AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.505

Vilka intryck har ni av 3-dörrarsmodellen än så länge?

Sida 1 av 2
Ni som hämtat ut era tredörrars ettor, hur har det funkat för er? För och nackdelar tack. :-)
bm
446
bmwtok
3-d 120iM
Enda så kallade "nackdelen" än så länge är att man måste sträcka sig lit extra för att nå bilbältet. Annars har jag inte upplevt ngt negativt med min bil. Skall väl vara runflats men det gäller ju även 5-dörrars isåfall.
al
187
alex22
318i -03 Lifestyle
Körde en 120iM 18" härom dagen.... Riktigt stor skillnad kan jag säga!
al
187
alex22
318i -03 Lifestyle
Med vanliga däck vore ju bra o tillägga! ;)
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Jag kan bara säga att jag är toknöjd. Inget negativt alls. Den är betydligt tystare i kupén än vad jag kunde ana. Jämfört med den Audi A6 -06 jag körde häromdagen så är ettan tystare. Blev faktiskt förvånad ang. det.

I början tyckte jag det var lite knepigt när man skulle fälla stolarna. Det kändes som dom fastnade i uppfält läge, men när man fällt dem några gånger så funkar dom nu utmärkt.

Förbrukningen kan jag inte klaga på heller. Jag testade vad den drog för mig en helt vanlig körning från jobbet och hem. En resa som börjar på Kungsholmen i stockholm, ut på E4an, sen i bilkö sista biten till Tumba, en resa på ca 3 mil. Trots lite inspirerad körning stundtals drog den endast 0,47/mil. Detta var när bilen var i princip ny med bara ca 20 mil på mätaren. Förhoppningsvis drar den ännu mindre senare.

Run-flat-däcken spårade en hel del innan jag bytte dom mot andra fälgar med "vanliga" 18"-däck.

Mvh Johan

BMW 323i 6-cylindrig körglädje
Vi har en A6 2.0T -07 och jag kan inte förstå hur en 3d kan vara tystare.
Enligt mig är A6an mycket mycket tystare.
Jag ska snart boka en kontroll av bilen för att armstödet knackar och låter allmänt illa hela tiden och att ljudet i kupen är högt. Hoppas dom kan fylla in listerna mellan dörr och kaross så att glaset sitter mer spännt och på så sätt ger mig en tystare kupe.

Jag har en 120dM -07 3-d.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
bmwtok;

finns inte bältesassistent som tillval för dessa bilar?...

More;

Däckvalet A6:orna mellan kan ju avgöra en hel del?
Sani

Så sant, vi har 18'' fälgar med Continental som kom med Sportpaketet.
More: När ska du in på åtgärder för detta?
Vet ej, ska försöka nästa vecka.
Har inte bokat tid än men ska försöka göra det snarast.
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
More: Bland det första som slog mig när jag körde a6an var hur mycket vägljud det var i den. Motorn hörs knappt, men vägljudet tyckte jag var "jättehögt". Då klev jag direkt från ettan till audin. Du har kanske något problem då med listerna på din etta, eftersom du ska lämna in den. Hoppas den blir tystare sen.

Kan det vara så att 17"-hjulen rullar tystare än 18"? Jag har iof monterat icke-runflat på mina nya 18" och dom rullar ganska tyst. Dock är original-pirelli hjulen lite tystare.

Kan vara precis som du säger, kass täthet mellan glas och kaross och djävulsverket RFT däck.
RFT är verkligen själva satan. Lätt den sämsta uppfinningen sedan Mega CDn och 32Xen. >:(
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Negativt
- Svårt att fälla framsäten pga sportstolar
- Långt att sträcka sig efter bältet fram
- Bensinförbrukningen hittills (0,85 liter/mil blandad körning)
- Krånglande baklucka (åtgärdat av BMW)
- Krånglande vanosventil (ska åtgärdas nästa vecka)
- Knarrande armstöd när det är kallt (åtgärdas förhoppningsvis också)

Positivt
- Allt annat :)

Jag upplever inte vägljudet som särskilt högt. Orginal 17" med Pirelli RFT.
bm
446
bmwtok
3-d 120iM
fdahl, hur länge har du haft din bil?
Jag har haft min 1 månad och inte ett enda problem. Hur märker man om man har en krånglande vanosventil?
Det bör kanske tilläggas att A6:an som Groze körde en väldigt kort stund var en Audi A6 2,0T avant som jag hyrde förra helgen (fredag tom måndag) för en tripp neråt Vadstena. Jag upplevde också ett visst vägljud men jag tror det beror på olika hastigheter, vägunderlag och precis som ni nämnde däcken.

I 70 km/h på landsväg var A6:an helt underbar och jätte tyst, medan det i 145km/h på E4:an mot Stockholm var betydligt mer vägljud (dock inget jag stördes av).

Kanske håller jag på att bli audi frälst? :P
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
bmwtok: Endast ca 1,5 mån (och 260 mil). Motorn går oroligt ibland när den är kall och en gång fick jag felmeddelandet "motorfel" vid start. Det var dock borta efter jag stoppat och startat motorn igen. Då bad jag BMW kolla upp det när de skulle fixa bakluckan.
bm
446
bmwtok
3-d 120iM
Min har rullat 350 mil och enda problemet jag märker ibland är att motorn för ett snabbt ögonblick rycker till när man håller konstant fart. Har man tex farthållaren på när det sker måste man gasa igen för farthållaren stängs av.

hur ser märker man om vanos ventilen krånglar?
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Jag gissar på att BMW kunde se det ganska snabbt när de läste av bilens felkoder.
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
bmwtok: Kan det rycket möjligtvis bero på att det är bilen som eldar ur partikelfiltret?

Läste instuktionsboken igår! Där stod det att man kan känna att bilen tappar eftekt en stund ibland, vilket beror på att den rensar ur filtret.

Mvh Johan

fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
groze: bmwtok's bil är inte en diesel...

bmwtok: Min kollega med en 120i 5-d har pratat om något som påminner om det du beskriver, man jag har inte upplevt det med min bil. Kanske är det klimatanläggningen som kopplar in?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.