AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
33.240

Anser ni det vettigt att köra med 18" vinterhjul

Sida 1 av 2
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Hej

Vad är er syn på att ex. köra med 18 fälg som vinterhjul? Exempelvis 224/40-18. Är det idioti?

Vill att bilen ska se lika bra ut på vintern men även fungera bra på vintern.

Mvh
Johan
Buspelle
Körde med 18" friktionsvinterdäck; 265 bak och 235 fram, på originalfälg på min förra M5a. det gick alldeles utmärkt....måste säga att jag var tveksam innan, men det funkade över förväntan....och bilen var lika snygg på vintern som på sommaren. Nu kör jag dubbat 17" på 335an och det är naturligtvis säkrare, men inte lika snyggt.
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Ja 17 kankse är lite mer funktionellt. Ser att jag skrev 224....225 ska de ju vara.
Jag kommer att göra det nu under hösten.
Har beställt Continental 810 S i 225 40 18 och 255 35 18 och ser fram emot att prova dem.

Men Jag kommer även att fixa dubbdäck på 17"-fälg.
wowwe
Continental: Jag har Conti TS 810 S i WR med 245-40-18 och dem är super bra i snö och när det är hal,specielt när det är snömodd. Men för att inte tala om egenskaperna på torrt där dem är bättre än min Bridgeston Potenza 050a RSC

Visa användare
108
Nike81
330ic M -01
320i -87
En nackdel med att köra med större tum på vintern förutom bredare däck är även profilen.

Snöklumpar och isbitar som inte går sönder av bilen vikt kan skada fälgen. Har en kamrat som körde på 18" vinter och fick uppleva detta.

Ska tillläggas att detta var i norrlands inland med sämre vägunderhåll.
Uppfattningen att bredare däck är sämre än smala är lite missvisande. Det stämmer om Vi pratar om grepp på snö. På kall eller våt asfalt och på is är ett bredare däck bättre.
Det har att göra med trycket per given ytenhet. Högt tryck gynnar körning i snö då man lättare kommer "i genom". I övrigt så är friktionen över en större yta ett bredare däck ger, bättre än det somett smalt av samma konstruktion presterar.

Vid körning på is med friktionsdäck så alstrar ett smalare däck högre temperaturer mot vägbanan vilket i sin tur skapar en vattenfilm som minskar friktionen=mindre grepp. Jämför gärna med skridkor som åker på en tunn vattenfilm på grunda av friktionsvärme.

Vad gäller stumheten i ett däck med lägre profil och därigenom dess känslighet för föremål på vägbanan så stämmer detta säkerligen.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Kör med 235 35 19 Nokian hakka 5 i år
Har en uppsättning 225 40 18 Nokian hakka 4 till salu om någon är intresserad.

//Stefan
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Skall inte vara några problem.
Enda faran är i snöslask om man har för breda däck, men 225:or skall inte vara alltför illa. Har själv skaffat 205/50-17 till min E46ci. Passar till 7,5 tums bredd på fälgen.
/J

Surf Or Die!!!
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Stefan L, vart bor du? Det är just Nokian hakka 4 jag tittat på.

Mvh
Johan
852
Sörpan
325xi -02
Enkelt svar på rubriken: Nej.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Min åsikt är att det är onödiga pengar i både form av dyrare fälgar och dyrare däck. Samt även ger sämre grepp då större fälgar oftast för med sig bredare däck. Dessutom påverkar salt och liknande fälglacken mer än sommartid.

Min rekommendation om du överväger 18" är att isåfall använda de fälgar du har som vinterfälgar och skaffa ett par OZ-fälgar som sommardäcksfälgar. T ex modell Superleggera väger 1/3 så mycket som en originalfälg och då pratar vi helt andra vägegenskaper och kontakt med asfalten. Wendtan eller oreo kan berätta mer om OZ erfarenheter då de åkt många mil med detta.
Jag har erfarenhet av ca 300 mil på OZ-fälgar och det är svårbeskrivet men dock underbart:)

Finner du att nedlagda pengar på detta ger dig själv tillfredställelse utifrån dina behov där du är i livet respekterar jag däremot det fullt ut.

Lycka till!
Mvh
Asken
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Asken:

Det var ett djupt svar. Respekt! Mina behov är givetvis fullt ut kapitalistiska.

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Enda nackdelen med bredare vinterdäck är möjligtvis sämre egenskaper i snömodd. Själv har jag erfarenhetav bankörning vintertid och där man faktist fick bättre varvtiden med bredare däck. Kanske någon annan har erfarenhet av detta. Själv är jag fåfäng vad gäller fälgar och däck, vill åka med stil även vintertid och skulle inte kunna tänka mig något annat än 18 och 19 tum, naturligtvis kavlitetsprodukter som klarar vinterns påfrestningar.

//Stefan
Visst ska det vara alufälg även på vintern. Varför köpa en bil med snygga fälgar och sedan köra om kring med 50kg svart plåt halva året? Det är väl främst ekonomin som sätter gränserna.

Då tycker Jag att det är bättre att skippa USB, Blåtand, Hifi, Atari och Commodore 64 anslutningar och alla andra högteknologiska tillval spela Sonic the Hedgehog eller Spy Vs. Spy kan man göra hemma.

Sen ska man naturligtvis köpa däck av känt fabrikat och inte lura sig själv på de få ören per mil som det handlar om att åka säkert. Jag har tagit denna diskussion tidigare utan nåt särskilt gehör men försöker igen tills det sitter;)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det intressanta är ju att bilen går väl långsammare med större däck? Alltså mindre däck, slicks är optimalt och sen är det korrekt som Continental skriver, kvalitet ska kosta:)
Mvh
Asken
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag är med dig på det resonemanget med riktiga däck framför TV-spel ;) Jag har inga problem med ditt resonemang om fina fälgar och stora dimensioner eftersom jag vet att du kör med fräscha grejor. Däremot de som inte har ekonomin för det och låter däcken bli för gamla bara för att ha råd med 18" vinterdäck, då är det sämre..

AE
Visst, oändligt mycket bättre att lägga 100% av krutet på nya, friska däck av känt fabrikat, än att bränna allt på fälgar och köpa beggade Nankang med 3mm kvar.
Säkerhet först, fåfänga sen. Och det GÅR att kombinera dessa idag;)
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Hallå!

Vi har funderat en del på detta hemma och det verkar som vi kör på stora hjul. Nu är vi lite osäkra på om vi ska ha friktionsdäsck eller dubb.

Vi bor i sthlm och åker mellan södra och norra delen av sthlm varje dag. En och annan resa till Ösersund blir det oxå.

Mvh
Johan
Jag är själv en varm förespråkare av dubb, just för att de ÄR säkrare än friktion. Speciellt om man kör på varierande och okänt underlag.
Dubbdäcken är som bäst när man minst anar det. En frostkall morgon med till synes torra vägbanor. Det är DÅ blankisen lurar. Det är ofta som detta händer i September men då får man inte använda dubbsäck regelbundet, tyvärr. Det är därför Jag har införskaffat friktionsdäck för att testa i början och i slutet av säsongen för att vara lite säkrare än man är med sommardäck.

Kör man nästan uteslutande i städer så bör man kunna avstå dubb då man ska kunna ställa krav på kommunen att det sandas ordentligt. Salt är av ondo, både ur miljö som ekonomi och trafiksäkerhetssynpunkt.

Mitt tips är således DUBB, dvs både livrem OCH hängslen. Kör man alltid på snö så är behovet av dubb inte lika stort men dubbdäcken ät likväl säkrare ändå.

Glöm inte köpa däck av ett känt märke och med bra tillverkningsdatum.
Ha
285
Hampus__
E46 323Ci
Det ni pratar om här är tvärt emot allt jag hört om fälgdimension och däckbredd under vintersäsongen.

Insåg nu att jag om det är möjligt kan köra mina gamla sommarfälgar som vinterfälg och bytta upp mig till 19 tum nästa sommar.

Vad ställer det för krav på en fälg om den ska gå vintertid? Kan jag använda mina radial 32 till vintern?

Fälgarna är Bmw original, radial 32 tror jag dom heter, (se länk)
Bak: 255/35/18 Fram: 225/40/18

//Hampus
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.