AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.117

E39 M5 -01 dieselknack

Sida 1 av 2
Tycker min bil har börjat låta lite som en diesel de senaste dagarna. Detta händer inte på tomgång när motorn är kall, utan först när den värmts upp ordentligt. När motorn är kall tycker jag den låter helt ok. Borde man vara orolig ?

En annan grej jag märkte idag i garaget är att avgaserna luktar rätt illa, vilket är något jag inte reagerat på tidigare. Ganska skarpt typ ammoniak eller något. Kanske helt normalt, har inte sysslat sådär hemskt mycket med att sniffa avgaser...
Precis så har min M5 varit sen jag köpte den för 3 år sedan. Tyst vid kallstart för att sedan ha det klassiska diesel-knackandet vid varm motor och
tomgång.
Visserligen ligger varvtalet högre vid kallstart och då är knackandet mindre även vid varm motor.

Verkar således som om detta kan hända även -01:or :(
Kanske borde tillägga att jag hör knackandet (under körning) ända upp till typ 2500-3000 varv då övriga ljud tar över.
att den luktar illa beror på racekattarna bilen har, så sa dem till min polare med M5 E39 på Wölkes
Visa användare
82
frasse M5
E30 Turbo -89
De är vanosen som låter. De gör de på min med. Jag frågade på verkstan när jag gjorde service. Dom sa att de låter så om dom. Men att du hör de när du kör är konstigt. Jag hör inget från min när man kör, bara när den går på tomgång och man står utanför bilen inget när man sitter i.

Mvh Frasse M5
BoMoW, menar du att M5an har racekattar som original ?
Visa användare
82
frasse M5
E30 Turbo -89
Alla M5or låter som en diesel på tomgång. Även den nya med V10an låter som en diesel på tomgång.

Mvh Frasse M5
Perret, svar ja enligt en mekaniker på Wölkes (bmw verkstad i gbg)
min polares m5 luktar oxå fjärt, han var orolig för avgasvärdena inför besiktingen men enligt mekanikern så luktar dem pga av racekattarna.
blitz
M5an har inte racekattar som original
Hör du knackande i kupen under körning kan det mycket väl vara något allvarligt.
Kontrollera oljnivå och ta sen bilen till verkstad för kontroll.
Bilen skall in för kontroll imorgon angående andra grejer (gnisslande framhjul eller upphängning), så skall fråga om det här i samma veva. Oljenivån låg på max åtminstone förra veckan (inspektion II för några veckor sedan), men skall kolla för säkerhets skull.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

frasse: det där att alla M5:or låter som en diesel på tomgång håller jag inte med om...min låter inte det minsta som en diesel och jag har ju ändå något att jämföra med...;)

___
//Ulf
Fd
269
Fd Mercafreak
Kör nu Mercedes SLK 350 /// AMG

Audi A4 2.0 Ts Avant Q
De M5:or jag varit runt å kikat på innan jag köpte min lät åxå som dieslar. Alltså inte riktigt men ljudet påminner om en diesel om än mindre knackningar. Har kollat på ca 10-12 st innan jag köpte min å alla lät likadant utom den i Ystad (01:a för 249´på blocket) som slammrade som bara den.

Så ett visst dieselknack ÄR normalt....

Dan Helsingborg
Kör BMW M5 och Audi A4
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Håller med "Programmer"...Min låter inte heller det minsta som en diesel!!!
Säger detta än en gång:

Ni som har nyare bilar än -99 och -00 har uppgraderingar samt sannolikt bilar som rullat mindre.
Vänta 2-3 år så kanske ni tyvärr också kan få "dieselknackningar".
Tror inte detta fenomen endast är på vissa årsmodeller utan snarare handlar om inkörning, utnyttjande av prestanda,varmkörning samt omvårdnad.

Den som lever får se......
Visa användare
82
frasse M5
E30 Turbo -89
Uppgraderingarna som kom var väl bara andra kolvringar för olje förbrukningen och en backventil till vanosen så olje trycket är kvar så de inte ska ticka när man startar bilen.
Rätta mig om jag har fel.

Mvh frasse M5
Bilen har nu varit på koll, men tyvärr hann de inte fokusera så mycket på det här problemet eftersom det var en hel del annat att gå igenom också. En ny grej som jag märkt sedan senast och, som mekanikern också kunde konstatera, var att motorn vibrerar en del. Detta märks speciellt bra vid ca 3000rpm, då vibrationerna känns tydligt i hela bilen (stillastående, frikopplad). Inga felkoder hittades dock, och själva dieselknacket tog de inte ställning till (tror inte att de hann köra bilen ordentligt varm).

Är det någon som har upplevt liknande vibrationer, är det normalt ? Några tankar om vad som kunde orsaka det här ?
Visa användare
82
frasse M5
E30 Turbo -89
jag hade liknande problem med min fast vid 1500 varv. Jag fick byta koppling och svänghjul på min så försvann vibrationerna. Vet du när kopplingen är bytt på din. Har den gått långt?

Mvh Frasse M5
Kopplingen är ok, har gått ca 3000mil.
Fi
31
Finnishfan
E60 M5 - 05
Efter att jag hade bytt koppling och svänghjul på min f.d. BMW (2001 530 "Kimi"= Kompressor Intercooler M-Sport Injection) till G-Powers Evo 2 koppling, så hade jag också problem med kopplingen. Inte att den inte höll, utan att den skakade. Mao var den inte helt 100% rätt installerad/inställd/balanserad. Om du inte har felkoder borde det väl inte vara något fuffens med stift/LMM/CPS el dyl...vilka i och för sig inte borde ha så stor negativ skakeffekt heller
Kom att tänka på en grej... Ifall svänghjulet vore orsaken så skulle väl vibrationerna ha samma frekvens som motorn ? I mitt fall verkar "dieselknackets" frekvens vara ganska exakt hälften av motorns frekvens. Tycker också att vibrationerna verkar ha samma frekvens som knacket. Räknade till ca 5 knack per sekund på tomgång, dvs 300 per minut. Tomgången med varm motor är ju 600-700 rpm.

Hur fort "snurrar" vanosen ? Hur är det med en enskild cylinder, eller enskild ventil i en cylinder ? Nu behövs det någon som förstår sig på dessa motorer :)

Har också bifogat en liten filmsnutt där jag flyttar en videokamera över motorn (på tomgång, varm). Knacket hörs rätt tydligt, och det har blivit ännu lite värre sedan dess (detta var några dagar sedan).

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.