|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej! Har under de 2 senaste veckorna uppmärksammat ett mycket underligt ljud i kupén. Det uppkommer oavsett om man står still på tomgång, eller kör omkring med den. Då det är i princip obeskrivbart (har aldrig hört något liknande förut) så var jag iväg till bmw (autowåx) igår så att de fick lyssna på det. Tog en rejäl stund innan gubben där slutligen sa att det borde vara något lager eller kanske något med kopplingen att göra (även fast vi testade om kopplingen påverkade ljudet, vilket det inte gjorde).. det hade antagligen med vibrationer som går in i kupén att göra. Ljudet hörs knappt om man lyssnar utanför bilen. Vi kom fram till att jag skall avvakta och se om ljudet ändrar karaktär, blir värre eller något går sönder. Men, jag är inte sen att filma detta minst sagt skumma ljud och slänga upp denna svårknäckta nöt för er här! :) Ta och lyssna på detta klipp jag har filmat.. och ursäkta för övriga "stök-ljuden" när jag flyttade på kameran. :) Länk Lyssna noga efter ett slags fladdrande, vibrerande "tratt-ljud".. hörs klart och tydligt flera gånger under klippet. | |
| Fortfarande fritt fram för tips, idéer osv på vad det skulle kunna vara för ljud man hör. Ofta starkare ljud precis när man startat bilen och i längre perioder, för att sedan avta och bli kortare som på filmen. | |
|
Det påminner nästan om ljudet som kommer från väster sida vid instrumentpanelen när jag stänger av min bil, och det är värmeventilerna som ger detta ljud. Då får jag det är vin/skrapludet du hör i början. Om det är ett lager så borde det inte ha något med drivning att göra eftersom du hör det på tomgång. Men remskivorna, spännrullarna kan föra liv med sig men jag tro inte det är det eftersom du säger att man inte hör det så mycket utanför bilen. då tror jag mer på värmeventilerna eller fläckten. |
|
| Det där låter nästan som något som skaver , ett hjul som går emot nåt, detta var svårt. | |
|
delorian: Ja, det där värmeventilljudet när man stänger av bilen.. det har nog jag med på min. Men det är ett annat slags ljud. Kan ju spela in det också, som jämförelse. Åker varje dag med kameran nu, för att spela in om ljudet ändrar karaktär någon gång och vad jag gjorde då som kanske kunde ha en påverkan. Precis, vi kan nog utesluta drivningen (och antagligen motorn då den går tyst, fint och jämnt)... men, det kan ju fortfarande vara något som vibrerar som har med drivningen att göra. Riktigt svårt att lokalisera. Man kan höra ljudet väldigt svagt om man står utanför bilen, men det är klart högre inne i kupén. Något annat jag märkt de 3 senaste dagarna är att när jag kör i trakterna 35-60km/h kan uppleva ett slags svagt "hackande"/"ryckande".. men bara ytterst svagt. Som en slags obalans eller något. Men mitt M-test från motormännen påpekade ju att bromsskivorna bak var rostiga, så det kanske har med det att göra. (De skall bytas snart!) |
|
|
Som sagt, verkligen alla tips är väldigt välkomna, då det kan spara rejält med utgifter när väl verkstaden skall kika på det. Ingen större "hit" att börja byta delar på måfå, fast man egentligen inte har en aning om vad som är felet. mvh |
|
|
Men vart kommer ljudet ifråm! vart är det starkare, blir det starkare när man lägger örat på golvet bak , fram , ökar det när man öppnar handsfacket, har du slutsteg i bilen, tackllucka? Men i alla fall du bordet höra ljudet mer nånstans i bilen. Öppna bakluckan hörs det mer där, ha bakluckan öppen hörs det mer då om det avtar då kanske problemet ligger där bak eftersom ljudet försvinner ut ur öppen backlucka. |
|
| Det jag har märkt är att det verkar vara starkare vänster fram.. alltså vid förarplatsen ungefär. Har suttit på passagerarsidan och hörde tydligt att det lät mer på andra sidan. Skall dock kolla hur det låter där bak och med handskfack öppet. Har ingen taklucka eller slutsteg. | |
|
Det är för mycket vägljud och fotografen är lite fumlig om man säger så =) försök spela in en ny film när bilen står på tomgång. |
|
|
Ja, det är tre olika klipp när jag kör och filmar *host*, vilket gör att fokus inte direkt hamnar på filmandet. :) Blir en ny video imorrn! Kan ju försöka gå runt bilen och filma, under osv. |
|
|
Nu är det rejäl update på G! Videon säger det mesta, men värt att poängtera är att det låter klart mer och oftare när man står stil på tomgång, än när man kör omkring. Sen verkar det faktiskt låta mer kring bagageutrymmet, som man tydligt märker på filmen. Nu hörs ljudet tydligt även utanför bilen, mot vad jag tidigare uppfattat (eller tänkt på). Angående vibrationerna under körning så undrar jag om det kan ha något samband med detta missljud? Länk Alla tips, idéer och egna erfarenheter är mycket välkomna! mvh |
|
| Jag hade ett liknande ljud på min ovanför ljuddämparen bak så sitter en plåt som brukar rosta sönder i skruvfästen, och den brukar börja vidbrera, prova att ta en trasa och håll i ändröret alt tryck ljuddämparen upp och ner för att se om ljudet ändrar sig. | |
|
Nu när du säger det: "Balkar/bottenplåt: värmeplåtar lösa" ur mitt M-test. Det är den främre som är lös.. kan det verkligen vara så enkelt?! Jag är inte sen att bli väldigt lycklig om så skulle vara fallet. Tack för tipset om att hålla i avgaset! Blir ut och testa nu. |
|
|
Försökte "hålla" avgaset och rucka/böja hit och dit.. men det var lättare sagt än gjort. Sitter benhårt och går knappt att röra på. Sen var ljudet mer likt det i första filmen när det inte var så ihållande och högt. Lyckades inte direkt förändra ljudet, men det kanske är svårt OM det nu skulle vara så att den främre värmeplåten som väsnas. Så konstigt att jag inte tycker att jag hör något ljud direkt under där den sitter. Kanske skall ringa och höra med verkstaden om de kan ordna till den och se om det ger resultat. |
|
|
kolla katalysator skyds plåtarna mina satt lösa rev los dom så nu e det tyst hade liknande skumma ljud |
|
|
Aleksi: Okej, tack för svar! Ju fler som 'ger vatten på kvarn', dess mer övertygad blir jag. :) Men är det inte ett förbaskat underligt ljud för att komma från skyddsplåtarna? Jag tänkte mig mer ett slags skorrande ljud om de skulle sitta lösa.. men kanske har fel där. Ljud som sprids genom stål har väl antagligen en tendens att kunna förvrängas. |
|
| Tror stenhårt på en plåt. | |
|
Ljudfrekvensen verkar ju vara den samma både vid körning och på tomgång. Kan det vara en bränslepump som håller på att ge upp? I en nästan tom tank kanske det kan bli lite resonansljud. Det bord ju i.s.f låta ett kort tag vid tillslag av tändningen när motorn står still. Aleksi, kom ihåg att plåtarna du rev bort sitter där av en anledning. Det var inte så längesedan en 3-serie brann upp här på forumet. När lågorna slog igenom växelspaksdamasken var det för sent.. AE |
|
|
Anders-72: Jo, frekvensen är väl i princip den samma.. kanske att det låter mer frekvent när den står still på tomgång. "Låta ett kort tag vid tillslag".. menar du i tanken eller i bränslepumpen? Om bränslepumpen är på väg att ge upp, vilka övriga symptom kan man märka av då? På måndag åker bilen upp i lyften på bmw, så får vi se om det är värmeplåten som är jobbig eller om det (helst inte) är något annat fel. |
|
|
Bränslepumpen går en sekund när man slår på tändningen och bygger upp tryck. Sedan startar den igen när man vrider nyckeln i startläge. Den sitter i tanken, det var därför jag tänkte på den då det lät i skuffen och undertill bak någonstans vad det verkade på den sista filmen. Har i.o.f.s inte hört någon som drabbats av en väldigt surrig bränslepump. Det vanligaste verkar vara att dom bara stannar och då stannar ju även motorn. AE |
|
|
Anders-72: Jag har hört en sunkig bränslepump (på en s**b 9000) en gång för ett par år sedan, men det lät inte i närheten av detta ljud. Iof antagligen två olika slags pumpar, men den pumpen visade tydligt att den inte ville vara med och leka längre då bilen gick sk*t. :) Min lever och bilen verkar må bra (tror jag iaf).. nog för att det ibland är lite vibrationer, men det tror jag stenhårt är de rostiga skivorna bak. Så jag är med andra ord tveksam till bränslepump, även om det är ett bra tips som jag kan ta med mig till bmw-gubbarna på måndag. Andra tips och idéer? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.