AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
16.715

Olivolja till utvändiga lister?!

Sida 2 av 2
Är det plast- eller gummilister som denna tråd handlar om? Eller funkar olivolja lika bra till båda?
ha
25
hansson86
325i Touring -06
Det här måste man ju prova=)
Visa användare
2.842
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Jörgen L.

Bäst funkar det på plastlister, men visst blir det ett lyft även på gummi. Men jag har känslan av att resultatet inte håller lika länge på gummi. Testa!
Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Volvo XC60 T6 Recharge -24
Var ju bara tvungen att testa detta.

Så efter tvätt gav jag idag min Volvo 765(massor med olackerad 19år gammal plast) en välbehövlig "extra-virgin"-behandling. Kan väl bara säga som så att resultatet blev kanon!
Plasten gick från gråflammig till "fabriksny"-svart.

Sorry Hagmans, men det blir ingen mer "Bumper shine" för min del :)
Jag ser att tråden är ca 4 månader gammal.
Är ni fortfarande lika nöjda som genast efter behandlingen?
Långtidsverkan, bieffekter och/eller liknande som noterats?

Mvh
Visa användare
321
Tolfan76
Letar!!

BMW CS #6835
Nu har ja oxå testat olivolja! Haha funkar sjukt bra jue!!

//Magnus Tolf
ke
71
kes0
318 E30 -88
S60 -06
Helt klart värt att testa :)
Undrar det samma som Dunkel; Hur länge sitter olivoljan i? Har läst på ett annat forum att det inte håller allt för länge.

Har på mina tidigare bilar använt mig utav värmepistol vilket fungerar bra. Dock finns det en risk för att det blir flammigt.

Ol
1
OlleWikman
523iA Touring-00
Finns det någon anledning varför inte rapsolja eller solrosolja skulle fungera? tänker mest på lukten.
Filip_J
Blir det lika svart/bra som Turtles bumper shine?
Den proukten är grymt bra men sitter inte så länge.
As
11.615
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Olivoljan räcker ca 2 tvättar för mig vintertid, då man använder en hel del avfettning.

Det är bättre än andra produkter p.g.a. prisskillnad(kostar ca 1/10-del), miljöskillnad fri från kemikalier och ozon mm, lättarbetat. Klipp av en gammal svamp och droppa på lite olja sen börja smörj.

För att man skall få en jungfrueligt vacker glans så tar man givetvis och använder Extra Virgin Olivolja av god kvalitet:)

Mvh
Asken
Miljömässigt borde en närproducerad olja vara att föredra, det finns ju inte så många olivodlingar i norden...man kanske kan få en jungfru att att applicera den närproducerade oljan för att uppnå den jungfrueliga glansen som Asken eftersträvar.

/Udo Dirkelsniff
ha
3
halmstad08
525i E34 "M5"
På tal om miljö, så valde jag idag att tvätta vår, hrmpf, V70, i en GDS-hall framför att tvätta hemma som annars lockar. Kanske var det solen som gjorde att jag åkte in, inte miljön.

Måste testa olivoljan i morgon om vädret tillåter, regnar just nu =(

Två kul före-efter-tvätt - bilder
Länk
Länk
ha
25
hansson86
325i Touring -06
tack för ett kanon tips=)
Je
84
Jeppe
325iA Touring M-sport -02
Hur funkar det med olivolja på däcksidor? Någon som provat?
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

"Jeppe" läs.....
Ngn har sagt "sök inlägg" fråga sedan. Läser du hela detta inlägg så finner du svaret

NoFear, kör med insidan.
Jeppe: Se gärna tråden intill om "Blanka däckssidor".

FP
Mo
227
Monsoon
320i -06
Saphire Black Metalic
Härsknar inte oljan nu under sommaren när solen värmer?

På min förra bil använde jag mig alltid av Turtle Wax Tyre Shine som jag sprutade på en disksvamp och applicerade på gummit. Fungerade kanon det med. Då slapp man kladda på med black chrome lr dyligt.

På nuvarande finns det direkt inte mycket gummi...förrutom däcken då.
Synd..annars hade jag testat olivolja.
Jo den härsknar, som alla vegetabiliska oljor osv. Ärligt talat, varför inte använda produkter som är avsedda för bruk på t.ex gummi eller plastytor? Kolla gärna upp vad som rekommenderas i 99 av 100 anvisningar vad gäller gummi och plastdetaljer, oavsett bil, båt eller t.ex i el, elektronik eller andra sammanhang. Inte är det olja man vill att användaren skall använda, snarare tvärt om.
Den "blöta" mörka ytan är bara en kortsiktig lösning, speciellt om solen kan komma åt och skina på den behandlade ytan.
Vilket iofs inte är så stor risk denna helgen verkar det...)

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.