AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.057

Ökad bränsleförbrukning, efter Inspektion 1 hos BMW.

Sida 1 av 2
Bu
63
Bulan2
523i -98
Lämnade in min Bmw 523i -98 nyligen hos BMW. Olja, filter och tändstift byttes. Efteråt drar bilen 10-15 % mer bensin, framförallt i högre farter som 120 km/h. Nu drar den mellan 0,90 och 1,00 lit/mil i 120, och innan Inspektion 1 drog den runt 0,84 lit/mil.
Bensinförbrukningen borde ju ha gått ned eller varit samma med ny olja och stift! Eller hur?
Dessutom byttes en fläktrem. Kan den vara alltför spänd och öka förbrukningen på höga varv? Motorn ligger på 3000 varv/min i 120 km/h.

Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Gjordes något mer vinterhjul kanske lades på eller dyl?
Bu
63
Bulan2
523i -98
-Samma tryck i sommardäcken som innan.
-Vindstilla plan väg.
-Endast en person i bilen.
Bu
63
Bulan2
523i -98
Vill tillägga att jag läst av färddatorn. Vilken jag tidigare har litat på.
Tycker ni att man kan lita på färddatorn?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej!
Några frågor för att förstå helheten då du är okänd för oss andra..

När du mätte förbrukningen före service, använde du färddatorn då eller metoden tanka fullt/ nollställa km-räknare och beräkna förbrukning? Likaså har du varit på någon långkörning eller så.

Den tidigare angivna förbrukningen hur länge har den varit så? ange gärna i ca antal km resp tid i månader.

När utfördes servicen och hur långt har du kört sen dess? Jag utgår ifrån att det är minimum 1000km.

Mvh
Asken

Bu
63
Bulan2
523i -98
Hej Asken.
Innan service mätte jag med färddatorn. Jag körde 800 mil innan servicen och förbrukningen låg alltid på 0,84 vid 120 km/h. Vilket alltid stämde med vita visaren i varvräknaren.

Nu efter servicen har jag bara hunnit med att köra 25 mil. Men under de milen har konstigt nog förbrukningen sjunkit något från förskräckande 1,00 lit/mil till 0,90 lit/mil (Enligt färddatorn). Är det den nya oljan som "körs in" i alla vrår och vinklar i motorn eller den nya fläktremmen som töjs ut och mjuknar något med tiden?

Mvh
Bulan2

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Du säger alltid 0,84...Har du nollat färddatorn vid varje tankning eller har den mätt i 800mil?

Du får förklara lite hur du mäter. Visaren i varvräknaren förändras ju bara man rör aningen på gasen eller om man kör med farthållare och det är aningen uppför.

___
//Ulf
Bu
63
Bulan2
523i -98
Kör med farthållare i typ 3 mil, lite uppför lite nedför - det blir nästan alltid 0,84 lit/ mil i 120 km/h. Och på helt plan väg typ Ölandsbron ser man på visaren på varvräknaren att den står helt stilla på 0,80 strecket.

Bulan 2
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
En relevant snittförbrukning är körning 1/4 av sträckan du angav ovan, 800mil. Momentan förbrukning är det som passerar för just det tillfället du tittar, snittet sett över tiden kan visa det du frågar efter. Förbrukningen du ser i huvudinstrumentet är den mängd bränsle för stunden. Likaså kan du enklast beräkna förbrukningen själv= Tanka fullt. Nollställ trippmätaren. Kör som vanligt. Tanka fullt igen. Tag antalet tankade liter dividerat med antal körda mil= snittförbrukning. På verkstaden kanske de nollställde färddatorn och då blir ju förbrukningen baserad på kortkörningarna vid verkstadsbesöket samt därefter dina körningar. Kika lite i instruktionsboken så ser du mer hur det fungerar. Inget är onormalt om du inte hör några mekaniska oljud. Var det en normal service som bilens instrument informerade om eller har bilen gått oservad länge?
MVh
Asken
Bu
63
Bulan2
523i -98
Verkstaden nollställde inte färddatorn. Jag nollställer själv färddatorn under färd med varm motor. Tex när jag kör i 120 km/h (varvtal 3000 v/min) på plan väg. Då visade den 1,00 lit/mil några mil efter Inspektion 1. Därefter har jag vid två tillfällen till mätt förbrukningen vid 120 km/h. 2:a gången visar färddatorn 0,95 lit/mil och 3:e 0,91 lit/mil.
Vid körning i 95 km/h (varvtal 2000 v/min) drar min 523i -98 endast 0,73 lit/mil, vilket är lika mycket som innan servicen.
Jag undrar om ny olja eller ny fläktrem kan öka förbrukningen vid höga varvtal?

Mvh
Bulan2
Ke
3
Kenneth2
530i -01
Hej!
Kolla så de inte överfyllt motorn. Du får lägsta förbrukning när du kör mot minstrecket på stickan. Det blir mycket oljedimma och skumbildning i vevhuset och detta stjäl effekt.
Lycka till!
Bu
63
Bulan2
523i -98
Hej Kenneth2.
Jag har funderat på oljan!
Den ligger faktiskt 2 mm över maxstrecket. Kan det vara så att oljedimman och skumbildningen blir som störst vid högre varv som tex 3000 v/min vid 120 km/h ?
Vid stabila 2000v/min märker jag ju ingen förändring.

Det är ju då jag märker av en ökad bensinförbrukning.

Innan Inspektion 1 låg olje nivån bara strax över min-strecket.

Tack Kenneth2 för ditt svar.
Bulan2
2m m på oljestickan?
Du kan sova lugnt.
Ke
3
Kenneth2
530i -01
BMW vill ju ha en del olja...:) så problemet är ju övergående annars får du väl tappa ur. Kollade du oljan när motorn var varm? Jag brukar kolla 5-15min efter körning. Då är volymen som störst pga temperaturutvidgningen och oljan har dessutom hunnit rinna ner i tråget från toppen och alla skrymslen.
Bu
63
Bulan2
523i -98
Helt rätt Kenneth, 523:an vill ha lite olja så om nu för mycket olja orsakar ökad bensinförbrukning vid "höga varv" (3000v/min) i jämn 120 km fart, är mitt problem ett övergående problem! Jag mätte 5 min efter att motorn var i arbetstemperatur.

Någon annan som observerat ökad bränsletörst efter att man fyllt på med olja över max-strecket?

Mvh
Bulan2
2 m.m över maxsträcket kan ju knappast vara överfyllnad lite marginal måste det ju finnas.
Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
hur vet du att färddatorn stämmer mot VERKLIG förbrukning??

momentanförbrukning kan du bara mäta med nån sorts
genomströmmningsmätare

gör som ASKEN säger:

Beräkna GENOMSNITTSFÖRBRUKNINGEN = Tanka fullt.
Nollställ trippmätaren.
Kör som vanligt.
Tanka fullt igen.
tag antalet tankade liter dividerat med antal körda mil= snittförbrukning.

tanka gärna samma mack samma pump
förhoppningsvis slår pumpen av ungerfär samtidigt i förhållande till hur mycket tanken är fylld

annars kan du ju alltid toppfylla tanken
Bu
63
Bulan2
523i -98
Det är orealistiskt att tro att det går att köra nästan slut på tanken och hålla en konstant fart på 120 km/h, för att därefter tanka fullt igen!

Som jag skrev tidigare så litar jag på färddatorn eftersom den visar i stort sett samma värde som vita nålen i varvräknaren.

Kanske ska vi göra ett sidospår på denna tråd - Vad mäter färddatorn? Tex hur mäter den fart och bränsleförbrukning?
Mvh
Bulan2
vita nålen har en rätt grov skala visar den en liter kan den lika gärna dra 0.9 som till 1.2
Sen kan du ju inte sitta och ha huvet nere i panelen, insta lilla tryck på gasen så ökar förbrukningen.

Om nålen ligger och pendlar fram och tillbaka som en jojjo så har du läcka nånstans.
färddatorn visar mer rätt än vita nålen.

Varför itne bara tanka fullt köra och sedan tanka och räkna själv så får du fram korrekt värde?
Bu
63
Bulan2
523i -98
delorian, jag lärde mig division nån gång i grundskolan! Men att räkna ut ett korrekt värde på det sättet kräver att E4:an är tom på bilar så att man kan marcha 120 hela tiden i 20 mil. Och sedan topptanka bilen med bensin, precis som man skulle ha gjort innan mätningen. Ganska så krångligt...

Tillbaka till ämnet:

Spelar det någon roll hur mycket olja man har i motorn? För förbrukning av bränsle.

Mvh
Bulan2
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Nej, om du har 2 mm över maxstrecket med olja får du garanterat inte 10-15% högre bensinförbrukning. Gör en seriös mätning nu. Tanka fullt, nollställ trippmätare och färddator. Kör 60 mil, tanka och kontrollera färddatorns förbrukning och jämför den med din beräknade med trippmätaren och tankade liter. Du kommer att upptäcka att färddator och beräkning ger olika resultat. Töm motorn på 1 liter olja och gör om proceduren. Jämför sedan alla dina siffror.

Färdatorn i min 530 visar ungefär 5% för lite förbrukning. I M5'an visar färddatorn 12% för lite men där kan man i test mode ställa ett kalibreringsvärde så då får man verklighet och färddator att överensstämma.
Glöm den där Kalle Anka-mätaren under varvräknaren, BMW's löjligaste påfund, den ger bara en indikation på momentan förbrukning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.