|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Lite sugen på en alpina D10. Lie tips om vad jag ska tänka på?? Bilen d10 som står på Jarls bilservice?? Nån som sett den? E Jarls pålitliga?? | |
| Det e kombin jag tänker på jarls | |
|
Min erfarenhet, efter drygt 20 års kontakt, är att de kan sin sak. Har bara titta lite snabbt på D10 Touringen, verkar "fräsch". (är inte så förjust i grått skinn, men kan stå ut med det ;-) ) Har bara provat D10 sedan så också är till salu, och den gick bra , med hade del "småfix" i instrumentpanel, den har ju gått sina 20tusen mil. |
|
|
Finns olika åsikter om jarls som så mycket annat här i världen. Själv har jag haft delade åsikter. Men man måste ge folk en andra chans. Måste säga att jag är mycket nöjd med dem. Kan sin sak enligt min uppfattning. Mvh Fritzon Woman get laid, men get screwed! |
|
| E det bra fart i dem?? | |
|
Hehe, allt är relativt. Den duger väldigt bra till vardags, och kör man mkt landsväg( som är 5-seriens hemmaplan) så räcker den hur länge som helst , mkt vridmoment. Chassiet i alpina-e39orna gillar jag skarpt( har ej kört alpina-e60/61 än). Enligt Sten Jarl , passar den ,precis som andra "stora dieslar" ,bäst med automatlåda. Jag har bara kört större dieslar (330xd,335d,535d och 745d ) tycker också det är en himla bra kombination. Mkt 535d-delar passar till D10orna.( i princip samma grundmaskin) |
|
|
komplettering : ... kört större dieslar med automatlåda ... . ska det stå |
|
|
inget speciellt att tänka på med dessa lite udda maskiner?? M-POWER! Nya bilder i Galleriet! Länk |
|
|
En helt suverän dieselbil med en, som du själv säger, lite udda motor. Detta utgör ett problem när den går sönder, för det finns inte så många verkstäder i Sverige som klarar av att mecka dem. Min började smälla i motorn. Jag lämnade in den till, som dom själva säger, den mest kompetenta BMW-verkstaden i Sverige. Efter fyra månader och 80.000kr senare fick jag tillbaka bilen med exakt samma fel. Efter att kontaktat VDn på företaget och BMW Sverige fick jag möjligheten att lämna in bilen till Solna, som efter kontakt med Alpinafabriken lagade bilen. Det sorgliga i hela historien var att Alpina kände till symptomet och skickade upp delen som det var fel på för en kostnad av 190kr, sedan var felet avhjälpt. Detta är min sida av historien som dock inte delades av varken verkstaden eller BMW Sverige. Mvh Lennart |
|
lob |
Har ingen erfarenhet av D 10:an, däremot av Jarls Bilservice då jag under slutet av 80 och början av nittiotalet bodde i Skåne. Hade en 518 som firmabil (företaget hade två till likadana) som alla servades av Jarl. Aldrig några problem. Skulle sedan byta till en 528 hos Jarl och lyckades bli påkörd rätt rejält under provkörningen. Allt löstes på bästa sätt och jag var kund hos Jarl i många år. Förmodligen är han en av de som kan Alpina bäst och har dessutom ett stort förtroende från Alpina själva. Det är min erfarenhet Länk |
|
Ok!! Tackar för info Ska ta en funderare om köp nu Anders M-POWER! Nya bilder i Galleriet! Länk |
|
|
Jarls kan enligt mig delas upp i 3 avdelningar verkstad, bilförsäljning och kundbemötande. Jag har inga problem med deras verkstad, utan är säker på att beställt arbete blir väl utfört. Jag var och tittade på en svart M5-99 för 249 000 kr som jarls hade inne till salu för ungefär ett halvår sedan, att säga att bilen inte höll vad annonsen lovade är minst sagt en underdrift. För en tid sedan var Micke O sugen på en 328 Cab, och även då blev omdömet att bilen inte håller vad annonsen lovade. Det blev ingen affär och Jarls beteende och kundbemötande bl.a. här på forumet var under all kritik. Jag skulle personligen aldrig göra affär med Jarls. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Kan bara hålla med föregående talare, skulle aldrig i mitt liv göra någon affär med jarls bilservice! Har aldrig varit med om drygare personal i mitt liv, framför allt Sten Jarl själv. |
|
|
Har köpt min 330 hos Jarls och även skött servicen där och jag har alltid fått ett bra bemötande och snabba besked. Bosse |
|
|
Jag kan bara instämma om kundmottagandet. Va o kolla på en 750-95 där för några månader sen som skulle gå perfekt i motor o låda men det va lite rost på ena bakskärmen samt ena dörren sa han jag prata med i telefon. Då han lät seriös på telefon så åkte jag dit (28 mil enkel resa). Motorn gick skit! ojämn tomgång vibrerade samt hostade vid gaspådrag. Rost fanns det överallt skärmar dörrar baklucka trösklar. Frågade honom även via telfon om alla pixlar funkar och jajamen det gjorde dom men det va inte heller sant det va la kanske hälften som lös. Givetvis såldes bilen "för kunds räkning" så det va ju inga garantier heller. När jag påpeka att den gick taskigt svara han bara tyket att det är ingen ny bil och att det va inget o gnälla över. Jag påpeka då att han sa att den gick perfekt i motor o låda när jag prata med honom via telefon men då gick han bara därifrån. Jag bad att få prata med en verkstadskille och det va samma skit han påstod att det inte va något fel på den. När jag då påpeka att tomgången låg på 500rpm så svara han att det ska den göra på 12orna. Då fråga jag om dom kunde koppla in avgasmätarn för att se om avgasvärdena va riktiga men då påstod han att apparaten tar flera timmar att värma upp så det skulle absolut inte gå. Det va utan tvekan de värsta skojarna jag stött på så det blev både första och sista gången jag åkte till jarls bilservice. |
|
|
Man tackar för info..avstår köp hos jarl!! Nån som vet ngt om denna bil?? Länk mvh M-POWER! Nya bilder i Galleriet! Länk |
|
|
Låter som ett klokt val! Du har inte funderat på att importera en D10 själv? De flesta handlare hjälper till med registrering och all pappersexercis, vilket gör det väldigt smidigt att importera. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Hur går det? Hittat någon bil ännu? Spana in denna, en D10 från 03 med 4750 mil på mätaren, säljs av en aukt. BMW handlare för €30.000 ---> Länk Visserligen inte någon aukt BMW handlare, men kan vara värt att kolla upp ändå ---> Länk __ Bilblogg: Länk |
|
|
Om du inte redan gjort det så kolla även Länk där de finns lite om motorras etc. Kollade även försäkring tidigare på den D10 Touring som Jarl har och för mig vart det 14.000 per år för helförsäkring. Lycka till /Pane |
|
|
Tack för info..ska kolla vidare på dessa bilar.. M-POWER! Nya bilder i Galleriet! Länk |
|
|
Varför inte slänga iväg en fråga till ASKEN här på forumet om hans D10:a är till salu. Börjar se fullt ut i hans garage med 850:s. Mer nogrant utvald bil och välhållen får du nog leta länge efter. Dessutom är färgkombinationen extremt läcker. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.