AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.981

Mycket underligt missljud, 520 96:a e34 - Videoklipp!

Sida 2 av 3
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Var in med bilen på verkstad idag och fick den upplyft för lite inspektion på vad det skulle kunna vara för konstigheter.
Som väntat satt ju värmeplåten riktigt löst, så den skruvade de fast.
Men även värmeplåten/höljet runt katten satt faktiskt lite lös, men detta gjordes det inget åt idag, utan jag skulle först testa och se om ljudet försvann. Kört en bra bit idag och visst har ljudet nästan försvunnit, men det "durrar" fortfarande till lite grann ibland.. tyvärr!!
Kan vara plåten runt katten, men känns lite riskabelt att ta bort den.. är ju där av en anledning.
Surt sa räven!
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Ljudet är fortfarande kvar... suck!
Insåg för ett par dagar sedan att även värmeplåten till bakre ljuddämparen är lös. Men en "hemmamekare" som hjälpte mig fixa skivor och belägg kunde konstatera att "det där ljudet kan ju komma var helst ifrån" och att det nog inte hade med värmeplåten att göra. Han hittade även en rostig bränsleslang som läcker vid höger bakhjul (som står på m-testet.. bra gjort autoverkstaden som sa att det inte var något fel på den!).
Frågan är om det kan göra något med bränslepumpen, så att detta ljud uppstår? Eller så är det kanske något annat där omkring.
hur blev det?

jag har ett liknannde vibrerande ljud som vandrar lite och spontant känns som det kommer bakifrån. Jag bytte nyligen viskokoppling och trodde först att det var en obalans därifrån eller möjligen vattenpumpen men det är såsom du beskriver oberoende av om billen står stilla, varvtal, inbromsning... ja i princip allt. Min kärra har gått helt bra fram till idg då den tappade kraft ett par gånger. Tror allt mer på bränslepump.

löste det sig för dig?

/Fredrik
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
raksträckan: Äntligen någon mer att dividera med. Surt för dig, men kanske enklare att lösa om man är två. :)

Problemet är ännu inte löst.. än iaf.
Det där med viskokopplingen har jag också tänkt på.
Tittat, kännt och klämt på fläkten och tyckt att den inte går helt rakt/jämnt, utan svajar lite.. men har ännu inte tagit tag i den biten. Blir kanske den om det nedan inte löser problemet.

Först av allt skall jag byta multirem + ac-rem (om det inte är samma?) och spänn-/löprullar. Det var ju ett tips som de på auk bmw-verkstan tyckte att jag skulle börja med. "Innan vi river vidare"... jo du! $$

Satte fast mellersta värmeplåten, men inget hände. Missade att även bakre var lös, så den skall fast nu på måndag. Men är starkt tvivelaktig till att det är den. Då är spännrullar med defekt lager mer troligt. Eller så är det enbart önsketänkande! Ingen vet ju ut eller in när det gäller detta!

Ang bränslepump så, jo.. kanske.
Har även jag märkt att min bil inte riktigt har lika starkt dragläge ("köra på kopplingen") som den tidigare haft.. och jag vill minnas att detta symptom kom ganska så tätt inpå oljudet.

Har du möjlighet att filma eller i alla fall spela in en ljudfil med ditt oljud?
Så jag får ett hum om karaktären på det.
Åd
18
Ådi
525i Touring -96 E34
Hej . Hoppar på en gammal tråd och hoppas att det finns liv i den. Jag har råkat ut för samma problem som Jonesono, och kan konstatera att ljudet kommer från bränslepumpen. Nu har jag en Touring om nu det spelar ngn roll .Högst irriterande. Det som är märkvärdigt är att jag har bytt till en ny orginal pump från BMW. Det som jag finner lite skumt är att på "vanliga " bilar med insprutning så finns det mellan pumpen och filtret en tryckregulator som ska utjämna tryckstötarna från pumpen men det finns inte på BMW´n , ? På BMW säger dom att det kan vara att jag inte har satt dit den rätt eller att den suger luft (kavitation ). Det som händer är att när man sitter i bilen så hör man ljudet från vänster fram och under bilen just där sitter fästena till bränslerören. Ljudet fortplantar sig längs med rören. Hur gick det för dig jonesono , kom du till rätta med problemet ?
Visa användare
61
Amipower
BMW 520D 2007
Ta bort samtliga plåtar runt katten och ovanför ljuddämparen ochså och prova med det. ja e ochså nästan övertygad om att det är detta felet för ja har samma olju fast ett mycket mindre
Wa
198
Wardof
525i Touring
325 e30 24v
Servon kan låta så när det är för lite servoolja i behållaren.
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Trevligt att min tråd vaknar till liv igen!

Ådi:
Problemet är inte löst än.. men ljudet uppkommer inte lika ofta heller. Dock kommer det men i en något förändrad "tonart" och ibland låter det lite "skraskraskra" - metalliskt istället. Har ännu inte bytt pumpen, då pengar och tid gått åt annat håll.

" Det som händer är att när man sitter i bilen så hör man ljudet från vänster fram och under bilen just där sitter fästena till bränslerören. Ljudet fortplantar sig längs med rören."
Exakt! När man sitter i bilen låter det nästan som att det är framifrån/mitt under ljudet kommer ifrån.
Men du är 100 på att det rör sig om pumpen + kanske den där tryckregulatorn?

Amipower: Jag har kollat mina skyddsplåtar och det är inte där problemet ligger... tyvärr.

Wardof: Nog har jag rätt mängd olja i servon, även om den ibland känns lite seg eller tungstyrd, hur nu det kan komma sig.

Åd
18
Ådi
525i Touring -96 E34
Hej igen, kul att ni svarade så snabbt.

Har kollat alla plåtar och de sitter fast och även kollat servooljan - är ok. Tack för tippsen.

Man hör pumpen skorra när man har skruvat borrt plåten över tankarmaturen och lossat på den stora plastringen och lyft upp armaturen en bit.
Jag ska kolla bränsletrycket i helgen och se om det pulserar ihop med att det skorrar. Jag tycker det är märkligt om pumpen skulle få självsvängningar i tanken när den sitter fastklämd i sitt fäste. Fortsättning följer.......
fi
4
finlandssvensk
530dA Touring M-sport -02
kolla hela avgas röret om det tar i någonstans

jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Ådi:
Kanon! Går det att få rättsida på det här och om det utom rimliga tvivel är pumpen, så byter även jag den.
Låter det där ljudet ungefär som på filmerna jag har ovan eller är det någon annan "tonart" i dem?
Tycker själv att det låter riktigt märkligt att det kan skorra sådär i pumpen.. därför jag hela tiden varit osäker. Har mest trott att det rört sig om något med avgaset.

finlandssvensk:
Skall ta itu med det framöver.
Pa
184
PalleM
316-98 Touring
Låter så där från min bil då jag startar upp den, skorrar i ett par sek ibland längre men blir tyst efter en stund, har hänt att det uppkommigt ljud efter en stunds körning med.

Är övertygad på att det är bränslepumpen som låter, en vän som är mekaniker säger detsamma.

Mvh/Palle
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
PalleM:
Precis! Det är 9 fall av 10 vid uppstart av bilen och mellan 10 sek - 1 minut som det knarrar, sen blir det tyst. Dock kan det uppkomma vid körning oftast i stadsmiljö eller lägre hastigheter iaf.. sällan på motorvägsfart.
Tack för ditt svar!
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
När vi ändå är inne på ämnet bränslepump, vilka ställen är att rekommendera för att köpa en sådan?
Det var ju inga trevliga priser på autoexperten/mekonomen osv.
En beggad känns inte heller aktuell eftersom den lika gärna kan vara halvvägs till skroten.. eller ge mig samma problem som nu.
Brukar aldrig handla biltema-prylar, men tankarna för en ju ditåt nu faktiskt.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ta inte bort plåtarna ovanför avgassystemet mer än som ett kort prov. De sitter där av en anledning. Bilar har bränts ur totalt p.g.a värme från katalysatorn, så det är inte att leka med.
Kul att mitt tips med bränslepumpen föll i god jord ;)
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Anders-72: Nej för satan! :) De skall allt sitta kvar!
Jo, vi får hoppas på att det är det räcker med pumpen. Var ett tag sen du skrev det! :)
Åd
18
Ådi
525i Touring -96 E34
jonesono:
Ljudet låter EXAKT som på din film , rätt skrämmande första ggn jag hörde det.
Trodde att det var min bil :-)
Jag ska kolla noga i helgen, jag har några idéer.
Jag tror inte att det är pumpen som är kass utan att det är ngt annat som gör att det skorrar.
I början uppkom ljudet när man gasade lite ca:950 rpm, men nu är det även på tomgång ca:700 rpm.
Visst , allt kan hända - även en ny pump kan ha fabrikationsfel.
Jag återkommer.
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Kanonbra! Skönt att man då inte är ensam om detta.
Underlättar min ekonomi enormt när någon felsöker och kanske att du lyckas hitta källan på problemet!
För om pumpen vore kass, borde den då inte ge ifrån sig fler "fel" än ett ljud.. jag menar, den borde väl suga dåligt osv. Men det gör den ju inte.. så jag tror på din idé om att ljudet har sin egentliga grund i något annat, men att pumpen kanske har en bidragande del i dramat - vibrationer mm.
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Glömde tillägga ännu en följdfråga om bränslepumpen.
Kan man "mäta upp" funktionen i den? Alltså reka så att den är i ok skick?
Är det mycket pill och därmed kanske många verkstadstimmar för det?
Åd
18
Ådi
525i Touring -96 E34
Det man mäter är oftast trycket men även mängden spelar roll. Sen kan man mäta trycket på på trycksidan eller / och retursidan. Retursidan kan man se om tryckreglerventilen fungerar när man påverkar den med eller utan vacuum. Det brukar vara så att antingen fungerar den eller inte. Men BMW sa att det inte är helt ovanligt att de väsnas innan de går sönder, därav att jag bytte min - kanske i onödan - tog lite för givet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.