|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ringde för skojs skull för att få det bekräftat. Säljaren berättade att den gick till en norsk bilsamlare och att den såldes för utsatt pris. Tråkigt att den inte är kvar i landet tycker jag. Mvh Markuz | |
|
Är lite ambivalent till det här med privata bilsamlare ... bilar ska väl njutas av (köras), inte sättas i malpåse. Värst av allt är väl om de bara köps i spekulativt syfte, för att tjäna pengar. Handlar det om ett (blivande) bilmuseum som är öppet för alla är det en annan sak. |
|
|
"Värst av allt är väl om de bara köps i spekulativt syfte, för att tjäna pengar." Kan du utveckla varför det skulle vara sämre att spekulera i bilar isf tex guld, konst, aktier mm. Skulle tro att de som köper ovanlig, exklusiva, välvårdade bilar tar hand om dem annars blir det knappast någon bra affär. Jag kan däremot hålla med om att det är tråkigt för oss i Sverige när trevliga bilar lämnar landet. |
|
|
Bra att det finns dom som tar hand om fordonen, så fram för fler som låter sina bilar stå stilla! Mina två favorit 540: is körde jag lite med i år, svarta ägd sedan 2002, 40mil, 35mil/år dom två åren innan, medan Nürburgring/Polisbilen fick det räcka med hemresan från Stuttgart i maj/juni. Jag struntar i vilket land ett fordon hamnar, viktigaste att dom tas om hand, sålde en 540i/6 till Norge i somras, han är petigare än jag=) Inte ens regn får den uppleva=) Stephan |
|
|
Hellre att de ställs undan i en lada än att de vinterkörs som vilken brukshäck som helst. |
|
Filip_J |
Vi snackar om 350 000:- GTn va? |
|
BjörnB, när bilarna inte köps av en entusiast som uppskattar bilen utan av en person som bara ser det som en investering. Det tycker jag är väldigt tråkigt. Jag tycker att bilar ska köras ... har aldrig förstått poängen med att köpa en bil och ställa undan den. Man behöver dock inte köra 5000 mil i vintersalt heller ... |
|
| Den var till salu för 300 000 kr | |
| Investering? När ska det betala sig då?? Det är ju ingen original 50 talare i nyskick utan en tråkig bil från 90 talet som bara ser patetisk ut. | |
|
Hur många GT tror du att det finns med det här miltalet? En handfull i hela världen kanske. Hur eftertraktat tror du inte detta exemplar kommer bli om 10-15 år. Kolla bara vad du får ge för en M3 E30 idag trots sin ålder. Och att du tycker den ser tråkig och patetisk ut tänker jag ens inte gå in på. Mvh Markuz |
|
Filip_J |
kullamannen: Antar att du kör en saab, volvo eller opel. Förmodligen är det nog så att du helt enkelt inte själv har råd med bil. Sätter nog mina pengar på det senare alternativet. |
|
I princip är det inga bilar (undantagen är dom RIKTIGT dyra vagnarna typ Enzo, försöka hitta en sån med mer än 1000mil=) som under hela sin levnade varit värda mer än nypriset, se på MB 300SL Måsvinge, Camaro Jenko och att då få tag i en i nyskick det är en stor grej, till exempel såldes det för 4-5år sedan en 1972 års MB 220D-8 (Compact för oss Svenskar) i beige med 40l på mätaren, priset? Långt över 100tkr, dyrt? Nej inte för entusiaster. Stephan |
|
|
"tråkig bil från 90 talet som bara ser patetisk ut" årets mest ironiska inlägg eller?!! M3 E30Länk |
|
|
Stephan735i. I kronor räknat blir många bilar värda mer än nypriset. Ta en Volvo PV i brukskick tex. Dock i penningvärde har den sjunkit en hel del. Men hade du köpt en ny PV på 60-talet och ställt undan den hade den varit värd mer i dag än även räknat i penningvärde. Doch hade avkastningen varit tämligen låg. Ett tredje exempel: Hade du köpt en fin PV i början på 90-talet så har du idag gjort en förstjänst motsvarande bankräntan skulle jag tippa. Har haft två M3e30 och båda har stigit i värde motsvarande en bra aktiefond. Jag såg dom inte som investeringar i första hand även om jag räknade med att de sakta skulle stiga i värde. Att investera i bilar ser inte jag som nåt konsigt. |
|
|
Björn; Det jag syftade på var att värdet är inte högre under all tid efter tillverkning, när en Volvo PV-61 var 5år gammal var den värd mindre än när den var ny men har stigit efter det, 300 SL Måsvinge kunde man få för småpengar sent 60-tal sen steg dom till enormt. PV är nog bra men ha köpt en Cadillac Cab 50-60tal 1991 då kan man vara mer än nöjd i dag=) (om man såg den som investering). Stephan |
|
|
filip J// Ursäkta men får jag ha min egen åsikt utan att du skall spekulera i min ekonomi. Du har i alla fall råd med en BMW från 93... Nu ska vi se den är alltså 14 år gammal... Är det kul med veteranbil? Skattebefriad eller? Min point var att en "investering" i en bil från 90-talet inte betalar sig inom överskådlig tid om ens aldrig. Jag kan tyvärr inte se någon samlarvärde i bilar efter 1970 men något undantag. Definitivt inte en bil från 90-talet. Sen ser alla gamla modeller tyvärr hopplöst omoderna ut och i detta fall är den flera generationer gammal. |
|
|
kullamannen, du kanske borde bli sierska eller nåt sånt, för du verkar juh ha en formidabel egenskap att se in i framtiden. menar E30M3?.. den är juh inte värd nåt heller vid dom miltalen , eller hur?.. gå tillbaka till ditt eget märkesforum istället för att försöka skapa ont blod här. /mvh jocke |
|
|
Kullamannen Det är inte du som bestämmer vilken bil som inbringar ett samlarvärde i framtiden , det är köpare. Du är bara ett vilset litet troll som skitar ner forumet. |
|
|
Kullamannen, du kan inte ha följt prisutvecklingen på tex M3e30 särskillt väl. Omöjligt att se in i framtiden men det skulle förvåna mig mycket om inte välvårdade exemplar av m3e30 eller m3Gt ökar ytterliggare i värde i framtiden. Klart att framför allt m3e30 är omodern, just därför de är eftertraktade ren och skär oförfalskad körglädje utan stabilitetskontroller och aktiv styrning. M3 Csl står tämligen stilla i pris och skulle även där bli förvånad om ett exemplar i fint originalskick inte ökad i pris om 10år. M5e34 touring i fint originalskick tror jag inte heller man behöver vara speciellt orolig för att den ska sjunka i värde. Har du koll på hur prisutvecklingen varit på Porsche 993 särskillt CS och RS modeller. Sen kan säkert de som kan Merca, Alfa mfl märken säkert räkna upp en handfull modeller 80 och 90-tals modeller till som kan ses som potentiella investeringar. |
|
|
Denver// Varför påhopp! Hade du grus i sandlådan när du var liten? Det visar sig hur det blir framöver. Jag säger inte att jag har rätt men man har ju rätt till en åsikt, eller hur? Men jag är tveksam till samlarvärden av "moderna" bilar och prylar. Det massproduceras på ett annat sätt idag än förr. Folk är mer medvetna om att samlarvärde kan uppstå. Varpå utbudet ökar och priserna sjunker. Därför tror inte jag att det är någon investering att köpa på sig en bil från 90-talet. Kan jag få tycka det utan att bli påhoppad? mvh Trollet |
|
|
Men det är ju som vanligt på detta barnforum. Så fort någon inte håller med massan så är man ett svart får direkt. BMW för er är som Mohammed för muslimerna! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.