AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
66.340

Chip till 335d, håller lådan?

Sida 3 av 4
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Lådan i 335d ska klara 700 nm enligt våra BMW-mekaniker, nya lådan som kom i höstas på 335d , inte samma som på 535d
Själv har jag ca 650nm. (håller än så länge i alla fall)

//Stefan
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Inte samma låda på 335d och 535d? trodde alla x35d hade nya ZF "sportautomaten" som låser momentomvandlaren på samtliga växlar?
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Ska ta reda på mer om lådorna, det verkar konstigt om det inte skulle vara samma låda i 335d och 535d samt x 3,0d si och x5 3,0d si.
Nya ZF-lådan är det i alla fall på bilarna som är tillverkade senare än maj 07.
Återkommer under morgondagen.

//Stefan
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
700nm på alla X35da

//Stefan
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Bildata:
Växellådsnummer på 335D: 4028672WMN
Motornummer 28966600.

//Stefan
mi
12
minimaskin
535 D M sport 2007
BMW 535d 0-100 4,9sek 100-200 11,9 sek V-tech 380hk 701nm

minimaskin: misstänker att dessa siffror är från Vtechs dyno? Jag kan bara säga att det är omöjligt med kombinationen 380 hk/701 nm på en x35d (+ att tråden är rejält gammal...). Om du tittar runt lite bland de större företagen som vässar denna motor är den kombinationen av effekt och vrid ej möjlig.

Dock är den rejält vass om du nått 0-200 på 16,8. Har du mätt med Racelogic? Jag ligger också på den tiden (och jag har 359 ps/747 nm). Om du vill testa på en mer vettig bänk rekommenderas TS Motor i Åstorp.
mi
12
minimaskin
535 D M sport 2007
Effekten skulle jag tro är möjlig, men man vet aldrig. Vi hade en kcr box innan då hade jag 289hk och 580nm, orginal 250hk 540nm. Så effekt mätningen tror jag inte det är något fel på. Jag fick ta bort partikel filtret pga att det sotade igen efter den nya mappen, det är extrem mapp som v tech hade på en annan bil i Malmö. Har ett annat problem att bilen dör när man når ca 220 kmh i timmen, eller går ner i ett säkert läge sk. tror det är soppan som inte räcker till..... Jag har testat 0-200 tog ca 15,5 sek, bara mätning med ett tidtagarur men man får en bra uppskattning.......
ca
20
calle330d
330d - 04
Sjuka siffror!!

Min nästa bil blir en 535d!!
ri
152
rian
Golf Gti Pirelli 09
Blir fan mörkrädd när man läser vilka effektutag företagen tar ut,
själv skulle jag aldrig våga köra på detta vis, vad spelar 0-200 på 15,5 sek
(som i själva verket är 17-18 med RL) för roll när den går in i väggen efter 200? Fattar inte att man vill ha en mapp som man inte kan köra med..)
mi
12
minimaskin
535 D M sport 2007
Mappen ska ju ändras, så klart. Så den inte dör efter 200kmh.
En mapp kan man ju själv välja hur vass den ska vara. Upp till var och en hur man vill ha det. Håller gör det säkert, vid de få tillfällen man tar ut max effekt är inte ofta.
minimaskin, effekten kan du säkert vara i närheten av men då har du ca 800 nm och lådan kommer inte hålla i längden. Enda chansen är om du laddar mycket lugnt på låga varv där momentomvandlaren inte låst upp ännu. Enligt vad jag hört är det svårt att få till just det riktigt bra men din bil kan givetvis vara ett undantag.

Du borde ta upp ditt monster till TS Motor och testa vad en tillförlitlig bänk ger. Har du 380 ps så kan jag i stort sett ta gift på att du ligger över 750 nm och troligen kring 800.

rian, x35d har begränsare på varje växel som slår in. Har för mig att det är styrt på vridet i lådan. Man måste flytta dessa på 5:an och 6:an för att den inte ska gå i limp när man kommer upp över ca 330 - 340 ps. Har även fått det bekräftat från Evolve i UK (DMS vässar inte över denna gränsen trorts att de marknadsför att det ligger uppe på en nivå där man behöver justera just begränsningen på högre växlarna). Jag hade samma problem med min när vi testade ut mappen och detta var de enda gränser som flyttades. T ex värme före DPF etc ligger kvar med standardvärden i ECU så när det gäller värme är bilen fortfarande skyddad. Låter som om de inte fått till det helt på bilen i Malmö eller så har de helt enkelt skruvat upp den lite för mycket.
rian "mörkrädd när man läser vilka effektutag företagen tar ut". Men hallå. Är det inte du som har en 2 liters golf som slaktade min 535d med 359 ps? Det var ju inte ens någon match på flygfältet. Här pratar vi verkligen om EXTREMT effektuttag. Du om någon måste ju veta att vissa vill ta ut det lilla extra...
ri
152
rian
Golf Gti Pirelli 09
Man kan tro att det är ett extremt effektuttag, men man ska inte jämföra "vanliga Gtin" mot en Gti 30 Edition. Edition modellen har en helt annan grundstomme, annan turbo mm, själva motorn är god för 450hk oöppnad, det ända som sätter stopp för mer effektuttag är turbon(ko4)
Med min mapp jag har i dag kan jag köra som jag vill, på m5board eventet
var det nog Martin å jag som körde mest, vi lätt knappt våra bilar vila
utan några problem alls, har faktist aldrig fått några felkoder...peppar peppar

Allroad det finns en mapp med det lilla extra till min bil som kom i Dec förra året, men då ligger turbon i risksonen, vet inte om jag vågar...)
mi
12
minimaskin
535 D M sport 2007
Jag ska ta och kontakta ts motorsport i åstorp och bänka Oljebrännaren, får se om det är så mycket vrid, vrid och hk är ju inte riktigt detsamma. Vridet kan man ju ställa lite olika på de flesta motorer. Med ladd tryck osv. Men jag ska sticka dit och testa!!! Men fan vad bilen går i allfall. Den ska ställas om lite i mappen så den går lite snålare på bränslet, för den ryker lite väl mycket. Vet att killar i england plockar ut över 400hk och 890nm i sina 535d, då är avgas byte tvunget, hittade sportsystem för 7700kr på elmia i fredags. kliar i fingrarna =)
ri
152
rian
Golf Gti Pirelli 09
minimaskin>>din bil lär gå GRYMT bra, hoppas det ordnar sig
med mappen bara, byter du dessutom lite hårdvara är den svårslagen..
mi
12
minimaskin
535 D M sport 2007
Det ordnar sig säkert, det värsta är att min sambo inte vet att den är trimmad, tror fortfarande det sitter en kcr box i den, det talar ju hur pass körbarheten är i bilen =)

Te en titt på garaget .org och sök på minimaskin!!!!

rian, neeeej du ska inte ha mer effekt Det är redan än grym killer. Har kört mot en del bilar men aldrig har jag blivit så förvånad som den gången vi körde (trots att Janne varnat mig...).

Är det inte så att motorn är baserad på S3ans? Är det nuvarande S3:an i så fall? Ska troligen ha S4:an som nästa bil men frågan är om inte en S3:a går att få lika snabb (fast jag planerar 430 hk i S4:an...)

Minimaskin, jag har haft mycket kontakt med Evolve och lite med DMS. Det är faktiskt ingen av dem som tar ut lika mycket som du och jag har i våra bilar. Inte som standardmapp i varje fall. Evolve har en egen 335d som går riktigt bra. Om du kör utan DPF så är det inte konstigt om det ryker. Du behöver också mycket bränsle på WOT för att kyla avgaserna. Visst, du har inte DPF men du får rejält varmt ändå och vill nog undvika at kolvarna smälter... Max bränsle kyler. Fråga: har du varit nere på A-bahn och kört längre sträckor kring 270 - 280 knyck? Går det bra utan limp etc.? Har du fått några felkoder och i så fall, vilka?

Ska du til TS, skicka mig ett meddelande så försöker jag ta mig dit. Har varit där ett par gånger med bilen och deras anläggning är riktigt bra. Behövs bl a inget "frikopplande" som på Vtechs för att ta fram nm. FYI så hade jag 376 ps hos Vtech och samma map gav 359 hos TS.
Minimaskin, såg på Garaget att du skriver 272 hk original. Betyder inte det att du i så fall har gamla lådan (6HP26) som är god för 600 nm?
ri
152
rian
Golf Gti Pirelli 09
Stämmer exakt Allroad, Edition 30 modellen har samma motor som
nuvarande s3an. Själv blev jag förvånad när jag såg hur bra du hängde
med, men efter den dagen är det bara inse att en omprogramerad 535d
hävdar sig mer än väl,att den minst kör jämt mot nya m3an (rakt fram) imponerar stort..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.