AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.870

Död E28, hur får jag igång min bil.

Sida 1 av 2
e.
8
e.emil
518i (E28)-87
Jag har en 518i-87(E28) som bara vägrade att starta. Jag körde till affären härom dagen när jag skulle vidare så ville bilen inte gå igång igen. Fram till nu så har bilen gått klockrent och alltid startat. Startmotorn går runt utan några problem och bilen går inte att bogsera igång. Den verkar inte tända alls. Tacksam för ledtrådar och tips.

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Låter nästan som om bilen inte får någon bensin. Fungerar bensin pumpen som den ska? Prova att lägga 12 Volt direkt på pumpen och se om den går igång, om ja kontrollera i så fall bensinpumpsreläet och se om den fungerar som den ska.

__
Bilblogg:
Länk
e.
8
e.emil
518i (E28)-87
Var sitter bensinpumpsrelät? Dum fråga kanske men jag har aldrig haft liknande problem med mina BMW bilar.

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
En motor behöver 3 saker för att starta: bränsle, luft och gnista.

Steg 1, kontrollera så att det finns gnista. Det gör du genom att köra startmotorn med ett tändstift utdraget. Kommer det gnista till från stiftet?

Steg 2, om du kört startmotorn lite, så bör de finnas spår av bensin på stiftet, det bör vara lite fuktigt eller åtminstonne lukta lite bensin från tändstiftshålet. Om inte så får motorn inte tillräckligt med soppa.

Då är det dags att börja kontrollera soppapumpen och dess relä. Men innan du kan felsöka soppareläet så bör du ta reda på om bensinpumpen fungerar eller ej och det gör du genom att koppla på 12 volt direkt på pumpen.

Jag är inte helt säker, men jag tror att reläet på en 518 E28 sitter bakom en kåpan vid torpeden, till höger om kupefläktsmotorn. Ni som har bra koll på E28 får rätta mig om jag har fel.

__
Bilblogg:
Länk
Visa användare
507
GooCart
E24/ 635Csi -86
Jag var med om samma sak med min e24 och då var det fördelaren som hade "ärgat" igen. Klart svårmekat på en parkering inne i centrum utan verktyg=( Speciellt då jag inte är någon bilmekaniker.

mvh Magnus Melkersson
Sextrettifemman: Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Gissar på bränslepumpsreläet....
Brukar ju sitta brevid säkringsboxen under huven på E28...Vet dock inte huruvida den sitter där på din 518 L-jetronic.

Om du hittar den :) så ta loss den och/eller knacka lite lätt(inte "vålda" för hårt ) med något "lämpligt"...
Om sedan motorn startar efter denna manöver(brukar kunna göra det i många fall faktiskt), så byt ändå ut denna vid tillfälle.

Mvh Janne.
Kan ju vara massor av faktorer , bränslepumpsrelä kanske brämslepumpen själv... Kan även vara fördelar locket (kolet i mitten kan ha gått av ramlat bort)....

Billy aka Fantômas
e.
8
e.emil
518i (E28)-87
Var ute och rotade lite. Bensin luktar det om bilen men ingen gnista, så jag kollade om det var ström på tändspolen men det fanns inget där. Så till min fråga, ska det inte vara ström där på dom två kablarna som går in i tänd spolen? om så var tog strömmen vägen?

ca
282
carlsson535
328ic-97
528ia-97
Hade liknande fel på min e28, på den var det glapp i nått styrdon till tändningen, satt bakom spolarvätskeburken har ja för mig, den bara va helt dö för mig också. Va ioförsig en 528 men det kanske finns nått liknande på din
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tändmodulen låter det som nu...
Brukar sitta hyffsat lättilgängligt på t.ex torpedväggen..

Mvh Janne.
BMW 528
Länk

BMW Entusiast
BMW 528
Finns möjlighet att redigera sina egna skrivna inlägg?
Och hur görs det ?

BMW Entusiast
e.
8
e.emil
518i (E28)-87
Jag bytte tändmodul idag, bilen är lika död.
Så jag tog fram min multimeter och mäte enligt Haynes mekhandbok och hittade ingen ström. Så jakten fortsätter. Tacksam för flera ideer, jag kommer att skriva vidare allt eftersom jag pillar i bilen.
Tackar för alla tidigare förslag.

Kollat fördelarlocket och rotorn än ?

Billy aka Fantômas
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Testa att dra en kabel direkt från + på batteriet till + på tändspolen,spolen har ju stift på var sida om tändkabeln. Då kopplar du förbi allt typ:tändlås,relä mm.Vrid på nyckeln.Är där fortfarande ingen gnista är det mest troligt att spolen lagt av och det är ju billigt och smidigt att byta.

/Jonas B

It´s not speed that kills...
It´s the sudden stop at the end....
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Glömde ju säga att du kan ju kolla fördelarlocket så att inte mitten inne i är trasig.dvs kolbiten som går mot rotorn.

/Jonas B.

Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Hur går det för dig??

e.
8
e.emil
518i (E28)-87
Bytte motrinic boxen idag, bilen är fortfarande död. Nästa steg får väl bli fördelarn, Jag har bytt lock och rotor men jag ska nog titta lite djupare.

hur låter motorn när du kör på starten, som den brukar eller
e.
8
e.emil
518i (E28)-87
Som vanligt, fast den tänder inte alls och det går inte att dra igång den häller. Det luktar bensin om bilen när man försöker starta den.

Testat med en annan tändspole ???

Billy aka Fantômas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.