|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
ska till och köpa min första bmw :) och det kommer att bli en 328,330 -00,-01 vad ska man tänka på? kända brister mm.. | |
|
Kolla upp bakgrunden noga! Dessa bilar är tyvärr populära bland fifflare som köper utomlands och mätarskruvar i samband med importen till Sverige. Se upp med fantasipriser som verkar vara för bra för att vara sanna. Om någon precis har importerat en sådan bill och säljer till lägre pris än vad man kan köpa en likvärdig i Tyskland så bör varningsklockorna ringa högt! Överväg att importera en själv om du inte hittar vad du söker! |
|
| okej jo det har du rätt i men jag tänkte köpa en svensk såld.. | |
ASA racing |
Kolla efter "ROST" under morhuv, baklucka, nederkanten på dörrarna,mm. Någon BMW Guru påstod tidigare att E46 rostar värre en en gamal Fiat från 1961. Sök på "rost E46", så hittar du avskräckande läsning fram till Juletid. |
|
Tidiga E46 hade ofta problem med stag och leder i framvagnen. Oftast är det åtgärdat på garantin men värt att kolla upp. Rost är ju nämnt ovan. Fläktmotståndet (eller slutsteget) brukar ibland ge upp vilket gör att fläkten lever sitt eget liv och inte går att styra med knapparna. ___ //Ulf |
|
ASA racing |
Läs detta & välj sedan att köpa ett helt annat bilmärke. Annars lär du snart bli knäckt av alla bekymmer;-) Länk |
J.B |
Det kanske är så att dom dåliga egenskaperna och skit med bilen kommer fram och skrivs mer om än alla possetiva saker ???? .. Som sagt så är ju allt rellativt , jag är nöjd med BMW , visst finns det saker som kan irritera o och så då det är något som går sönder eller något annat , men större tiden av bilägandet är väll mer än bara felande saker . Hadde en e39 -96 som jag var helnöjd med på alla sätt o vis , har bytt nu för ca 2 veckor sen till en e46 -03 ,,,är nöjd med den oxå och tror jag kommer vara det framöver oxå fastän jag vet att det framöver kommer bli nån reparation som det blir på vilken bil man än äger .. Jag är bara possetiv och nöjd med BMW , helt i en klass för sig tycker jag om det messta .. J.B |
|
Hej, har en 330 e46 och är supernöjd med denna. Rekommonderar själv 3,0 litersmotorn då den helt enkelt är en underbar motor. Rost är inget jag själv erfarit men hört talas om. tror inte e46 skulle vara sämre än genomsnittsbilen. Om du skall köra mycket i stadtrafik så rekommenderar jag automat, eftersom 330 har en rätt "snäv" koppling som gör det svårt att köra mjukt. Lycka till med ditt bilköp //Bjerser |
|
| Jag håller fortfarande fast vid att en bil med en såpass stor prislapp och dessutom ett premium rykte om sig som heter duga, borde prestera mer. Jag är i varje fall inte speciellt imponerad av BMW. För de äldre modellerna E46 o E39, så verkar E39 hålla betydligt högre klass. I den senaste generationen verkar det vara tvärt om dock, en högst personlig uppfattning. | |
|
Ja, visst kan det vara så J.B. Jag har haft en 330i E46 som jag körde drygt 5000 mil med. Den var inte problemfri, men bilens positiva sidor överskuggade med bred marginal de negativa. Min pappa hade en 325i E46 som han körde 17000 mil med. Han hade ett fel, rost på bakluckan (snudd på klassiker). I övrigt var han mycket nöjd med bilen. Min fru har en 330Ci E46 och hon är jättenöjd, trots att hon haft ett fel (troligen kontaktdonet till spjällhuset, men hela spjällhuset byttes). Hon har dessutom blivit som förbytt. Hon putsar, städar och pysslar om bilen samt gläds åt att köra med den. Så var det verkligen inte med den Toyota hon hade innan hon bytte till BMW. Kanske har jag och mina anhöriga haft tur. |
|
|
Jag är inne på min andra E46 och är helnöjd. Inga speciella fel utom vanligt slitage som bromsbelägg m.m. Jag har haft det vanliga rostproblemet men fått ny huv och baklucka på bägge bilarna utan något som helst knussel. Trivs väldigt bra med bilen. |
|
|
En viktig aspekt när det gäller problem med bilen är hur verkstaden fungerar. En bekant till mig har kört Audi i rätt många år och gillat sina bilara. Han har väl haft en del fel på dem, men inget extremt. Det han däremot störde sig rejält på var attityden hos verkstäderna när felen dök upp. Jag har inte heller haft problemfria bilar, men jag har blivit mycket bra bemött av Novation i Uppsala. Kanske är det så att man kan stå ut med en av två saker, brister hos bilen eller brister hos verkstaden, men problem både med bilen och verkstaden blir för mycket. |
|
|
Tummen upp för BMW:s verkstäder, det håller jag med om. Mitt huv byte (rost) gick smidigt och utan tjafs. De vet hur man tar hand om kunden och få den att komma tillbaka helt enkelt. Det jag stör mig på när jag säger att jag inte är speciellt imponerad är, förutom rosten, alla småfel. Jag saknar kassaskåps känslan, som borde finnas hos en bil av denna kaliber (E46). Har provsuttit en E60, minns inte årsmodell men det var ingen facelift och det var en sneak 520. Den imponera verkligen inte nånstans. BMW är trots allt ett av de dyrare märkena, dyrare en Audi i snitt? Men håller långt ifrån samma kvalite/premiumkänsla som Audi i mina ögon. Med detta menar jag inte att Audi är en helt problemfri bil. |
|
| Ja att Audi idag har bättre kvalitetskänsla håller jag med om. Vad man lägger i begreppet premiumkänsla kan nog variera en hel del från person till person. För min del är kvalitetskänsla en viktig "premiumaspekt", men även om Audi är bäst i detta avseende står sig BMW väldigt bra jämfört med övriga konkurrenter. En annan egenskap som för mig är mycket viktig för premiumkänslan är köregenskaperna och där slår BMW ganska lätt Audi (Ok, jag har inte kört nya A5, så den jämförelsen ger jag mig inte in i, men äldre Audi-modeller kan jag jämföra med). | |
| Väntar med spänning på nya A4, ska bli mycket intressant. | |
| Som svar till tråd skaparen, jag vill inte avskräcka från ett eventuellt BMW köp. Men vad är premium och kvalite för dig, är en fråga du bör ställa dig. Kommer du störa dig på alla småfel och lite knirr och gnissel, eller spelar det ingen roll. Jag är petig och med facit i hand, så är det inte helt säkert att blir en BMW igen. BMW har dock en unik körglädje och är en härlig räcer, skött om den rätt och motorn kommer att bringa dig mycket lycka, men se upp med rosten. Kolla framvagnen ordentligt, bussningar, spindelleder, länkarmar. Krånglande AC verkar vara rätt vanligt. Skeva bromsskivor verkar förekomma. Kolla även handbromsen, många verkar inte använda så flitigt som den borde användas vilket leder till att det kärvar. I övrigt är det nog mest de vanliga slitdelarna. | |
| Räkna med att du kan pruta jättteeemycket också.....värdeminskningen är brutal, jag talar av egen bitter erfarenhet..... | |
|
Mosse => VÄrdeminksning drabbas nästan allt vi ägar av, så även en BMW. Glöm inte att trådskaparen vill köpa en Touring vilket står högre i kurs i Sverige och därmed går det inte att pruta lika mycket på dessa bilar. Man får lägga på ca. 10 kkr från motsvarande sedan/limo för att hamna i någorlunda rätt prisnivå. Till hånk => Lycka till med bilköpet! :) Mvh/ Niclas |
|
|
Bortse från mitt tidigare inlägg till si så där 99,9%! Jag blandade ihop den här tråden med en annan som just gällde touring bilar... Mvh/ Niclas |
|
|
äntligen blev det en bmw =) en 328 från -00 sjukt rolig att köra,, sänkt feta fälgar m3 stylad.. mm.. nästa projekt få upp flåset lite kanske??..några bra ideer kanske?? |
|
|
GRATTIS till bilen!! Och till att du inte lät pessimisterna i inlägget avskräcka dig. Har själv en E46, ingen rost vad jag kan se, och jag brukar kolla noga. Har faktiskt aldrig haft problem ed någon av mina BMW. Dom har en förmåga att rulla på. Så jag kan inte förstå vad som skulle kunna få mig att välja annat än BMW. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.