AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
40.481

M3 SMG II E46,,va ska man tänka på innan man köper en sån ?

Sida 2 av 3
"till vanligheten hör däremot att dom får in manuella m3:or titt som tätt med maskinella fel"
Min har varit klockren i 2 år, har endast servat och bytt däck och bromsar.

När M3 E46:orna får fler mil och år på nacken är det väl inte konstigt om smg:n blir dyrare och krångligare att laga i.o.m hydralik, mer elektronik/styrbox och givare/kontakter.

Jag föredrar manuell men det är helt och hållet en smakfråga som det stötts och blötts i massor med trådar i olika forum. Alla som ska köpa en M3 E46 borde prova båda innan och inte lyssna till sånt som: "man kan inte köpa en M3 E46 utan smg o.s.v", prova och jämför, det är helt individuellt.

/Micke

BmwCS nr05419
Länk
Ni
104
Nico_boss
Bmw M3 coupe -02
ajjemän...men en 02 e väl inte så gammal så allt ska krånga med den lr ???den har rullat 3800 mil ba...sv.såld...

/Nico
Nej, den kommer nog hålla fint några år till :-)

/Micke

BmwCS nr05419
Länk
Ni
104
Nico_boss
Bmw M3 coupe -02
ok....tack för det

/Nico
Ville bara säga att jag att alla som funderar på att köpa borde prova själv för att veta vilken man föredrar också och inte enbart lyssna på alla "experter" på forumen på nätet, manuell eller smg är en smaksak, finns inget rätt eller fel.

/Micke

BmwCS nr05419
Länk
Hehe kommer inte överens med mitt tangentbord men jag tror ni förstår vad jag menade.

/Micke

BmwCS nr05419
Länk
Ni
104
Nico_boss
Bmw M3 coupe -02
ajjemän ja förstår va du menar...men ja föredrar smg...o sen om de e mer lr mindre problem så skiter ja it...varenda bil har problem

/Nico
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
nico>> inte min ;-)
"Ville bara säga att jag att alla som funderar på att köpa borde prova själv för att veta vilken man föredrar också och inte enbart lyssna på alla "experter" på forumen på nätet, manuell eller smg är en smaksak, finns inget rätt eller fel."
Mycket bra skrivet!
Jag var övertygad om att manuell låda var min melodi tills jag hade en R32 med DSG-låda i fyra dar. Först tyckte jag att det bara var en förfinad automatlåda, men ju mer jag använde den, desto mer gillade jag den :)

Mvh,
/Wille
Ni
104
Nico_boss
Bmw M3 coupe -02
sant

/Nico
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Dsg är dock lite mer avancerad än smg..
Visa användare
251
JWO
BMW 520d -11
Citroen C1 -07
Jag har kört Golf V GTI med DSG, den lådan va riktigt skön! Är M3 SMG samma snabba växlingar osv?

Mvh Johan
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
JWO: Både ja och nej. På uppväxlingar genom växlarna 1-6 så är DSG / S-tronic helt överlägsen både smg !,2 och 3. Däremot så är växlingstiderna på SMG 2 och 3 lite mer konstanta. Att växla ner under acceleration från text 6 till 3 kan ta mellan 100 och i värsta fall upp emot 300 ms på DSG då dubbelkopplingen inte hänger med. Växlingarna är dessutom mycket mer brutala med SMG än DSG där kraften kommer konstant och man märker knappt att man bytt växel.

Nya M3:an kommer med BMWs tolkning av DSG/S-tronic, och det ska bli intressant att se hur man löst "ej logiska" växlingar i det systemet.

Automatläget i DSG / S-troniclådorna är också överlägset de som finns på SMG-lådorna, men det spelar kanske ingen större roll.

Visa användare
251
JWO
BMW 520d -11
Citroen C1 -07
Nä det kanske det inte gör :)

Jag har tankar på att köpa mig en M3 E46 till våren och byta ut min Golf V GTI -06, M3:an ska ju vara manuell helt klart, känns roligare att spaka lite själv!

Men jag ska helt klart testa SMG i en M3 också för att känna hur den känns...

Har kollat runt lite i dagsläget men finns inte så mycket att hänga i julgranen, det kommer väl förhoppningsvis mer objekt till våren.

Mvh Johan
oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
Hade inte kört e46 m3 innan jag köpte min. Däremot e92 m3 med manuell.
Smg är fan så mycket roligare, tar en stund att komma in i hur man ska köra den lugnt och fint, men tar inte många mil innan det sitter.
Man får det bästa av två världar, automat i köer och skit, motorbroms och snabba växlingar när man vill ha det.
Paddlar bakom ratten är racing, så är det... ;)
Visa användare
251
JWO
BMW 520d -11
Citroen C1 -07
Ok, får nog ge den en chans helt enkelt. Men då är det SMGII man ska leta efter eller? På vilken årsmodell kom denna och kan man se skillnad på SMG 1 & 2?

Mvh Johan
oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
e46 m3 har bara smgII, kom väl redan 2001.
Visa användare
251
JWO
BMW 520d -11
Citroen C1 -07
Ok, där ser man. Man lär sig något nytt varje dag!
Ska åka till någon handlare någon dag och testa en SMG.

Tack för infon, du är nöjd så långt iallafall? Letade du länge innan du fick tag i en -03?

Mvh Johan
oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
Tog väl en stund innan jag hittade bilen jag ville ha, spanade även på ett par 02'or jag kunde tänka mig.
Men var väl bara seriös letning i en dryg månad.
Visa användare
251
JWO
BMW 520d -11
Citroen C1 -07
Ok, man måste leta ordentligt eller hålla ut för att hitta något man gillar! Jag funderar på bytet i vår / höst.

Mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.