|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Fick senaste automobil idag och där var som lovat ett A-test av nya M3:an på Gotland ring. Det passades även på att jämföras med M3 E30 Sport evolution och vissa skillnader fanns det =). Gillar det här citatet bäst: "Det är en speciell och på många sätt ytterst attraktiv bil, men den skulle de facto lika gärna kunna heta M340i." Det kan man väl egentligen inte ta som något annat än en sågning eller? Iaf när det gäller bilens sportvagnsegenskaper. Någon annan som läst artikeln? | |
| Vad var det för Sport Evo som testades? Svart/röd? Kan det möjligtvis vara min gamla UXR***? | |
| Det var två stycken röda men inte UXR utan BPM 393 och OSY 725 (antar att det är ok att skriva ut hela här när det inte är dolt i tidningen?). Ägda av Jan Ihrelius och Jan-Erik Bergvall sen de var nya som jag förstod det. | |
| ok, tackar för informationen! | |
Gemini__ |
Intressant artikeln och vilka underbara M3 E30. Har sett en av dem live vid en M3 E30-träff i V-ås, vilket underbart skick! A lind: Ja, nog var det en sågning allt =) Mvh: Thomas |
|
Tänkte hålla mig till imorgon med den tidningen har även AMS att läsa innan:-) Men M3 har fått blandad kritik vissa säger Mer GT andra säger brutalaste hitills. |
|
|
Motorn verkar vara det brutalaste någonsin, och det verkar i princip alla som kör den tycka, men resten av vagnen är för tung och hjulupphägningen verkar inte helt lyckad för sportig körning. I Automobil snackas det om lite diffus känsla med understyrning och överstyrning omvartannat och det måste jag säga låter allt annat än sportigt. Dessutom kan jag hålla med om att ha ett kolfibertak men ändå vara en tungviktare känns lite som att plastkitta en 535 e28 och kalla den M-bil (inget illa menat M535, gillar modellen skarpt). |
|
|
Jag tror inte den moderna människan skulle vilja att nya m3:an är lik M3 E30. Gick nog inte att sälja några ex då! Det går inte att hänga kvar i det förgångna. För dem som vill så finns ju möjligheten att skaffa sig någon gammal nostaligibil och drifta runt på Gälleråsen. Jonas M3 E92 beställd! :) :) |
|
|
Men det finns väl mellanting? Typ AC och krockkuddar är väl de lyxprodukter jag hade velat ha i en M3:a för att palla köra den till vardags. =) Vikt är iaf en riktig glädjedödare för mig. Men skitsamma, det är säkert en jättetrevlig bil även om den kanske inte är något för mig. Majoriteten vill väl säkert ha den så (hoppas att BMW gjort en marknadsundersökning) men det betyder väl inte att jag inte kan få vara lite besviken och klaga? ;) |
|
|
Klart du får klaga, A Lind! Det är inte det jag menar utan BMW vet naturligvis vad som krävs för att sälja av en modell. En modell utan vardagskomfort och möjlighet till sportig körning blir tämligen svårsåld. I alla fall till rådande priser. Jonas M3 E92 beställd! :) :) |
|
|
Vadå komfort? Jag har det bekvämt på en pinnastol ^^ Vad bortskämda folk är idag! Men jag förstår vad du menar också, fast det du kallar komfort kallar jag nog mer lyx. Jag är inte känslig mot hård fjädring och relativt högt väg/vindljud och enkla sportstolar tycker jag brukar vara utomordentligt sköna! Finns många sportbilar som jag tycker håller hög komfort utan att för den sakens skull väga massor! |
|
| Jag tycker vikten på nya M3 är märkligt hög. Skillnaden i vikt mellan M3 E46 och 330i E46 var, om jag minns rätt, klart lägre än skillnaden mellan 330i E90 och M3 E90. Om nu den nya V8-motorn är lättare än den gamla borde snarast skillnaden vara mindre. | |
|
Samt LJUDET :D |
|
|
A Lind: Tex M3e30 är inget rolig att ha som bruksbil, men på bana eller ren nöjeskörning på krokig landsväg passar den mycket bättre. Bilar som Ariel Atom eller Lotus Exige finns ju alltid om man prioriterar prestanda framför komfort/lyx. En M3 touring tror jag skulle passa mig perfekt om fyra-fem år. Vad kan man hoppas få loss en för, 300'??? |
|
|
Vi har nog olika syn på roligt. Jag brukskörde en helt urplockad Golf II GTI med mögel på sätena tidigare och hade skitkul varenda gång ;). Poängen är lite att två dörrar och ett baksäte väl ändå inte skall behöva väga en massa. Jag tror de flesta här håller med mig om att en bil i den här storleksklassen inte behöver väga 1700kg för att kunna brukas till vardags! |
|
| var på m-bilar i eskilstuna nyss och såg en m3 e92 i svart... fy fasen vad snygg den är.. helt klart bmw:s snyggaste bil just nu | |
|
BjörnB: Nja kanske inte riktigt så billigt tror mera på 350TK, se på hur M3E46 har sjunkit i pris. Då kan man kalkylera lite och räkna vilket jag gjorde och kom fram till 350TK för E91M3 med bra utrustning Sv etc. |
|
|
"Jag tror de flesta här håller med mig om att en bil i den här storleksklassen inte behöver väga 1700kg för att kunna brukas till vardags!" BMW har garanterar gjort vad de kunnat för att hålla nere vikten inom de ramar de jobbat efter. Visst skulle de kunnat byggt en lättare bil om man vill offra en massa bekvämligheter och komma ner i vikt. Eller också kan man använda mer exklusiva material och mer avancerade lösningar men då sticker givetvis priset. Kanske gör man det också och släpper en CSL, men de potentiella köparna lär vara betydligt färre på en dyrare och mer sportanpassad bil. Allt handlar om kompromisser. |
|
|
Nu väger heller inte bilen 1700 kg utan 1655 med förare på 68 kg och 90% full tank om jag inte missminner mig. Jonas M3 E92 beställd! :) :) |
|
|
Har nu läst reportaget och det är ju grundligt gjort med a-test bra kritik för däcks valet micelin sport 2 och givetvis motorn som berör alla tror även en jänkefantast skulle få ett smile... Lite missnöje med växelföringen gummidamask som satt på fel ställe den kritiken hade dem på 3 serien också. 0-100 5,1 sek rs4 på 4,6 carrera s 4,8 vid 200 så är det jämnare 16,7 för m3 an Jag tror defenitivt att bättre tider kommer i andra tester e46 kom ner till 4,8 som snabbast och tvivlar inte på 4,8 för denna heller. Mest plump i protokollet fick den för sin icke konsekventa under och överstyrning i kurvorna på gotland ring lite svår helt enkelt. Dock så är den snabbare än porschen runt banan med 0,3 sek = riktigt snabb på bana trots maxutrustad bil och 1695kg. Rs4 vägde 1831 kg i deras test och carrera S 1550 kg. |
|
|
Att det är en snabb bil råder det ingen tvekan om. Men att under och överstyra omvartannat låter ju precis som min 20 år gamla skorv för gubbar med 50-årskris! Det känns bara inte som den vassaste familjebil man kan få tag på och snart är det väl bara priset och hästkrafterna som skiljer den från M5:an. Jag som motorsportsfantast tycker det är synd men det är jag kanske ensam om. Bilar för feta direktörer finns det på något sätt nog av. Men nu skall jag sluta klaga och försöka fokusera på det positiva. Det är trots allt en snabb och brutal bil och för att vara en modern BMW är den dessutom relativt snygg. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.