AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
16.546

Olivolja till utvändiga lister?!

Sida 1 av 2
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Hittade följande inlägg på ett Volvoforum, någon som testat?

Nedanstående tips kommer från VolvoBengan, så vid eventuella frågor bör ni vända er till honom! Nedanstående text är delar av en annan tråd där han tipsade om detta.

Garva inte ihjäl er nu bara, men firman som jag årligen lämnar in min bil till för försegling, använder sig av OLIVOLJA till svarta lister runt om bilen Smile

Hushållspapper/tygtrasa och lite olivolja på, stryk ut det på listerna och låt det torka in. Sen gör om samma moment 2-3 ggr tills inte olivoljan torkar in längre, då är plasten mättad. Jag trodde de skojjade med mig, men de visade hur de gör och jisses vilken skillnad Shocked Listerna blir så feta av oljan, att inget vatten tar sig in som det kan göra med diverse Turtle produkter. Testa själv, du lär bli överraskad!

Det ÄR faktiskt sant, jag gör det på min bil själv en ggn per år, sen sitter det på rätt länge beroende på hur mycket avfettning som sprutas på. Listerna blir svarta och det glänser om dem, och det gör ju INGET med rapsolja på lacken om det skulle komma bredvid. Tror att många andra ex. Turtle liknande produkter inte gillas om det skulle komma på lacken Question

Det kan tyckas jag framstår som en idiot, men om en stor recond-firma som förseglar bilar som kostar runt miljonen använder detta, tror jag de vet vad de pratar om Laughing

NOTERA ATT LISTERNA MÅSTE VARA HELT TORRA, INTE NYTVÄTTADE OCH FUKTIGA! Detta för att oljan inte gillar vatten och kommer inte att sugas in i listerna om det finns vatten eller fukt i dom. Jag har använt det i 6 år på min bil och som sagt aldrig haft problem med mina lister. Det som gör olivoljan så otroligt bra är att den inte innehåller vare sig alkohol eller andra "hårda" tillsatser, som de stora tillverkarna blandar ut med, och som kan göra att listerna spricker efter en tids användande.

Så tvätta listerna NOGA, och se till att de sen får torka riktigt ordentligt så de inte är ens fuktiga. På rikligt med OLIVOLJA på ett hushållspapper/trasa och smeta in. Ta ett par - tre gånger tills listerna är riktigt mättade och inte orkar suga in mer... låt det torka över natten.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag använder högklassig olivolja med en ituklippt förbrukad tvättsvamp för att smörja däcken sedan ett tag tillbaka och det fungerar mycket bra. Sedan som komplement ,de många däcksvärtemedel jag har liggandes sedan åratal.
För gör man det enkelt kostar det inte lika mycket.
Mvh
Asken
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Asken. Jag har själv inte testat det på listerna, men av ditt svar tror jag nog att jag vågar testa. Återkommer med hur det gick :-)

Har aldrig fått "black crome" och liknande produkter att funka bra, kanske beroende på att jag inte tänkt på att plasten ska mättas?!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Robert Lundberg: Plast är plast och gummi är gummi. Plast är ett syntetiskt tillverkat material som utvinns ur olja, som görs plastgranulat av som formas i en extruder(formspruta) till den design de skall ha. Ett stumt material sprutat i tunna lager till det du ser i bilen. I de flesta fall används lösningsmedel för att medlet skall tränga in i vad jag läser på din postning från Volvoforumet. Man måste ju experimentera lite, annars står utvecklingen stilla.
Sen får folk säga vad dom vill, jag vet att lite mindre medel, lite mer högkvalitativ matolja gör det inte sämre. För guds skull, köp inte billigt skit till bilen, inte ens matolja. Stressen gör att man avknoppas från tillgången till kreativt tänkande är min egen erfarenhet nu när jag stressat av länge.
Gummi däremot är ett mjukt formbart material som det sedan blandas oliak ting i.
Allt detta ser man om man tittar i de olika lager av material bilen är uppbyggd av och sen är nätet en bra resurs att kolla vidare.
Jag har en bakgrund i plastformningsbranschen delvis som gör det lite lättare.
Mvh
Asken
Asken.
Njae, kör man granulat i en extruder så kan man inte göra det i olika lager, iaf inte om det är samma material.
Däremot så går det utmärkt att köra olika lager om det är olika material.
Tunna eller tjocka, det avgör verktygen som så att säga sammanfogar materialen till "ett".
När det gäller lister till en bil så är dem inte körda i en extruder på det sättet utan mer en form och då är det garanterat bara EN typ av material.
Dessutom är temeraturen i dem olika materialen ytterst viktiga tillsammans med kylningen för att tvärbindningen ska ske.

Nåväl, nu snöade vi in lite väl mycket på det.. Olivolja ska provas och jag kan mycket väl tänka mig att det fungerar bra.. Sedan om den är högkvalitativ eller inte, det tror jag kvittar.

///Micke
Min cabrio Länk
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Nu har jag smort in listerna med olivolja och det ser otroligt lovande ut. Ska låta bilen stå i natt, och torka torrt imorgon så får jag se om det mättat/flammigt och eventuellt lägga på ett lager till.

Olivoljan köpte jag på ICA, Exta Virgin, billig.

Ångrar i efterhand att jag inte gjorde rent listerna lite bättre, kanske skulle jag t.o.m slipat dem med ett superfint papper?!

Återkommer med info, men som sagt, det ser ut som att jag kommer att vinka ett evigt farväl till alla "Black-magic-produkter" :-)

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Micke Olsson: Jag syftar på formsprutning, där man sprutar i många tunnar lager av samma material i en förutbestämd gjuten form. Materialet förblandas och värms i en extruder. Den färdiga produkten lossas från formen och det sedan blir en ny produkt extruderad. Sedan vid kabelextrudering är det annorlunda:) Likadant gummiextrudering som är betyligt svårare material att hantera än t e x plast.
Snön kommer snart säger dom, vinterdäcksdax nästa vecka:)
Kul att nån fördom kring olivolja kunde leda till miljöbesparing av kemikalier i framtiden.

Vidare ett bra tips på allmän fordonsrengöring. 5l hett vatten. 5cl YES diskmedel och ½ kapsyl AJAX. Appliceras med i sprayform och sedan få verka 5-10 minuter innan högtrycksavspolning.

Jag är nöjd med den formeln och kanske några fler experter kan mixtra med receptet?

Mvh
Asken
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Tittade till kärran precis och jag tror en omgång räcker. Tur att det inte är pollensäsong :-) Torkar med trasa imorgon och drar igång värmepistolen som extra lök på laxen!!!

Fick lite olja på min nyvaxade huv samt att det är lite olja under/över vissa lister. Vill inte braka på med avfettning, tror ni en vanlig försiktig tvätt får bort olivoljan från lacken? Borde kanske ha maskerat men jag skulle bara testa lite och blev så till mig när jag märkte resultatet att jag drog in alla listerna :-)
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Resultatet blev helt sjukt bra!!! Använde inte värmepistol, det hade blivit overkill. Jag tog bort oljan som hamnat vid sidan av listerna genom att försiktigt lägga på lite miljöavfettning. Tvättade sedan och det blev klockrent. Vattnet pärlar sig över listerna, återstår bara att se hur länge det håller, men med tanke på hur enkelt och billigt samt hur bra resultatet blev så spelar det ingen roll om det håller en månad eller ett halvår.

Rekommenderas varmt!!!

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Ett litet tillägg. Jag oljade in även rails, dörrhandtag och annat med samma goda resultat
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ännu en brutal man med miljösamvete är född:)
Mvh
Asken
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Åhhh, tack Baghera :-)

Fast det jämnar ut sig beträffande miljön, jag åker ju omkring och mördar folk och fä genom att sprida partiklar från mina dubbar :-)

Fast jag har sjukt fina lister!
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Ska jag använda extra virgin eller funkar det med en enkel virgin? :-)
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Tror inte det spelar någon roll vilken kvalitet oljan har. Den jag använde var extra virgin.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Robert Lundberg: Politiskt korrekt balans:)
Är man en riktigt skön snubbe kör man väl double extra virgin?:)
2 extrainoljade oskuldsfulla .. i baksätet?:) O/T!

Jag har använt extra virgin tillsammans med att göra slut på de medel jag har.

Mvh
Asken
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Asken: Hade du två oljeinsmorda oskulder i baksätet samtidigt som du själv smorde in dig med Black Crome? Så tolkar i vart fall jag ditt svar.

Jag har iofs hört ett rykte om att du har galonbaksäte...:-) O/T!

Ingen annan som testat olivolja på sina lister?
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Yes är bra innan vaxning, det tar nämligen mycket effektivt bort allt vad vaxskikt heter. Så till den vardagliga biltvätten fungerar tro det eller ej ett vanligt milt bilschampo rätt bra...

Olivoljan måste jag däremot testa.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
provade att olja in mina lister jag med, vart kanon! Ska bli kul och se hur länge det håller..
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Har också testat olivolja nu, tack vare denna tråd. Blir kanon, så jag kommer att gå över till "extra virgin" nu :-)

vacker förare ska ha vacker bil:)

mvh Fredrik
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Kul att flera testat:-)

Om det blir flammigt första strykningen, fortsätt då bara med en andra. Glöm bara inte att låta den stå och dra in oljan över natten, kan se bra ut först men mindre bra ut när listerna börjat mätta.

Har haft min bil oljad i nästan två veckor och tre tvättar, och listerna är fortfarande lika fina. Nästa gång jag gör det kommer jag nog att maskera runt listerna först. Dels kan man slabba på mer, dels blir det ingen olja på lacken (vilken iofs går att tvätta bort)
Pe
179
Petter1
330iM-03
faan.. det här var ju kanon!!!!! olivolja!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.