AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.084

Bränsleförbrukning på 525tdsa-93 =hög

Sida 2 av 3
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Så du menar att du gör t.ex max 10-12 starter på en tank!?!? Pendlar du långt till jobbet eller nåt i den stilen?

Rickard
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
hallå???

Rickard
Kn
97
Knugen
525 TDSA -93
Nej inte långt till jobbet men däremot blir det nöjesmil! Jag kanske är lite tokig men när jag slutar jobbet så gör jag mej som oftast bara iordning sen kör jag omkring tills det är dags för sängen igen,är man nöjd så är man!

Diesel Performance.....
hehe, så ska det vara, har man diesel så blir det lätt väldigt många "onödiga" mil.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Maxat ut
Min drar 0.70 vid landsvægskørning...Men då bor jag i norge och dær ær det inte vært att køra før fort(dyra bøter).Vid stads kørning drar den 0,85-0,90...då har jag också monterat kcr`s effektbox....bilen har rullat 18300 mil.
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Nu har jag hittat anledningen till min höga förbrukning... En sprucken spridare, och på denna sitter det en sladd som antagligen ger några uppgifter till databoxen som nu blivit felaktiga eftersom det försvunnit bränsle.

Rickard
om det är sprdare nummer 3 framifrån räknat så är det väl den som mäter hur mycket diesel som går åt? alltså till den mätaren i bilen... eller sitter den nån annanstans?

ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
på min satt den som nummer 4 men det kanske kvittar. men iallafall så var det den som läckte vilket medförde att pumpen ökade doseringen så att den spridaren "blev nöjd", men då fick ju övriga spridare den rätta mängden PLUS alla den soppa som läckte ut vid 4:an.

allstå: läckte det 1dl/mil så ökade ju bränsleförbrukningen med 6dl. Nu var det ju inte så mycket men för att förstå principen

Rickard
To
10
Tony.tds
525 Tdsa touring -92
323i -84
Min läcker vid 5:ans spridare.Har också onormalt hög förbrukning.Men det verkar inte finnas någon sladd till den,förutom returslangen mellan spridarna.
Kn
97
Knugen
525 TDSA -93
Körde idag min älskling ca 70 mil motorväg idag.Fan vad skönt o kunna sträcka ut ordentligt!! När jag kom hem tankade jag fullt o gissa om jag blev glatt överraskad över 0,74 l/mil !! Då låg jag faktiskt o pressade mellan 160-170 största delen *skäms lite*..

Ha en bra sommar!!

Diesel Performance.....
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
jag var nere i Tyskland nu i helgen och plöjde av cirka 150 mil. Och som många säkert vet har dom ju fri fart många sträckor med 170-180km/h som följd + en massa snurrande i städerna med mycket packning. Måste oxå säga att jag satt i bilkö i 2 timmar där man åker fram 20 meter, stannar, 20 meter, stannar o.s.v.....

0.78l/mil är jag ganska nöjd med.

ps. Jag älskar dom gråa 120 skyltarna...

Rickard
su
23
surr
525tds 1992
Har vært ute og kjørt med en liten campingvogn i helgen.Den brukte 1,53l pr mil pen kjøring.er det noen som har forslag til hva som jeg bør starte med.
Takk for tips
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
surr,
jag har själv märkt att min bil drar mycket när man drar något större. Körde en del med en hästtransport, både med och utan häst och bränsleförbrukningen ökade drastigt...
Misstänker att det kan ha att göra med hur man kör. Innan turbon drar igång tror jag att den pumpar in så mycket bränsle det bara är möjligt för att få lite kraft. Men när väl turbon går igång tycker alla fall jag inte det är roligt med släp på, kan lätt börja "rycka", så därför växlar man gärna...
Gissar att förbrukningen minskar om man kör på högre varv, men att det i så fall lätt blir lite ryckigt. Har man som jag en häst i transporten, som dessutom är hyfsat stor, så uppskattar man inte ryckigheten alls...

Always Diesel
min drar inte så farligt med släp, visserligen så har jag inte så tunga grejer, men över litern kommer jag ju inte...

en diesel funkar bara som så att ju mer bränsle du pumpar in ju mera effekt plockar du ut, kan nästan aldrig få för mycket bränsle, till skillnad mot en bensinare som har gasspjäll, en diesel reglerar ju endast gasreglaget med mängd bränsle, det är fullt flöde på luft hela tiden.

men det ser man ju själv på förbrukningsmätaren, när man kör som jag med automat, när man kör rakt fram och det inte lutar så drar den ingenting, men när det börjar luta och mn har lite vikt så kan den inte segdra längre utan växlar ner, och vid högre varv så drar det mera soppa.

ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Det var som när jag var i tyskland och höll mina 170km/h, turbotryck på runt 1 bar hela tiden men soppanålen stod bara på cirka 0.4-0.5 hela tiden.

Jag tror att ju närmare vridmoments-toppen man kommer desto bättre verkningsgrad blir det, med lägre förbrukning som följd när det ej går så tungt.

När jag drog husvagn förra året fick jag 1.43l/mil i snitt. Så jag tror att dom är MYCKET känsliga för att dra något efter.

Rickard
tror inte det har så mycket med vikten att göra, givetvis blir det lite högre förbrukning, men jag tror det är mest varvet som spelar roll, farsan har en mitsubishi pickup som väger som min, en turbodiesel 2,4l 4:cyl och den kommer man aldrig under litern, den drar mera på landsväg nästan.

och det är ju inte så högt utväxlad. och den körs på 2WD normalt.

tommy callwater
hej kolla slirfläkten också.
har kompisar som har tdsér med automat och dom är mycket törstigare om man kör lite hårt eller drar vagn efter.
min med manuell låda och 28000mil tar vid någorlunda lugn körning 0,7 har aldrig fått den över en liter, inte ens med lastad biltrailer bakom och högt tempo.
åkte strömsund - stockholm på fem och en halv timme då drog den 0,85.
men nu är slirfläkten trasig så den ligger på hela tiden och då tar den över en deciliter mer per mil.
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
vad menar du för slirfläkt???

Rickard
fläkten har ju en visko koppling eller vad den heter... och den ska ju bara driva när motorn blir varm, antar att det är denna fläkten..

Pe
6
Pelle Almqvist
525 TDS-95
(Mustang cab -64 1/2)
Tarzan hur märkte du att spridaren spruckit?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.