AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.708

Prestanda 335i vs 335d vs M3

Sida 2 av 2
absolut. det du ska göra först är att bygga om din dieselpump så du får tillgång till mera soppa. din pump är nämligen konstruerad på det sättet att den har alltid maxtryck och för att öka på bränslemängden så måste man ändra öppningstiderna som sköts av en magnet med ett chip eller mappning.

eftersom du nu har chippad den så går det inte göra så mycket mer med den tyvärr, du måste byta ut kolvar inuti den för att få ut mer effekt
det går att räkna på hur många hk en pump klarar av bara man vet hur mycket cc den levererar per cylinder eller totalt.

generellt säger man 2.5cc per kw

min pump är nu gjord för att leverera 200cc per cylinder
200/2.5=80kw per cylinder 80 *1.36=108.8hk per cylinder
=652.8hk totalt
den pumpade för 600hk redan vid 1600varv i början
men eftersom vi ska testa in den och låta solen få lysa genom atmosfären
(svartrök) så har vi ställt ned den till att bara ge bränsle för 400hk till att börja med. går det bra så ställer vi upp den mer givetvis eller så ställer vi ned den. man vill ju inte gjärna lägga 200meter kolsvartrök bakom sig vid varje trafikljus eller omkörning.
i början var det "coolt" men nu känns det mer pinsamt

dom hk som en pump levererar är ingen garanti för hur mycket effekt man faktiskt får ut utan det beror givetvis på att de andra grejerna ska också hänga med såsom turbo,IC,spridare,insug,ventiler etc

så ring du till hedquist dieselservice i luleå om du har några mer frågor om uppgraderingar då dom kan mycket om de.

min bmw 324td hemsida Länk
jo
56
jobbargubben
Mini cooper s -10
Porsche 911 turbo -01
Skoda yeti -11
Hur gör du om lådan pajar? 700+ Nm är mycket.
Vad finns det att sätta i som är starkare och passar?
Jag undrar för att om jag köper en 335d är risken att jag gör liknande dig överhängande och då får jag samma eventuella problem.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Tack för tipsen helgonet.

Jag har fått tag i spridare från 745d. Även dieselpumpen ska funka från den kärran. Problemet enligt min kontakt på BMW är som sagt vridmomentet. Enligt Ess mfl. så ska det inte vara några problem att hålla vridmomentskurvan ganska linjär, 600nm mellan 1300- 5000rpm och att man laddar på med ca 700nm vid vid 3500rpm endast på 3:e - 6:e växeln.
Mitt mål är ca 380 hk på drivhjulen. I dag har det varit rena rama driftingvädret i Linköpingstrakten.

jobbargubben:
det är bara bita ihop och vara glad, vända sig till Mekka och be en bön att lådan ska hålla. skämt o sido. Lådan ska klara 650 nm utan problem.
Av den anledningen vill jag inte att vridet ska sticka i väg över 700nm utan hålla ner nivån för att inte riskera något.
PS. 335d är den bästa bil jag haft. hängde av en svart M3:a (e46) i gårkväll.

//Stefan
jo
56
jobbargubben
Mini cooper s -10
Porsche 911 turbo -01
Skoda yeti -11
Det låter otroligt bra, väntar fortfarande på att få en tid på en demobil. Börjar bli lite otålig.
Jag provkörde en 330d med fylhjulsdrift igår och jag hoppas att 335d är mycket roligare för 330:n var klart under förväntan.

Stefan,
Bra tider, i synnerhet 100-150 km/h på 3.6 sekunder som är kanonbra!!!
Jag kan lova att M3 e46 inte hänger med i just det intervallet.

Flåklypa
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Flåklypa,
tiden stämmer inte riktigt, du får nog lägga på en sekund. Det var med flygande start jag tog tiden. Nästa vecka ska vi åka till Ess, får se vad det blir för resultat efter det besöket.

jobbargubben,
Jag kan garanter dig att det är skillnad, körde en 330xd under en vecka. Fin bil f.ö.
"PS. 335d är den bästa bil jag haft är en sanning med modifikation. Det är lätt att glömma bort tidigare bilar. M3:an var ett strå vassare körmässigt.
Men som allroundkryssare är dieseln fantastisk. Inget jag skryter med, men körde i kväll till Norrköping på 0,63l milen ock Hem på 0,86l/milen(Linköpin)

//Stefan
Stefan,
De flesta jag vet som mäter, mäter med flygande start förbi 100 km/h inklusive mig själv. Jag mäter också med Performancebox och får som bäst 4.7 sekunder mellan 100-150 km/h. M3 e46 får ca 4.5 sekunder som bäst. Trimmade Audi RS4 (biturbo) ligger på dina tider och de är riktigt snabba där.
Bara så vi jämför äpplen med äpplen, din bil är riktigt pigg i det intervallet!

I morgon ska jag bl.a mäta nya M3an och jag tror inte den matchar dina tider i intervallet.

Flåklypa
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Spännande med M3:an. Önskar att några fler fick chansen att köra min bil, då får man helt andra värderingar kring dieselmotorer. Jag har haft en rs4 tidigare dock helt original, karaktären påminner om 335d.

//Stefan
Visa användare
41
Nemo
323i E46 -99
M-sport
StefanL: ACSC box = ACS3 3.5d Leistungssteigerung?
Förutom boxen samt 19" är resten standard och då piskades e46 M3?
Inget nytt? Från ESS?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.