AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
6.215

Nerikes Bil AB

Sida 1 av 2
Hej läste att vissa perssoner e lite skeptiska till import bilar från örebro trakten. Men jag har en disel som jag köpt på Nerikes Bil AB och den verkar ju vara perfekt..
Någon annan som har erfarenheter från do,????
Det står följande på www.nerikesbilab.se, är det samma firma?:

"Alla våra bilar gås alltid igenom innan de importeras. Vilket innebär att vi kollar upp historik, miltal etc.Att våra bilar är 100% OK är en självklarhet för oss, eftersom återkommande kunder är det viktigaste för oss."

Det låter ju som att de kan presentera en god dokumentation till varje importerad bil de säljer, utöver serviceboken då menar jag. Vad fick du själv när du köpte bilen?
Jag fick instruktions boken samt 3 månaders garanti
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Ingen servicebok?

__
Bilblogg:
Länk
Ja jag men ju servicebok.. hahaha inte riktigt vaken måndag å allt.
I så fall kan du själv kontakta de verkstäder som utfört servicen på bilen om du funderar på saker och ting. Ett fax är ofta bra om du pga italienskan inte är sugen på att tala med dem.
Jo jag mejla dom i dag angående servicen om dom kunda fixa det.
prata med nerikes bil idag. Dom står bakom min bil helt å hållet. han sa att jag är välkommen dit å byta när jag vill
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

semperfi: vem var det du mailade om servicen?

Nerikes Bil kommer självklart att berätt hur bra och ärlig din bil är tills du kan peka på motsatsen.

Jag säger absolut inte att något är skumt med din bil men vill ändå råda dig att kolla upp bilen själv och inte genom Nerikes Bil.

Modellen som du har köpt är en mycket trevlig bil men den är också en favorit bland milskruvarimportörerna. Finns gott om exemplar i Tyskland och Italien som rullar väldigt långt under sina första 3 år, typ 5-8000mil/år. Då kvaliteten på bilen är bra och milen i regel är mycket landsväg/motorväg så är det svårt att se att bilen rullat så långt vilket är tacksamt om man vill skruva tillbaka mätaren en 10' mil.

Nu vet jag inte vad mätarställningen är på din bil men rent generellt så är lågmilade (i det här fallet <10' mil) inte billigare i Italien eller Tyskland villket gör det svårt att få lönsamhet på ärliga importer. Självklart kan handlare via bra kontaktnät och större inköp få ner kostnaderna men börjar man räkna på en del bilar på Blocket så går inte ekvationen ihop.

Kolla alltså själv upp bilen genom att faxa de BMW-verkstäder i Italien som servat bilen och fråga om bilen varit hos dom, vilket datum och mätarställning. Får du svar och allt är ok så är åtminstonde risken att din bil är fuskad med betydligt mindre.

___
//Ulf
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det har rullats av dieselbilar från transportbil i Örebro som kom direkt från en Italiensk BMWhandlare där det fanns felkodsloggor lagrade vid straxt över 18.000 mil, bilens mätare stog på ca 12.000 mil. Mätarskruvarna hade missat att rensat felminnet.
I stort sett allt kommer från Italien i Örebro idag, småhandlare verkar gå ihop och köper större partier för att få ned priserna och ingen av dessa är speciellt seriösa. Finns två mig vetligen som är hyfsat seriösa (inga bilhandlare är det mer eller mindre) och Nerikes bil är ingen av dom.
Som sagt tro inte ett ord på vad dom säger enligt ovan.

///MVH Hasso
Länk
En fin pärm fylld med dina kvitton samt några fax från Italien sitter finfint den dag du vill sälja bilen. De faxen är värda pengar oavsett vad det står i dem :-)

Jag köpte min 530 från dem för en månad sedan.
Inte en ända repa eller buckla, fick med 12månaders full garanti som ska täcka allt.
Bilen är super. Är kanon nöjd med den!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Sia: härligt att du är nöjd med bilen. I all välmening ger jag även dig tipset att kontollera servicestämplarna på egen hand. Bättre att kolla nu och få svart på vitt att allt är i sin ordning än att stå med byxorna nere den dag du ska sälja bilen.

___
//Ulf
Är det Nerikes Bil som juridiskt lämnar garanti på bilen, eller är det en tredjepartsgaranti? Det är lite som att köpa hus, blandar man in fler försäljare i bilden kan man få problem när någonting behöver åtgårdas.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Italienimport från Nerikes Bil ... lycka till säger jag bara.
Var hos bmw å serva idag.. Dom sa att bilen var mkt fint skick..Så det var nog inget att oroa sig för..Dom byte gärna in bilen. Men Vi får väl lycka till med våra bilar från nerikes bil ab.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Är väl som att leka blindbock att inte kolla upp verkligheten. Ock vakna den dag man ska sälja bilen, när köparen kolla bakkrunden INNAN köp vilkat man alltid ska göra.
Att tro på en bakgårdsbilhandlare i Ö-o är som att tro på jultomten.

///MVH Hasso
Länk
Har man någon slags bil koll eller känsla så borde man väl se om det e bluff eller båg. Har haft många bilar både svensksålda samt importer. Men det har alldrig varit några problem. Men sen kan man ju ha otur å få något skruvat exemplar. Det e ju inte skoj
Du lita hellre på din "bilkoll" än verklighetenoch kunniga
på forumet.
Lycka till!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Koll och känsla nja jag i min tjocka mäterskruvarpärm Länk har jag åtskilliga 3-4år gamla e46/E39 bensin/framförallt dieslar som verkligen sett ut att gått 5000 mil dvs helfräscha superfina bilar men i själva verkat rullat 10-15.000 till .
det finns inte en chans att se skillnaden på en 5000 milare / 15.000 milare som rullat det på 3 år. Det kommer surt efter när lådorna rasar, turbon, generatorn, framförallt bränslepumpar ger upp efter endast 15.000 mätarmil och bilen iverkligheten gått det dubbla.

///MVH Hasso
Länk
Saken e den att min bil inte är i superskick..
Dvs det finns en endel stenskott på både rutan samt lycktglas +huv/lite på skärmarna med..
Tycker ju att om man ville lura någon så borde man ha fixat detta.. Det e ju ingen större utgift??
Men vem vet,, Har funderat på att byta till en volvo v70 bensin.. E så j**la dyrt med försäkringen samt skatten
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.