AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
66.338

Chip till 335d, håller lådan?

Sida 1 av 4
jo
56
jobbargubben
Mini cooper s -10
Porsche 911 turbo -01
Skoda yeti -11
Är det någon som vet om automatlådan håller för de 660Nm i vrid som utlovas?
Är det ngn som kört en chippad bil och kan referera?

Vad är det för trim?

Flåklypa
jo
56
jobbargubben
Mini cooper s -10
Porsche 911 turbo -01
Skoda yeti -11
Chip från motornord.

den frågan bör du ju ställa till motornord direkt.

jo
56
jobbargubben
Mini cooper s -10
Porsche 911 turbo -01
Skoda yeti -11
De skulle nog svara att det inte är några problem, för de försöker ju sälja chippet. Det känns som om jag får trovärdigare åsikter av er på forumet.

Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Kolla vad its fun har och erbjuda dom ska visst ha någon form av garanti vill jag minnas.
jo
56
jobbargubben
Mini cooper s -10
Porsche 911 turbo -01
Skoda yeti -11
Ok!
Garanti är sällan fel.

Om du inte litar på att företager är ärliga skulle jag aldrig anlita dem.
Leta efter en firma som kan stå för vad dem gör och som du kan känna förtroende för.

Hör efter med ESS som många här på forumet, inklusive mig själv, anlitat och har ett mycket gott rykte i trimkretsar i allmänhet och BMW i synnerhet.

Förutom att ESS kör med lite glädjesiffror i effektangivelserna då. :-)
Iaf på 330 e46 kompressor.

Flåklypa
di
53
dindin
Bmw M5 2012
Flåklypa igång med sitt neg tjafs igen. utan att backa upp med något.. trött på dig.
I detta fall är "neg tjafs" lika med fakta. Att en 330i e46 med kompressor grejar 100-200 på 15.5 sekunder (mätt med Racelogic GPS) är i mina ögon inte synonymt med 340hk. Vad har du att backa upp med?

Men visst, spring och köp om man inte vill lyssna på det örat. Dom kanske har bättre program till dieslar.

Flåklypa
Vet inget om deras effektsiffror, dock litar jag bra mycket mer på deras siffror än något generic-chip som jag antar att motornord säljer.

Men som sagt kontakta ESS och förklara läget, att du vill ha en programvara som är säker för drivlinan så fixar dom det. Dem kan också kräma skiten ur motorn och få den att gå som ett skållat ollon men sakerna kanske inte håller då. Dom anpassar programvaran efter hur du vill ha det.

Flåklypa: Är bilen du refererar till bänkad eller utgår du från mätdata från racelogicen för att beräkna effekten? Finns ju en miljon variabler om du kör på gatan. Säger inte att effekten stämmer eller inte men man måste ju genomföra en mätning seriöst innan man säger att effekten inte stämmer.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Flåklypa: Den dåvarande "krutis" gav i rullande landsväg mer än angiven effekt och rullade efter monteringen ca 7k mil med en glad ägare.
Jag och Mattias (Autopower) testade med en enkel apparat ( namn=okänt) 0-100km/h och jag var fullt nöjd där.
Den personen som monterat i en E46 330 och inte är nöjd. Har denne kontaktat ESS själv? Jag reklamerade en sak efter en tid och reklamationen sköttes klockrent från deras sida. Däremot om de inte får reda på om någon är missnöjd, hur ska de då själva kunna ens besvara det?
Mvh
Asken
Bilen är inte bänkad utan jag gör bara ett kvalificerat antagande att den inte har de 340hk som utlovas. Då borde den vara snabbare, även ägaren anser det. Det är ju trots allt på gatan bilen skall prestera.

Men skall man hårddra det så finns det ju inte en bänk som är den andra lik heller. Bl.a Flissundrets bänk har ju visat väldigt optimistiska siffror, också den finns i Norge. :-D

Flåklypa
Asken:
Han är nöjd med trimmet eftersom det ger ett bra tillskott till en standard 330i, trots att den inte når ända fram till 340 hk.
~300 hk gissar han på men det är som sagt en ren, men kvalificerad, gissning.

Flåklypa
Som jag trodde...

Ska du gnälla får du se till att ha lite hård fakta istället för dina antaganden och kvalificerade gissningar, annars är det lika bra att hålla tyst.

Men din vän vill alltså inte reklamera trots att ni med största säkerhet (ironi) vet att det saknas 40hk? Låter ju logiskt...har ni ens varit i kontakt med ESS angående detta och vad sa dom då?

Nagge,
Vad är det jag gnäller över? Jag presenterar ett 100-200 resultat som en 330i e46 kompressor med ESS 340-kit har och där den inte når önskad prestanda. Istället för att bli bespottad tycker jag att folk ska höja ögonbrynen om det inte ger 340hk, eller hur?
Man behöver ju inte vara Einstein för att räkna ut att det saknas några hästar i stallet om resultatet ser ut så här emot en M3 3.2.

Länk

Får jag fråga vad du själv har för hårda fakta eftersom du verkar vara av en annan åsikt? Jag tycker ärligt talat inte att du kommit med någon som helst kreativitet om detta utan det är mest DU som gnäller....

Flåklypa
Här syns det bättre.
Länk

Start från 100 km/h och när M3an når 250 km/h ligger 330i kompressorn 120 meter efter. Var och en får bedöma om det är 340 hk eller inte, inga felkoder eller läckade fanns på bilen.

Flåklypa
Jag har absolut ingen hård fakta alls, därför gör jag heller inte uttalanden i stil med "ESS har glädjesiffror".

Du presenterar en 100-200 siffra och sen beräknar du effekten och säger: glädjesiffror. Genomför en ordentligt bänkning och få svart på vitt om effekten, skulle den fortfarande inte stämma är jag idel öra. Men fram till dess ger dina mätningar ingenting. Vad gjorde den 100-200 original, uppmätt på ditt sätt? Hade den verkligen alla hästar i stallet innan montering av kompressor?

Men ni har alltså inte talat med ESS om dessa bortsprungna 40 hästarna? Vore ju väldigt intressant att höra vad dom har att säga.

Detta med hästkrafter är ingen bedömningssport som du verkar tro, det enda sättet att få några tillförlitliga siffror är ju att bänka bilen.

Nä nu blir det till att sova, guten nacht :)

Jag pratar inte med ESS, det är inte min bil. Vet inte om han har gjort det, han accepterar prestandan som den är.

Kolla på loggen där den jämförs emot 321 hk (obänkade) hästar och använd logiken om den har mer eller mindre effekt. Fast den kan ju ge 340 hk i någon bänk. :-D

Flåklypa
Den gjorde 100-200 på 22 sekunder original med 231 obänkade hästar.

Flåklypa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.