AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.901

BMW:s Originalolja?

Sida 1 av 2
ha
38
hacken
E61 520i -10
Varför verkar det inte finnas någon på detta forum som använder BMW:s originalolja. (Den finns bl.a. att köpa på mapodo.de.) Har sökt i flera timmar i en massa inlägg men inte hittat några kommentarer om BMW:s originalolja.

Bättre sent än aldrig!!!!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Vad vill du veta?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
ha
38
hacken
E61 520i -10
Eftersom alla på detta forum verkar vara BMW-frälsta (undrar varför?) kan jag inte förstå varför ingen säger att BMW:s originalolja är klart bäst.
Dom flesta verkar ju annars vilja montera BMW:s originaldelar även om dom är fem gånger så dyra som icke original. Är det något fel på BMW:s originalolja eftersom ingen vågar/vill ge några kommentarer om originaloljan?

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Menar du med originalolja Castrol? Tror nog det är många här som kör med Castrol SLX eller TWS beroende på modell. Jag kör i alla fall med dessa i mina bilar. Kan inget om olja men det är dessa som rekomenderas så jag ingen anledning att köra med något annat.

___
//Ulf
Gemini__
"Är det något fel på BMW:s originalolja eftersom ingen vågar/vill ge några kommentarer om originaloljan?"

Märker att du inte upptäckt sökfunktionen än =)

Välkommen till forumet förresten.

//Thomas
Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Detta tjat om orginalolja eller inte. Läs manualen till bilen och köp olja därefter. Jag var själv lite vimsig o osäker innan jag fångare mitt sunda förnuft ;.)

Kom o tänka på en annan sak. Läste just att nya audi s8 har en lamborginimotor på 450 kusar, skall ägaren köpa "audi-orginalolja" eller "lamborgini-olja" tro? ;.)

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nån av er som svarat som kikat på mapodo innan ni svarat??
Nä' förmodligen inte.
Om ni kollar på mapodo.de, så finns det en olja som säljs i
BMW förpackning som BMWoriginalolja, nått som åtminstone inte jag sett förut.
Hacken:
BMW tillverkar ingen olja, utan det är garanterat motsvarande castrololja i burken.
För övrigt så är BMWs reservdelar som du kallar originaldelar inte dyrare än vad originaldelarna är på Mekonomen, Autoexperten eller motsvarnade kvalitetsreservdelsförsäljare.
Alla delar som är tillverkade efter biltillverkarens specifikationer eller bättre är en originaldel oavsett vilken kartong den ligger i och oavsett var du köper den. (sedan oktober 2003).

///MVH Hasso
Länk
ha
38
hacken
E61 520i -10
Till Gemini: Om Du hade läst mina inlägg lite noggrannare hade Du sett att jag har använt sökfunktionen men inte hitttat några relevanta svar på mina funderingar.

Till Programmer: Om Du hade gjort som Hasso och kontrollerat fakta innan Du svarade så hade Du också sett att det finns en "riktig" originalolja.

Till Hasso: Tack för att du tog dig tid att konstatera att det finns en BMW originalolja. Om inte du (som verkar vara en högfrekvent besökare på detta forum) visste det, kan jag förstå att det är många andra som inte heller vet det. (Hur avgör du om det är en "kvalitetsreservdelsförsäljare"? Hur avgör du om det är "delar som är tillverkade efter biltillverkarens specifikationer"?)

Konstaterande: Jag tog för givet att BMW inte tillverkade oljor o.d. men tar också för givet att en olja som BMW köper in och sätter sitt namn på är högsta möjliga kvalitet och garanterat anpassad för dom fina BMW-motorerna.

Till Nattugglan: Om Du tycker att det tjatas om BMW:s originaloljor kan Du väl vara snäll och lägga upp länkar till dessa sidor. (Jag hittar dom inte.)

Slutfundering: Varför kör inte fler BMW-ägare på BMW:s originalolja? Dom flesta, på detta forum, verkar ju tycka att står det BMW på förpackningen så går det inte att få högre kvalitet.

hacken : Jag tror att det beror på att få vet att BMW säljer olja under eget namn. Många lämnar nog in bilen på service och får den olja som verkstaden använder, vanligtvis Castrol.

De som byter olja själva använder ofta bästa pris/prestanda olja som uppfyller kraven.

Jag hade själv ingen aning - lämnar in bilen för oljebyte.

Det skadar att vara lite trevlig i tonen. Jag uppfattade ditt första inlägg som lite provocerande... av svaren att döma tror jag de andra uppfattáde så också.

Slutligen välkommen!

ha
38
hacken
E61 520i -10
Till Bones: Kan Du förklara för mig varför Du tycker att mitt första inlägg är "lite provocerande". Förhoppningsvis kan jag då i fortsättningen undvika att vara "lite provocerande". Har Du en rimlig, och för mig godtagbar, förklaring till varför mitt första inlägg upplevs som "lite provocerande" kommer jag givetvis att be om ursäkt.
Tack för att du hälsar mig välkommen.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

hacken: jag ber om ursäkt att jag inte orkade surfa in på sidan du hänvisade till. Då hade jag fått svar på frågan jag ställde...

Då jag aldrig sett denna produkt tidigare så tog jag för givet att det var Castrol du syftade på då det är dessa som BMW själva rekomenderar. Det fick jag bekräftat så sent som förra veckan då jag köpte olja till båda mina bilar.

De oljediskussioner som varit har ju ofta gällt om Castrols nya Edge ska ersätta SLX oljan. Micro säger att SLX ska upphöra medan BMW påstår att den finns kvar. Kan ju vara att SLX upphör och att man istället kommer att saluföra BMW originalolja?

Det finns andra produkter som säljs med BMW-etikett och som är identiskt med den produkt som tillverkaren själv säljer. Ett exempel är fälgrengöring där BMW's är densamma som Sonax du köper på macken. BMW's fälgrengöring är oftast billigare...

___
//Ulf
Det kan ju mycket väl vara så BMW-oljan är något tyskt påhitt, jag har aldrig sett den hos en svensk BMW-handlare iallafall och då är det ju inte så konstigt om folk här inte känner till den. Den har inte funnits speciellt länge på mapodo.de heller.

Angående ditt första inlägg så kan inte jag få det till något provocerande iallafall... :-)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hacken. Genom att köpa delar från samma leverantörer som fristående verkstäderna köper sina delar, där jag har bättre rabatter än hos tex BMW, samt av erfarenhet.
Märkesloggan är ofta bortslipat på "originalreservdelen" när dom ligger tillverkarens kartong istället för bilmärkets kartong.
Finns ingen ekononomi att ha en sidotilllverkande lina till olika kunder.
Så har det varit i alla tider, bara lite svårt att få folk att begripa detta.
Men saken drogs till sin spets efter oktober 2003.

Har inte sett BMWoljan i förpackning i Sverige och aldrig hört talas om denna tidigare, möjligen finns den inte hos Svenska Handlare?. För övrigt betalar jag inte 100 kr litern mer bara för att få handla oljan hos BMW, Och Castrol har jag undvikit sedan 1978.

///MVH Hasso
Länk
Det finns ingen tydlig fråga formulerad i inlägget. När jag läser det får jag uppfattningen om att det rör sig mer om ett försök att ironisera frånvaron av debattinlägg om BMW:s orginlaoljor.

Det kanske inte var dina intentioner - men en förklaring till varför du inte fick ett kanonsvar direkt.

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Olja är en strikt standardiserad produkt med snävt satta klassificeringar, vilket gör det väldigt enkelt att jämföra 2 oljor med varandra.

Om du har 2 oljor av samma typ, t.ex. två syntetiska oljor av typen, PAO (polyalfaolefin), kan du enkelt jämföra de med varandra se vilken som är bäst genom att kika på oljornas API & ACEA klassningar samt kall-/varmviksositet.

Är oljorna av samma typ (VHVI_/EHVI, PAO, Ester) och har samma kall/varmviskositet och klarar samma API & ACEA klassningar. Så är skillnaden mellan oljorna ytterst liten.

Vilket märke oljan har är och bör vara det minst intressanta för den som har lite koll.

__
Bilblogg:
Länk
ha
38
hacken
E61 520i -10
Till Hasso: Du skriver "För övrigt betalar jag inte 100 kr litern mer bara för att få handla oljan hos BMW". Eftersom BMW:s originalolja, inkl. frakt om du beställer hem olja från mapodo för några byten, kostar under 100 kr/liter måste detta innebära att du får betalt några kronor/liter.

Till Programmer: Ursäkten accepterad.

Till GE: Tack, verkar som om vi har samma uppfattning om vad som är provocerande eller inte.

Till Bones: I mitt första inlägg frågade jag varför det inte finns någon på detta forum som använder BMW:s originalolja. (Glömde dessvärre att sätta ut ett frågetecken i stället för en punkt i slutet av meningen. Med lite god vilja tror jag dock att de flesta ser detta som en fråga trots avsaknaden av frågetecken.) Kan Du vara snäll och förklara var ironin finns i mitt första inlägg, så att jag kan undvika att upprepa denna fadäs.

Transocean
Även Biltema Original fungerar bra.

Juha
hacken : med tanke på det svar du gav ErikW (2:a inlägget) såg det ut som ett standard provokativt inlägg som brukar komma in då och då.

Jag personligen tyckte inte tonen var så trevlig. Nog om det!
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Hasso, varför undvika Castrol? Dåliga erfarenheter?

BMW CS #5139
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hacken. Den kvalitestolja jag köper kostar 75-100 kr litern och är fullt godkänd och listat av BMW i sin lista för Longlife -98 vilket krävs för min motor, Skulle jag köpa castrololja hos BMW så kostar den minst 200kr litern.
Det är hooribla påslag ala ocker hos alla märkesverkstäder på oljepriser.
Desstom har jag väldigt bra rabatt på castrololja om jag skulle vilja köpa sådan. Jag sålde Castrol TWS 10-60 för självkostnadspris a 135 kr litern för 5 år sedan till hugade M5 åkare. (BMW 180-190kr litern)

JL: Ja den höll inte måttet i min trimmade Mustang, men det gjorde Mobils olja utan problem, men som sagt så är det väl förlåtet nu :) Men jag är lite långsint:)
Castrol GTX klarade inte på den tiden höga varv och hydraliska ventillyftare utan oljan började skumma och så var det ett jäkla rasslande innan skummet försvann.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag har sett originaloljan på Mapode.de men ej sett den i Sverige.

När jag beställde originalolja till en av mina bilar för några veckor sedan fick jag, knappast förvånande för många på forumet, Castrol SLX Professional Powerflow 0W-30 BMW LL04. På den förpackningen står inget om originalolja, dock att den är utvecklad tillsammans med BMW för BMW-motorer.

Priset var enligt Hassos nivå, dvs 736+moms för fyra liter, vilket ger230 kr/liter.

**BMW-ägare i 27 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.