|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har kört med Ford respektive Volvo original alufälgar flera vintrar. det är INGA problem. Moderna fälgar klarar dessa. Såvida Du inte har polerade alufälgar utan lack så kan Du lugnt köra med dem. När de åker av för säsongen, avfettning och diskning med YES i ljummet vatten=som nya. |
|
wowwe |
Mina M135 klara vintern galant men däcken från Conti TS 810 S i WR med 245-40-18 kostar 4000 kr styck !!. Som jag nämnde det innan så är detta däck speciellt bra i snömodd tack vare dem stora längs gående skororna. Mina har tre stycken skoror vid den bredden. |
|
Nu är jag nära att beställa......dock så kvarstår en liten fundering. Ska jag nu välja run flat däck eller vanliga och komplettera med nödsats? |
|
|
Du det var DYRT! kan inte ha vinterdäck som kostar en femtedel av bilen.. Ingen som kan tipsa om billigare vinterdäck? //Hampus Länk |
|
|
Jag gav 9800:- för mina Conti TS 810 S. 2 st 225 40 18 och 2 255 35 18. Det tycker Jag är billigt. 2300.- nåt för framdäcken och 2700 ungefär för bakdäcken. Nu är det inga Run flat men Jag kör in på Statoil ikväll och köper en burk för en hundring:) |
|
|
var ute och kollade på däckonline och visst skiljer sig priserna. Måste väl ändå vara skillnad vad man sätter på fötterna om man har en bil för 100k eller 400k. //Hampus Länk |
|
|
Nu har jag lagt en beställning på kompletta hjul, 225/40-18 blev det. Fälg: ACE Scott Black Däck: Nokian hakka 4 dubb (Gummihuset) Ska bli spännade att se hur det ser ut/fungerar. |
|
|
Jag har köpt Good Years nya för året UG Extreme för 1150:-/st monterat och klart. Tot. 4600:- Helt ok. pris :) Men då är det inte fråga om några sportiga dimensioner.. AE |
|
|
Bar val Wallace. De är ständigt med i toppen av alla tester och gör inte bort sig på någon punkt. Ska in o kolla hur fälgen ACE Scott Black ser ut;) |
|
|
Kanon! e91 välj mörkblå (lemansblå) sänkning och scott black så får ni facit. om det är snyggt? avgör själva. |
|
| Continental: Vad jag kommer ihåg från fysiken så spelar ytan ingen roll för friktionen. Smala däck är alltså bättre alla gånger jämfört med breda däck då de både är bättre på att transportera bort vatten samt är billigare. | |
|
så länge man kan få tag i "nordiska" friktionsdäck som man kan lita på tex mich x-ice, nokian rsi så ser jag inga som helst problem varför man inte kan ha 18" på vintern. det blir mer en prisfråga. |
|
|
Prisfråga kan man lugnt säga......det blev DYRT som attan! Nokian hakka 5 med dubb sved i plånboken. Om det blev lika snyggt som dyrt?!?? nja! Jag väntar med spänning på att bli stoppad av polisen mitt i vintern då de undrar varför jag har sommarhjul på......först då vet jag om det är lika snyggt som dyrt. |
|
|
Ok, jiggerdanne. Kan Du maila några ingenjörer hos Bridgestone och be dem ta fram 175:or till nästa års F1 säsong...? Ett lågt pris har inget med prestanda att göra och ett smalare däck är INTE BÄTTRE på att transportera bort vatten, de behöver däremot jobba mot en mindre yta. |
|
|
blir det inte lite konstigt rullomkrets om man kör med 18" vinterdäck? vilken profil har dessa däck? |
|
| Länk | |
|
Ang. rullomkrets och profil tror jag att rullomkretsen är som med sommarhjulen som även de är 18. Vinterdäcken har 40 profil och är 225 breda. Detta borde ge en "normal" rullomkrets. PS. Komforten blir utmärkt med 40 profil på vinterdäck......mycket bättre än med RTF däcken som körs på sommaren. |
|
|
Följande används i WRC när det ska gå undan på allvar: SNOW/ICE BFGoodrich g-Force Ice Uddeholm Swedish Rally Dimension*: 145/80 R 16 "The narrow dimension of this product ensures high pressure on the contact patch which favours the action of the studs in snow and on ice" Länk. Länk |
|
|
Hur ofta består det svenska vägnätet av uteslutande dm-tjock snö med grus undertill? För sitt ändamål är 145/80 R16 däcken utmärkta men knappast för en gatreggad bil som framförs på svenska vägar. |
|
|
Fysiken lagar gäller även för gatreggade bilar som framförs på svenska vägar. Det handlar om maximalt tryck per kvadratcentimeter för att få mönster och ev. dubb att ge maximalt med friktion mot underlaget. Jag håller med dig om att WRC dimensionerna är extrema och inte lämpliga för vardagsbruk men det ger ändå en tydlig indikation på vilken däcktyp som rekommenderas för maximalt grepp på snö och is. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.