AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.994

Sport EVO i sverige?

Sida 2 av 2
AL
289
AL
318is CSN-90

Låter spännande Stefan!

Time:ar det så kommer jag självklart förbi. Vore kul att se hur ni bär er åt nu för tiden... =)

Hoppas faktiskt på att få åka nga varv i år, om så enbart test. Dock i en vagn släkt med din brukspulka... Hmmm... och ingen ylande 6:a från Tyskland.

Höres!

AL

"...det är inte alltid så enkelt..."
Fr
411
Fredrik Larsson
Z3M Coupe-99
M3-88
523iM-00
klippt från bmw.se (BMW Motorsport - övrigt - historik)

"M3-modellen utvecklades kontinuerligt. 1988 kom en evolutionsmodell samt en cabriolet. Hösten 1989 fick M3 mer effekt - 215hk. En speciell "Evolution 2" hade motorn förstorad till 2,5 liter och en effekt på 238hk. Dessa modeller blev dock aldrig några försäljningssuccér."

Tråkigt att BMW inte kan hålla reda på sin egen historia!!

/Fredrik Larsson
BMWCS syd #4131

"BMW M3 E30 -Den första och RIKTIGA M3:an"
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Nu har jag skickat ett mail till dem...

Rätt skall vara rätt :)

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Det Fredrik Larsson citerar, är det felaktigt eller? Vad är det riktiga i så fall? Jag funderar lite på en M3 E30, och undrar vilken årsmodell man ska satsa på. Fick den 215 hk 1990?
Grusse
Ja, som Fredrik skrev så fick den 215hk hösten -89 alltså -90:ans modell. Men du hade ju även Evolution 2, som hade 2,3l motor på 220hk -90. Vet inte om det är som Fredrik skriver att det fanns en speciell Evo 2 som hade 2,5l motor på 238hk, jag trodde det bara var Evo 3 som hade den motorn? Rätta mig om jag har fel.
Men Fredrik citerar bara BMW! Och som Fredrik påpekar har dom ju fel...
2,5L motorn satta bara i SE (Evo III) och var på 238hk. Evo modellerna inga försäljningssucceer!? Hm...
Bl.a. här kan det läsas mera om M3 E30:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.