AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
12.259

Köpa däck på nätet; Nordendäck

Sida 1 av 3
Fr
112
Frippo
-120dAM 3-d
Hej,

Har sett att Nordendäck har bra priser på däck och fälgar samt de märken jag letar efter. Bla har de Conti WinterContact ts 810 som blev bäst i test i Teknikens Värld. Är det någon som har någon erfarenhet av köp via Nordendäck? Eller kanske andra bra tips på nätbutiker.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Dom här har jag sett har riktigt bra priser, men man får nog se upp lite med kampanjpriser och se till så man får färska däck vilket är viktigt då det gäller vinterdäck: Länk

AE
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag känner inte till dem men har mångårigt god erfarenhet av däckonline.se däremot.
Mvh
Asken
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
säger det samma om däckonline,mycket bra priser.snabb leverans o färska däck som jag har upplevt jämt med d-online...
Beställt däck ett par gånger från nordendäck. Tänk på att frakt tillkommer på priset om du köper lösa däck, vilket det inte gör om du handlar på bythjul.com eller dackonline.se.

Faktiskt haft endel trassel med nordendäck när jag köpte därifrån. Ena gången då jag returnerade en uppsättning däck så fick jag inte tillbaka hela summan direkt. Var tvungen att ringa och tjata på dem för att jag skulle få tillbaka mina pengar. Deras ursäkt var "Men du måste ju förstå att vi har högsäsong och det är så mycket bla bla bla". I min mening inte så snyggt att tjaffsa och skylla i från sig när man gjort fel.

La en order på 4st nya sommardäck, betalade detta med mitt mastercard. Blev smått förvånand när jag upptäckte att dem inte dragit pengarna 1 ggn utan 3ggr! Det blev rätt pinsamt när jag fick reda på att mitt kort saknade täckning när jag skulle handa käk. Ringde dem och dem skyllde på kreditkortsföretaget... Visst det kanske inte var deras fel men man kan ju tycka att dem åtminstånne kunde be om ursäkt och kanske istället informerat berörda kunder via mail eller hemsidan eller dyl om att dem fått betala 3ggr så mycket som dem skulle och att det skulle ta en vecka att fixa.

Jag kan därför inte direkt rekommendera nordendäck. Jag har däremot enbart goda erfarenheter av däckonline och bythjul.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Jag hade också strul med Nordendäck, de hade varken fälgar eller däck som annonseras på siten. Jag vill inte ha alternativ när jag väljer en specifik vara.

Köpte fälgar o däck på 4wheels.nu istället. Gick smidigt.

Har nu beställt från stop1 också, väntar med spänning.

Däckonline funkar bra, men de har dåligt med fälgar.

Mvh:

Zoltan
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Jag har beställt två gånger från norden däck och det gick smärtfritt bägge gångerna.Lägsta pris hade dom med på dom däcken som jag köpte.
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Hur har lev.tiden varit för er som beställt från Nordendäck? Jag beställde till fruns bil den 4:e oktober men varorna har fortfarande inte skickats...

M V H
Stephan

Min bil: Länk
Fr
112
Frippo
-120dAM 3-d
Tack för tipsen!

Har nog bestämt mig för Conti wc ts 810. Däremot vet jag inte om det blir på nätet eller någon lokal däckhandlare.

Mvh,
Fredde
STEPHAN > Ang leveranstiden så har den varit ganska lång jämfört med däckonline och bythjul. Tog mellan 1½-2v att få hem grejerna. Däckonline som bekant skickar från tysklande tog bara 2dagar på sig för att få hem däcken till mig. :)
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
För att dryga ut... Kan nämna att det tog ca. 1v från beställning till lev. från stop1.se att få hem SOMMARDÄCK + FÄLG. Se upp, det är höst nu.

Men det gick mycket bra, och mekvantar med inbyggd belysning på köpet, det tackar man för...

Fälgar från Alutec i DE verkar vara riktigt bra finnish på. Lätta o runda!

Mvh:

Zoltan
E3
1.828
E36
USA bilar
På vinterdäck har iaf Däckonline inte särskilt låga priser
Hos min gummigubbe betalar jag mindre för däcken monterat på bil än vad DoL tar för bara däcken, på köpet får man ju service och personlig kontakt, och givetvis en och annan kaffekopp...
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Beställde sommardäck till caben därifrån. Var en ganska udda dimension (195/50/16) så det tog ju 1,5 vecka innan jag fick dem men det känns helt okej ändå. Lär garanterat handla därifrån igen.

ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Får lämna mitt plus till Nordendäck. Beställde nya Gislaved Nordfrost5, lev. tid 3 dagar utan minsta problem.

Om man nu skall blanda in det där med miljö och producentansvar så har Nordendäck (eg. Svenska Däckgrossisten AB) fördelen att de är anslutna till SDAB (www.sdab.se). Dvs miljöavgifter betalas efter ordning och därmed kan man utan kostnad eller dåligt samvete slänga sina gamla däck hos närmsta gummigubbe.

/G
E3
1.828
E36
USA bilar
Gasa: Samtliga producenter och importörer av däck ska vara anslutna till SDAB och för varje däck som de släpper ut på marknaden betalas en avgift (fn 16:-+moms för ett PVdäck)
Sedan tecknar gummiverkstäderna ett avtal om hämtning (kostnadsfritt!) med SDAB, det innebär att en gummiverkstad är skyldig att ta emot däck från privatpersoner kostnadsfritt oavsett om du köper däck eller inte. Ett viktigt undantag, däcken ska vara demonterade från fälg, i annat fall får man givetvis ta betalt för demontering
Tänk på detta, och se sen vad bl.a Däckonlines monteringsverkstäder har för priser.. de flesta tar betalt för "omhändertagande av gammalt däck" Detta får de ej göra!
I de 16 kronorna (+moms) som betaklas i miljöavgift ingår alltså hämtning
Miljöavgiften betalas som jag skrev av tillverkare/importör, men givetvis är de ju konsumenten som betalar i slutänden, oavsett om det skrivs ut i klartext eller inte på ditt kvitto (man kan ju baka in det i däckpriset också)
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
E36: Jag är väl medveten om hur det skall fungera och vad lagen anger.
Varför jag uttryckte mig som jag gjorde har mycket riktigt med däckonline att göra. En snabb koll på deras sida visar att de flesta av deras montörer vill ha betalt för ta emot de gamla däcken. Vilket vi vet är direkt olagligt beteende.

Lite underligt att däckonline (Delticom) ej går att finna i listan hos SDAB över anslutna företag.
E3
1.828
E36
USA bilar
Gasa: Ok.. men alla vet det inte..
Sen än en gång, angående vinterdäck, så har inte Däckonline särskilt låga priser, tror de allra flesta gummihandlare hjar priser under deras
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Har haft problem med nordendack. Efter många samtal och väntan i telefon kö så levererades däcken 3 veckor efter beställning. Skulle inte rekommendera dem, tyvärr. Men de har bra priser....
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Vill bara meddela er att kolla upp noga priser hos olika företag. De här Länk
kostar 1129:- hos stop1 t.ex. Rätt stor skillnad.

Kan också meddela att Däckonline gör ett lysande jobb, 2 beställningar vinterdäck kom med 1 veckas intervall!

Mvh:

Zoltan
Jo
108
Jonuzi
BMW M3 2002
Gällande Däckonline så är det lättare att leta upp en ansluten verkstad och kolla efter fälgar där. När det gäller däckpriserna så ligger dom oftast billigast. Ta det direkt via an ansluten verstad så slipper ni alla sk internetproblem. Har bara super erfarenheter av dom.
E3
1.828
E36
USA bilar
Jonuzi: Har du alls jämfört däckpriserna? På vinterdäck är DoL dyra! Man betalar mer för ett löst däck hos de än man betalar monterat och klart hos däckjockarna
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.