|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
OM 335d har den lådan som specas på Real OEM (ZF - GA6HP26Z) så är den specad enligt ZF på max 600NM in i lådan. (Varnig för J*VLIGT lång länk) Länk Så jag skulle fundera på ett trim som är avpassat för det. //amullo --- |
|
|
Flåklypa: Den bänkning jag gjorde är kalibrerad enligt de normer som krävs av tillverkaren och myndigheter för att vara giltig. De hade en skylt uppsatt att detta var gjort. Tillika ESS använder någon form av proffs för detta. Hur skulle det annars gå för dem som företag? Jag antar Er körning är gjord på en bana eller lämplig flygfältsraka? Körningen bör göras 3 gånger i båda riktningarna för att sedan räkna fram en snitt tid då ev vind kompenseras. Det kan även ha att göra med kompetensen på föraren hur mycket den använder effekten och när den växlar, underhåll, väder, däcksval, oktantal, om gräsmattan var klippt osv. Minns att BMW M är en fabriksbyggd bil med mycket högre varvtal än E46 330I med ESS har en eftermonterad kompressor. En viktskillnad mellan E36 och E46, kolla registreringsbeviset. Låt säga att fordonet som det kördes emot M3 E36an istället var en 323ti-Compact E36 med ESS-kompressor(en sådan sats är inte utvecklad ännu dock men är fullt möjlig), av ESS modifierad programvara för maximal effekt enbart, M3 E30 balaxel. Vikten skillnaden förstår du själv vad den blir. Uteffekten blir 270-290Hkr enligt det samtal jag hade med Hans-Petter ESS i somras. De har byggt 2.3 samt 2.8l satser samt experimenterat med dessa, därav uttalandena. Enligt mig är det som att jämföra äpplen och päron i alla dessa diskussioner..... Dina åsikter står för dig. Din bekant som tydligen är nöjd med installationen som du själv skriver är varmt välkommen att uttala sig. För att få en saklig enkel diskussion framöver så fakta och kvalificerade gissningar är olika ting. Mvh Asken |
|
|
Tack amullo, seriöst inlägg. Är det "6 HP 26 A" som är "ZF - GA6HP26Z" isåfall stämmer det som du säger. Kan det vara så att den är lite moddad eftersom beteckningen inte stämmer riktigt, man kan ju hoppas att den är det. Jag ska försöka kolla det på ngt sätt |
|
|
Ess har inga glädjesiffror, su bestämmer helt och hållet själv. Men grundmappningen är 335 hk och 640 nm vill jag minnas när jag pratade med dom. Som det sagts tidigare i denna tråd så kan du få vilken effekt du vill. Som ni säkert vet sitter begränsningen i avgassystem luftflöde spridare laddkylare, turbos. mm //Stefan |
|
|
ett tillägg bara: begränsningen på en diesel sitter i huvudsak i dieselpumpen,hur mycket den kan leverera och vid vilket varvtal. sen spelar det ingen roll vilka spridare, ic ,avgassystem som du har om pumpen är för klen. det går att räkna ut hur mycket effekt som går att plocka ut med att veta hur mycket cc pumpen klarar av att ge. men om sen pumpen är gjord för mycket mer än ovanstående grejer klarar av att ge så ligger begränsningen i dessa. det senare alternativet kommer jag få se till våren då min pump levererade bränsle för 600hk vid 1600varv i provbänken vilket gör att den kvävs vid startögonblicket. Pumpen är trots allt byggd för en 6liters lastbilsmotor men nu har vi strypt den till att bara ge bränsle för 400hk vid 3000varv. min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
Var finns Ess? Hittade inget i sverige när jag googlade? |
|
|
Länk I Norge alltså :) Länk |
|
|
Du kan skicka databoxen till dom eller köra dit hela bilen. |
|
|
Fasiken vad det svammlades i denna tråden om annat än vad det gällde. vad sägs om att ta eran diskussion i en annan tråd så denna killen får reda på vad han vill veta utan att läsa erat tjaffs i flera sidor. /mvh jocke Numera Jeep ägare. |
|
|
jobbargubben. Det är möjligt att BMW lådan är moddad jämfört med det som står på ZF´s hemsida, men betänk att det är RÄTT mycket större kostnader att gå upp till en större låda. BMW har för övrigt valt samma låda till sin 330D som i 335D, vilket IOFS förmodligen innebär annat styrprogram för 335d lådorna, men förmodligen få skillnader i själva hårdvaran då BMW förmodligen vill hålla inköpspriset lågt genom massinköp av lådan. Personligen skulle jag INTE gå över 600nm några längre stunder, utan istället be trimfirman att modderera trimmet. Min låda i 320´n klarar 300nm in enl.- GM och motorn kanske ligger på runt 280nm med min box. Det tycker jag är en OK säkerhetsmarginal.. Men mindre än 5% upp till maxvrid för lådan så börjar den nog förr eller senare att bete sig konstigt. Som sagt, det är mina 2c och ta dem för vad de är värda. //amullo --- |
|
|
Tackar, du har nog rätt. Ska nog räkna med att bilen får vara kvar på original vrid. Jag väntar ju på en provkörning och då måste den alltså vara rolig att köra i det skicket för att det ska bli affär. |
|
|
amullo Hur du koll på hur mycket vrid den manuella lådan klarar i en 335Ci -08? ///Danne |
|
| Danne.. Kan du fixa fram BMW´s betäckning på lådan och tillverkare kan jag titta lite. Jag kan inte garantera något, men lovar att kolla. Är det en ZF låda borde det gå iallafall. | |
|
Flåklypa: Tycker det är lite dåligt att endast gå på en referens när du talar om hurvida ESS siffror och effektuttag stämmer eller inte. Jag själv hade min 330 Kompressorkonverterad hos ESS och jag var med och såg bänkningen live, där vi bänkade fram 340hk och nära 396nm. Jag har kört flertalet gånger mot M3 E46 och vet att effekten är tillräcklig och räcker till. Gällande 100-200 på 15 sek, låter absolut som något inte stämmer, han kanske har något läckage i systemet eller så, för den kompressorn kan inte i dåvarande läge ha laddat fullt men kanske gjorde vid bänkningen? Jag vill minnas att jag utan problem kunde dra 100-200 på runt 9-10sek med start från 3ans växel. Mvh itouch |
|
|
Amullo 330 och 335 har olika lådor.BMW kallar moddet för TU medan ZF ändrar siffrorna. Länk |
|
|
alpina plockar ju 500nm ur B3, som borde ha samma aut som 335i. så helt kass kan den väl inte vara. |
|
|
hp28z.. jo //amullo --- |
|
|
hp28z.. TU modifikationen kan ju visserligen ha en viss påverkan på lådan, men det handlar förmodligen om mindre modifikationer. Tittar man på ZF´s sepcifikationer så finns det bara en låda kvar uppåt i deras serie efter 26:an och som klarar mer vrid. Det är ZF 6 HP 32 som är specad till 750 nm in. Enda BMW´n jag hittar med 32:an monterad är 745D. //amullo --- |
|
|
Det är dåligt med info på ZF:s sidor.Hittade den här dock. Länk |
|
|
Bra hittat hp28z!!! //amullo --- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.