AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.726

Automatlåde-Experter, Se hit! Skriker som en gris!

Sida 1 av 2
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Hej.

Har en delikat problem med min automatlåda.
Lådan växlar snyggt och fin, inga problem där.

Men vid hårdväxling mellan 1 och 2 av skriker det till under ca. 1-1,5 sek.
Ljudet låter likt en slirande fläktrem.
Det spelar ingen roll om jag håller fullgas genom hela växingen eller släpper av precis
när den lägger i 2an, skriket kommer ändå.

Är det någon som varit med om liknande problem?
Kan oljan vara dålig, oljenivån låg? Hur kollar man oljenivån i oljan, finns det sticka?

Bilen/Motorn BMW 530 -94 M60B30.
Postar inlägget i samtliga modeller eftersom jag antar att flera BMW:s har samma automatlåda.

Tacksam för svar, är själv tyvärr helt nollad när det gäller automatmek.

__
/Chrille
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Har nu även upptäckt att när man kört hårt en stund 3-4st 1an till 2an växlingar så försvinner ljudet tills man har börjat köra lungt nån halvtimme igen.

Om det nu är lamell slir jag hör, kan inte sliret beror på att oljan är gammal och skabbig eller att nivån är för låg?

__
/Chrille
innan jag ens frågat här hade jag bytt oljan och sådär.

det är väl det enklaste och billigaste...

/mvh jocke
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Vad för olja och hur mycket åtgår, Filter? byter man det också?

__
/Chrille
Tipset är att åka till en bilmek. En bra sådan kan nog lokalisera felet.
Att gissa på ett forum ger nog tyvärr inte så mycket

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Att byta filter på en aut.låda innebär lite mer jobb än att byta motoroljefilter. En hel portion renlighet också. Man får plocka ner tråget för att komma åt det. Kolla instruktionsboken hur du kollar nivån. Skulle tro att motorn skall vara igång. Vet man inte vad man pysslar med, skall man överlåda automatlådebekymmer till en verkstad, det är mycket sällan något för hemskruvare..

AE
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tja, överlåta menade jag förstås, men överlåda passade ju hyffsat det med i sammanhanget ;)

AE
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Chrille åk till Lennart Rinaldo, han håller till vid Bildelar ca 500 meter från ditt ställe.

Lycka till
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Rinaldo har alltid fullt upp, vill inte besvära honom med små skitproblem.
Att byta olja i lådan borde väll inte vara så komplicerat eller?

Bara man visste vilken olja man skall ha och hur mycket, samt några enkla instruktioner.

__
/Chrille
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Så nu har jag skummat igenom mektipset.
Nu gäller det ju förvisso inte min låda eftersom jag antar att det inte är samma låda till 530 och 540 men proceduren borde vara samma.

Varmköra bilen.
Tömma oljan..
Lossa tråget.
byta filtret
Montera tråget
i med olja tills det rinner över.
Sedan starta motorn och låda lådan arbeta igenom växlarna
stäng av motorn och fyll i olja i lådan tills det rinner över igen.
Klart...

Har jag missat nåt?

Det står att man ska få i ca. 10 liter men bara tappa ur ca 5?? Det får jag inte i hop riktigt...
Var tog de andra 5 litrarna vägen?

__
/Chrille
Du ska inte stänga av motorn när du fyller på olja.
Du har mektips på oljepåfyllning här Länk
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Missade det.. läste lite fort.. motorn skall vara på när man fyller i men avstängt när mna tappar ur... rätt?

__
/Chrille
Varmkör bilen inte för mycket bara, 2-3 km räcker.
Inte så trevligt att plocka med tråg och filter med en temperatur av 80 grader. Sen när du toppfyller lådan ska den ha en temp på ca 35-40 grader.

Mvh Jens
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Vid tömning:

Den ska inte vara driftsvarm (80-100 grader). Lådans hölje med oljan ska vara handvarm (30-40 grader). Öppna inte pluggen om höljet är varmare än handvarmt. Är lådan driftsvarm kan ventilhuset i aluminum slå sig och börja läcka när pumpen drar in den nya kalla oljan i kanalerna.

Vid fyllning:

Vid sista nivåkollen före pluggen stängs ska även den nya oljan hunnit värmas upp till 30-40 grader. Att för snabbt pumpa in ny rumstemp olja tills det rinner över (med motorn igång) gör att det blir för mkt olja eftersom den nya oljan inte hinner värmas upp och expandera.

molle
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
När det gäller ljudet så är grundregeln att inget som inte är rörelse kan ge ifrån sig ljud. Med denna regel i minnet kan man gå stegvis fram:

Om något hindrar oljan att nå pumpen kan det vina, vissla eller skrika. Frekvensen på ett sånt ljud varierar med oljetrycksbehovet som toppar vid växlingsögonblicken. Det kan vara tätt/skadat filter, läckande filterpackning, låg oljenivå eller för tjock olja. Möjligt.

Ett andra alternativ är ett skadat lager som aktiveras/rullar vid växling 1 till 2 med C1 och C2 kopplingarna. Inte omöjligt.

Ett tredje alternativ är slirande frihjul som ska låsa vid 1-2 växling. Möjligt.

Ett fjärde alternativ är lamellbeläggen i C1 och C2 kopplingarna. Men då borde det även låta vid växling till 3an och 5an eftersom samma kopplingar greppar då. Tveksamt alltså.

Jag skulle börja med koll av oljetrycket.

molle
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Motorn ska INTE vara på första omgången man fyller upp tråget med olja, tråget är ju helt tomt och har ingen olja att pumpa...

När man har tråget nere så rengör magneterna.

Efter första ifyllningen så stäng påfyllningen, starta motorn och gå igenom alla växellägen i både sport, normal och vinterprogrammen, låt den dra i 4-5 sekunder i varje läge.

Stäng av motorn och fyll på tills det rinner över igen, stäng påfyllningen och starta motorn och gå igenom alla växellägen i både sport, normal och vinterprogrammen, låt den dra i 4-5 sekunder i varje läge.

Nu kan man låta motorn stå på med lådan i D och fylla på tills det rinner över, stäng påfyllningen och gå igenom alla växellägen i både sport, normal och vinterprogrammen, låt den dra i 4-5 sekunder i varje läge.

Låt motorn gå med D i, kolla om det går att få i mer, börjar det rinna/droppa när du öppnar påfyllningen så är du klar!

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Så går det när man försvinner från datorn och skriver senare...

Mitt inlägg riktade sig till deejaywasp och inte till molle325.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Tack så mycket för alla svar, nu känner jag mig säkrare inför bytet.
Det jag fortfarande är osäker på är vad för olja och hur mycket som åtgår.

__
/Chrille
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kan det stämma att du har en 5HP-18? (A5S 310Z)

Då har vi samma låda och du kan använda vanlig Dexron III (3) Länk , och med filterbyte så får man i ca. 5 liter, köp 6-7 liter så har du lite att slabba med... =)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Du måste även ha en oljesug: Länk
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Vanlig Dexron III hade ju varit super om det gick... Blir ju lite billigare kan man säga :)

Körde chassie nummret i VIN-Decodern och enligt den ska jag ha en A5S 310Z låda.
Men 3 liter?? Vad yrar den om :)

Engine M60 B30
Engine Oil 7.50 Liter
Transmission Automatic
Transmission Model A5S 310Z
Transmission Oil 3.00 Liter

Jahopp, är väl bara åka till biltema och shoppa loss lite olja nu då, Tackar Rob!!

__
/Chrille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.