att det kan göras inom skälig tid. Om det inte låter sig göras har du rätt att häva köpet.

Du har dessutom rätt till ersättning för all ekonomisk förlust du lider av felet. Om det blir fråga om omleverans och du därför måste ha tillgång till en annan bil under tiden, dvs hyrbil, så är säljaren skyldig att ersätta dig för detta, samt alla andra extrakostnader du har, exempelvis extra resor till och från handlaren etc.

Du har dessutom rätt att hålla inne betalningen för varan fram till dess att felet har avhjälpts enligt ovan.

Felaktig anses varan vara om den:
* Inte stämmer exakt överens med vad ni avtalat
* Bruksanvisning för någon del saknas
* Säljaren har undanhållit information som du borde känna till
etc

Alla fel som upptäcks inom 6 månader från leverans anses som ursprungliga och ska åtgärdas enligt ovan. Efter 6 månader och i upp till tre år så kan även ovanstående gälla om köparen kan påvisa att felet fanns från början.

Med andra ord har du all rätt på din sida. Du kan begära omleverans och om säljaren inte vill ge dig en lånebil medan du väntar så kan du hyra en och ge säljaren räkningen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.