|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Är det någon som vet hur man tolkar uppgifterna kring bilarnas släpvagnsvikt? När jag tittar på mitt registreringsbevis står det att högsta vikt obromsat släp är 1200 kg, men att man får dra 1450 kg med B-kort. Jag har ingen krok monterad idag och undrar därför ifall 1200 kg ett värde för BMW's originalkrok och att man kan få dra mer (upp till 1450 kg med B-kort eller till 1700 (3150 totalvikt - 1450 kg tjänstevikt) med B-kort genom montering av annan typ av krok som får dra mer? //Örjan C Min frilansarblogg: Länk | |
| På våran orginalmonterad krok så står det i reg. beviset att man får dra 1200kg så det är nog det som gäller med B-kort | |
| Oj,såg nu att du hade en 130 kan ju skilja mellan motor storlekar | |
|
Det står 1200 kg i mitt regbevis med. Har sökt runt litet och det ser ut som om släpvagnsvikten är max vad bilen får dra, max bromsad med B-behörighet är körkortets begränsning (vilken i detta fall är över bilens max). Vad jag förstått får jag med B-kort dra ett släp med max totalvikt 1450 kg, men endast lasta det med 1200kg, annars är det övervikt. Frågan är vad som händer om jag lastar upp släpet fullt (med 250 kg) - är det då endast böter för denna överlast, eller kan det påverka körkortet med? //Örjan C Min frilansarblogg: Länk |
|
|
Du får inte dra ett släp med en totalvikt över 1200kg, dvs släpet inkl. lasten får inte väga mer än 1200kg. Anledningen till att det står 1450kg som max med B-kort är att VV inte anger bilspecifika värden här utan de anger denna vikt efter de 2 regler som finns. 1. Den totala vikten för inte överstiga 3500kg, (bilens totalvikt + släpets totalvikt). 2. Släpet totalvikt får inte överstiga bilens tjänstevikt. Max släpvagnsvikt på 1200kg är alltså satt utav BMW och denna får inte överskridas oavsett om du får dra mer med B-körtkortet än vad bilen är konstruerad för att dra. Sen en annan sak som få tänker på är att man får inte dra ett släp med högre totalvikt än som anges oavsett om du inte lastar det max. Gör man detta kan man få böter om man stoppas och kontrolleras av polisen. |
|
|
Men om det står "obromsat släp Max 1200kg", borde väl det endast gälla just Obromsat släp. De flesta släp man drar med den totalvikten är ju bromsade, då bör det ju vara 1450kg som gäller? Eller är jag ute och cyklar igen? =) Mvh Johan |
|
|
Chris87: Så har jag förstått det med. Om vi nu tar två exempel: a) BMW 130i med max släpvagnsvikt 1200 kg och max 1450 kg totalvikt på släp med B-kort b) Släp med tjänstevikt 400 kg och totalvikt 1450 kg, men som endast är lastat med 800 kg = Helt godkänt att köra detta med B-kort a) BMW 130i med max släpvagnsvikt 1200 kg och max 1450 kg totalvikt på släp med B-kort b) Släp med tjänstevikt 400 kg och totalvikt 1450 kg som är lastat med 1050 kg (överskrider inte godkänd totalvikt. =Vad händer nu? //Örjan C Min frilansarblogg: Länk |
|
|
Teoretisk sätt borde den första varianten vara giltig då du inte drar nått som är högre än 1200kg. Andra alternativet är iaf inte giltigt. Men frågan är ju vad som avses med 1200kg, syftar de på släpets totala totalvikt eller bara släpets tjänstevikt + lastvikten. groze: Den högsta giltig obromsade släpvagns vitk som VV anger att en bil får dra är max 750kg. Detta gör att det definitivt inte står att bilen får dra ett obromsat släp på 1200kg. Jag har för mig att en 130i inte får dra ett obromsat släp med en totalvikt högre än 680kg, dvs 680kg är max. Kollar man på regestreringsbeviset finns det en liten ruta som anger högsta vikten ett obromsat släp. |
|
|
Chris: Om jag förstått rätt så är 1200 kg den faktiska vikten på släpet och har inget att göra med teoretisk totalvikt. Frågan är dock vad som händer i alternativ b - att det inte är tillåtet är jag med på, men är det "bara" böter för övervikt (20%=600:-) eller riskerar man körkortet för olovlig körning? //Örjan C Min frilansarblogg: Länk |
|
| Jag tror du kan riskera körkortet och åka dit för olovlig körning. Det besked fick farsan i vintras då han kontaktade polismyndigheten här i Halland, när han frågade om vad som händer om man blir ertappad med en släpvagn som enligt registreringsbeviset är för tung för bilen. | |
| Riskera körkortet gör man när släpvagnen är för tung för behörigheten, alltså när man är uppe på BE-vikter. Då blir det olovlig körning, som reellt sett kan resultera i återkallelse. | |
|
Oreo: torsk i bägge fallen med B-kort, fall nr 1 OK med BE körkort Har man B körkort väger släpet alltid totalvikten medan om man har BE kort är det aktuell vikt som gäller (dvs helt ok med tom 2500 kg kärra efter en 116i om man har BE) Och som sagts innan det är olovlig körning dvs ett allvarligare brott än t.ex fortkörning och kan mycket väl kosta lappen.. Obromsat: obromsade släp får man dra OM dom har en totalvikt av max 50% av bilens tjänstevikt dock max 750 kg ( dvs 725 kg obromsat efter en 116i) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Har nu kommunicerat med Vägverket för att få litet klarhet i detta. Fråga och svar finns nedan: Förutsättningar: - En bil med tjänstevikt 1450 kg och totalvikt 1880 kg - Max släpvagnsvikt 1200 kg. - Max släpvagnsvikt B-behörighet är 1450 kg. - Max sammanlagd bruttovikt för bil & släpvagn max 3150 kg. Påståenden: a) Det är fullt tillåtet för en förare med B-behörighet att dra ett släp med tjänstevikt 400 kg och totalvikt 1200 kg. Svar: Sant/OK b) Det är fullt tillåtet för en förare med B-behörighet att dra ett släp med tjänstevikt 400 kg och totalvikt 1450 kg OM detta inte är lastat med mer än 800 kg (800+400=1200kg bakom bilen). Svar: Sant/OK totalvikt + totalvikt blir 3330 dvs mindre än 3500 =OK c) En förare med B-behörighet som drar ett släp med tjänstevikt 400 kg och totalvikt 1450 kg som är lastat med 1050 kg (1050+400=1450kg bakom bilen) riskerar böter för övervikt (250 kg / 21%) men inte att rapporteras för olovlig körning. Svar: Rätt behörighet, överlast en polissak d) En förare med B-behörighet som drar ett släp med tjänstevikt 400 kg och totalvikt 1450 kg som är lastat med 1060 kg (1060+400=1460kg bakom bilen) riskerar böter för övervikt (250 kg / 21% för bilen och 10 kg/1% för släpet) samt att rapporteras för olovlig körning. Svar: Rätt behörighet, överlast en polissak e) En förare med BE-behörighet som drar ett släp med tjänstevikt 400 kg och totalvikt 1450 kg som är lastat med 1060 kg (1060+400=1460kg bakom bilen) riskerar böter för övervikt (250 kg / 21% för bilen och 10 kg/1% för släpet) men inte att rapporteras för olovlig körning. Svar: Rätt behörighet, överlast en polissak //Örjan C Min frilansarblogg: Länk |
|
|
mycket mycket tveksam till att svar B är korrekt, tidigare var det ALLTID total vikten på släpet som gällde vid B kort men aktuell brutto vikt med BE Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Svar från polisen med samma frågor med VV's svar noterat: Hej. Det är rätt som vägverket svarar med behörigheterna. Det är polisen som vägen fordonet och blir det för mycket så blir det rapport på det. //Örjan C Min frilansarblogg: Länk |
|
|
Litet utförligare svar från polisen: Vägverket har svarat rätt på samtliga frågor. Grundregeln är att B-behörighet gäller när fordonskombinationen inte överstiger 3500 kg och att släpvagnens totalvikt inte får överstiga dragbilens tjänstevikt. Om dessa förutsättningar är uppfyllda för förande av personbil eller lätt lastbil får kombinationen köras med B-behörighet. Om släpet är lastat eller inte har ingen betydelse för körkortsfrågan. Däremot har polis möjlighet att väga fordon både med portabla vågor som finns i vissa polisbussar samt fasta vågar som finns hos bilprovning eller särskilda kontrollplatser. Då finns det en böteslista utifrån hur många procent fordonet är överlastat, släpfordonet eller dragbilen. Polis kan även hindra fortsatt färd tills fordonet är omlastat. I extrema fall kan brottet även bli vårdslöshet i trafik. //Örjan C Min frilansarblogg: Länk |
|
|
Har kollat lite närmare med hjälp av en bekant som är trafikinspektör och så här ligger det till: I just "special fallen" när bilen har LÄGRE tillåten släpvikt än tjänstevikt ( det är nämligen mest "småbilar" som detta fenomen förkommer på..) så är det OK även på B-kort med högre totalvikt på släpet dock får inte bruttovikten (släpets tjänstevikt+last) inte överskrida max tillåten släp vikt ( 1200kg i ditt fall) medan släpets totalvikt får vara max bilen tjänstevikt (1450 i ditt fall) Men för att återknyta till grundfrågan: NEJ du kan INTE öka tillåten släpvagns vikt genom att höja bilens tjänstevikt du är fast på 1200 kg som inte BMW intygar att bilen klara mer Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Det blir DAGSBÖTER om du kör ett ekipage över 3.500kr med B-körkort. Dessutom blir du tvungen att lämna släpvagn/husvagn på platsen och hämta det med en annan bil. /M ///Magnus |
|
|
Bmw-magnus: det borde bli böter om man kör ett ekipage på max 3500 kr eftersom dessa förmodligen är i så dåligt skick att de borde ha körförbud ;) antar att du menar 3500kg, men finns det inte nån regel/undantag där man får dra 3750kg? //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Magnus & bjerser: nej då inte alls; 4250 kg OM du har rätt kombo bil + släp är OK med B kort... (Bil total vikt 3500kg + LÄTT släp á 750kg ( eftersomlätt släp ALLTID är OK med B-kort) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Bruttovikt får inte överskridas. Länk Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.