|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, mitt första inlägg här. Jag fick min safirsvarta 120i med M-kit levererad i augusti. Sjukt nöjd. Makalöst fin bil. En bra första bil tycker jag ;) Dessvärre måste ju 18-tummarna av snart och bytas till vinterdäck. Då kommer frågan: vilken typ gäller? Vilka dimensioner rekommenderas? Något märke som utmärker sig? Tacksam för svar. | |
|
Kul. Jag får snart min safirsvarta 120d. Det beror ju på om du vill ha 16" eller 17". Men på 16" är det nog 205/55-16 som gäller och 17" får du köra på 205/50-17 eller 225/45-17. När det gäller däck är det väl alltid säkrast att köpa nåt känt fabrikat. Typ nokian eller continental. Alltså något dyrare däck. |
|
| Dealade du inte till dig vinterhjul av handlaren när du köpte bilen? | |
|
Hej och välkommen! Vill tipsa om sökfunktionen här på forumet! Där kunde du säkert sökt fram en massa aktuell trådar och diskussioner. För övrigt läggger jag nästa vekcna på Pirelli i dimensionerna 195/55 på 16" plåtfälg. Gorban: Förmodligen gjorde han inte det ... |
|
|
Tack, jag ska försöka söka bättre i framtiden. Det är ingen skillnad på dimensioner efter faceliftet? Vad baserar du ditt val Pirelli på? Test? Gorban: besvisligen inte. Den enda han gick med på var velourmattor samt bagagerumsmatta. |
|
|
Ska du ha bra vinterdäck och och ska gå efter tester så är det Nokian - Hakkapeliitta eller Gislaved - NordFrost som gäller vare sig det är dubbat eller dubbfritt. Kommer själv att köra på Gislaved Nordfrost 5 dubb 205/50-17" i vinter. |
|
|
Tack, att Nokian och Gislaved skulle vara bra däck hade jag någonstans i bakhuvudet efter alla däcktest man läst trots att man varit billös. Jag har kommit fram till dessa två intressanta friktionsdäck: Gislaved SoftFrost 2 Nokian RSI Jag såg att OKQ8 har en kampanj just nu, inkl lättmetallfälg (om än ganska trist): Länk Hur står sig dessa priser? Bra? Finns det andra kampanjer som ni sett? |
|
| Kolla tex wwww.gummihuset.se, där hittar du tex Nokian rsi 205/55-16" för 5900:-, sen kan du välja bland många snyggare fälgar från 3800:- och uppåt. Själv kommer jag nog att köpa 17" som vinterfälg till min även om det blir dyrare med både fälg och däck. Vill ha dubbfritt men har svårt att välja. Kommer att köra på kontinenten en del och då vill man ju att däcken klarar lite fart. Har hört att Continental gör bra "tyskland"-friktionsdäck som även funkar någolunda bra här hemma. | |
|
Hade 16" Nokian RSi på min förra BMW och var mycket nöjd. Mycket bra däck. Kommer dock köra 17" Michelin Xice på min 120d. Fast jag är lite tveksam efter att ha läst testet i senaste AMS. M v h |
|
120d |
Har just lagt på mina Gislaved Nordfrost 5 205/55x16 på stjärneker styling 140 |
|
Kommer använda mina M fälgar 17'', av med RFT sommardäcken och på med vinterdäck i samma dimensioner nästan, blev 215/45 i fram istället för 205/50 som är orginal och i bak blev det samma som på sommardäcken, 225/45. Blir 19'' till våren iaf... |
|
| Gislaved Nordfrost 5 205/55x16. | |
|
nokian hakka 18"... varför inte 18" på vintern med? jag letar m6-replica till min nu |
|
120d |
Kör med mina Nordfrost femmor nu och antisladd lammpan blinkar allt som oftast utan att jag kör speciellt hårt! |
| Antisladdlampan blinkar hela tiden? Den blinkar över huvud taget inte - hur kör du egentligen? | |
120d |
Blinkar kanske inte var rätta ordet men man ser att lampan tänds ibland, och det är absolut ingen hård körning har hänt både mig o min fru både på torrt o blött underlag. Har du monterat dina däck på bilen än? |
| Jo, jag har också satt på vinterdäck. Men eftersom jag har automatlåda så kanske det tar bort en del av lampaktiviteten ;) | |
hallgren |
Samma sak här med Nordfrost3 (205/55-16"). Normalfart in i rondell medför att "DCS lampan" blinkar i och i utgången av rondellen. Även vid acceleration... Längtar till sommarsäsongen :-( |
|
Ni som får mycket DCS-lampa, kör ni dubbat? Själv siktar jag på friktion då jag till 95% kommer hålla mig inom Stockholmsområdet, och därmed hyfsat isfria vägar. |
|
| Jag kör med nordfrost 5 (205/50-17") óch tycker inte alls att lampan blinkar. | |
|
Köpte nya (dubbfria, icke RFT) Continental contivikingcontact 3. 205/55/16, Hastighetsklass Q (Max 160) med XL förstärkning, för en dryg vecka sedan. Bilen var mycket "ormig" i sitt beteende. Antisladden blinkar väldigt ofta vid skarpare kurvtagning. Kändes inte helt ok, trots att jag är mycket nöjd med själva komforten och då speciellt hur tysta dessa däck är. Har aldrig åkt med så tysta däck förut. Sommardäck inkluderat. Efter diskussion med däckhandlarn så ska jag nu byta till (dubbfria, icke RFT) Continental Contiwintercontact TS 810, 205/55/16, med hastighetsindex H (max 210). Hoppas och tror att detta ska ge en mer trygg och stabil upplevelse bakom ratte. Dessa däck fick ju bra resultat i TV senaste däcktest. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.