AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
10.001

Vad skiljer en bil åt från Italien o Tyskland?

Sida 1 av 2
Cr
5
Crossfire
330 XD Touring -05
Är i köpar tankar på en italien import 330XD -95

Har läst här i forumet att det finns nått som kallas "kaltland" paket
Eluppvärmda spolarmunstycke mm mm

Stämmer det?

Nått mer som skiljer bilarna?

Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Nu vet jag inte hur just denna specifika bilen är utrustad. Man kan alltid be om en kopia av utrustningslistan. Finns i serviceboken på sidan 3 alternativt så kan man beställa en kopia på BMW.
Kaltland-paketet innehåller sådant som är användbart vid kallt klimat. Beroende på bil och grundutrustning så är det olika.
Några exempel. (_!_)-värme:), större spolarvätskebehållare samt strålkastarspolning( detta ingår vid Xenonljus), klimatanpassade vätskor, även vissa modeller har starkare batteri, generator samt på dieselmodeller förmonterad webastovärmare från fabrik då dieselbränsle har lägre flampunkt än bensin.
Om du tar dig tiden och undersöker bilen och använder sökfunktionen på forumet så kan detta verifiera mera. Mycket av det jag skriver har många andra skrivit länge.
Lycka till!
Asken
Och som alltid om det är en italien bil som står i Tyskland: se till att bilen varit i trafik i tyskland ( dvs haft en registeradägare dvs skyltad) och inte bara föranmäld om inte, behövs det italienska regbeviset i ORGINAL för att få den OK i Sverige.

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Cr
5
Crossfire
330 XD Touring -05
Tack för hjälpen..

Bilen står i sverige oreggad.. säljs svensk reggad.

Ska kolla upp utrustningslistan imorgon..

Har vart o provkört bilen,kanonfin..milen kan mkt väl stämma (7200mil ska kollas upp).
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det finns många firmor som importerar bilar. Tar man gott om tid på sig och verifierar historiken i serviceboken genom att faxa verkstaden och be om kopia på serviceräkningarna är det ytterligare en enkel ting. Liksaså kan BMWs centrala garantiregister berätta garantireparationer. En bil som man undersökt noga är den bästa garantin för att åka länge till lägsta möjliga milkostnad. Bil&Elservice i Örebro kan göra en kolla av eletroniken, likaså många andra lokala verkstäder. småpengar investerade i tid mätt om man äger bilen 3 pr.
Mvh
Asken
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Prisnivån för motsvarande bil ligger ungefär lika i tyskland var ligger förtjänsten?Bilarna är inte direkt billigare i Italien. Har tyvärr sett för många i "nyskick" som rullat 10.000 mera än vad mätaren står på Allt sånt här speciellt dieslar är skruvade tills BMW styrkt dokumentation till 100%.

///MVH Hasso
Länk
Cr
5
Crossfire
330 XD Touring -05
Tack för snabba svar..

Utrustningslista och 100% säkerhet på milen är ett måste med andra ord..

En sak till med import bilar som man inte tänker på mot en bil som rullat i sverige är vinterdäck , motorvärmare gummimattor saknas..liten sak i det stor hela,men det kan rör sig uppemot 10000kr..

Samma med dragkrok.. är väll 20ggr vanligare på en "svensk" bil..

Återkommer hur det hela slutar..

Mvh
Andreas
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Crossfire: Att köpa nyimporterad "lågmilad" diesel är förknippad med hög risk. Kolla upp bilen till 100%! Får garanti eller serviceutdrag från BMW, ring verkstaden där bilen är servad, mm. En 330xd 05:a med 7000 mil kostar i regel mer i Tyskland än i Sverige. Kan inte prisnivån i Italien.

Antar att bilen i fråga är den som annonseras av Direkt Autoservice AB?

___
//Ulf
Cr
5
Crossfire
330 XD Touring -05
Det stämmer Ulf
Har du/ni några erfarenheter av Direkt Autoservice AB?

Mvh
Andreas
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Värst vad många bilar verkar stanna runt 7200-7500 mil i Örebro...;(
Frågan är om det inte är slöseri med tid att kolla upp bilen i trådskaparens länk (med tanken på statistiken gällande nyimport + lågt pris + endast förregistrerad.
Vi kan väl lika gärna ha en gissningstävling. Jag tror den hade gått 9.233 mil vid sista garantirep 060822...

M V H
Stephan

Min bil: Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

STEPHAN: Den står inte i Örebro utan i Eskilstuna men frågan är om det gör saken så mycket bättre....När jag letade E39 för 6 år sedan så tog det inte speciellt lång tid att komma fram till att just Eskilstuna var en favoritort för en del importskräpsmånglare...

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

När det gäller företaget så vet jag inget. Sökte på dom och det enda jag hittar är att dom omsatte 159' förra året. Företaget startade 2006 så det kan ju vara att dom bara sålde en bil första året ;)

___
//Ulf
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Ulf;
Om man slår en sökning på 330 touring diesel 2004-2005 på blocket så är 80% i Örebro och 90% har gått ca 7,500 mil....

M V H
Stephan

Min bil: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Och alla bilhandlare i örebro idkar nån typ av välgörenhet med tanke på prissättningen ?? :) De flesta kommer förmodligen från Italien, har varit en nisch de senaste 2 åren.Köper man ett stort parti så blir priset ett helt annat, än det man kan jämnföra med på nätet, och småfirmorna går förmodligen ihop om ett parti bilar och delar på. Att köpa en o en vore rena förlusten i princip och då kommer det in mätarjustering istället, en 16tusenmilare kostar rejält mycket mindre än en 7000 milare, men det går inte att se eller upptäcka rent estetiskt oftast. Många motorvägsmil på kort tid, märks inte på skicket eller slitage och E46 dieslarna går mycket mil på kort tid i de allra flesta fall som fd företagsbilar.

///MVH Hasso
Länk
Cr
5
Crossfire
330 XD Touring -05
Ja dom verkar riktigt hyggliga i Örebro.. :)

Men.. säljer dom ett par SV sålda??..eller står det fel i bilregistret??

Import: NEJ
Antal ägare: 0
Reg nr DAB605
Länk

Samma med den här Länk
Reg nr: EDF187

Konstigt..

Mvh
Andreas
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det verkar som regelverket kring importmarkeringen här ändrats för det har varit många bilar den senaste tiden som det står Import = Nej trots att dom ej är sv-sålda. Man får titta på följande:

I trafik första gången i utlandet: 2003-03-28

Jag fick i varje fall Import = Ja på min som reggades för två veckor sedan...

___
//Ulf
Är det inte så om bilen har importerats och registrerats av en av Vägverket aukt handlare/importör så står det import nej?

/// Erik
Import= PRIVAT-importerad
"Firma" import ger ingen notering i bilregisteret (men dock en notering om att den varit i trafik i utlandet tidigare om man läser datumen)

Även BMWs "special selection" bilar kan vara importbilar typ. 1 års bilar, tjänstebilar "offical cars" på div. jippon osv osv som enl. egen uppgift från BMW "försvenskats" till likvärdiga ( troligen låter det INTE så den dagen du vill byta in den...)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
E6
123
E60
520d aut-06
Jag har skrivit det förut men jag gör det igen: Enl Italiensk lag övergår skulden för obetald moms på den som är reggad på bilen vid tillfället då Italienska myndigheten intresserar sig för bilen.
Det är inte konstigt att Italienska bilar ibland är så billiga.

Ja, jag vet att chansen är liten att de hör av sig, men DU vet aldrig!
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Tjena, Asken skrev:
"Kaltland-paketet innehåller sådant som är användbart vid kallt klimat. Beroende på bil och grundutrustning så är det olika.
Några exempel. (_!_)-värme:), större spolarvätskebehållare samt strålkastarspolning( detta ingår vid Xenonljus), klimatanpassade vätskor, även vissa modeller har starkare batteri, generator samt på dieselmodeller förmonterad webastovärmare från fabrik då dieselbränsle har lägre flampunkt än bensin."

Nu undrar jag som har en X3 2007, hopskruvad i mars -07, om den med lite tur kan tänkas ha förberett för värmare. Bilen är helt ny för mig och jag har inte sett något i instrumenten som tyder på att det är befintligt. Lever på hoppet om att man riktigt billigt kan får dieselvärmare på vintern (på vissa Volvo kostar det under 2000 kr).

VAd är skillnaden på andrahandsvärdet mellan en tysk import och en italiensk import?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.