AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.543

Att det går an ! Supermiss av däckfirma? Uttalande av däckproffs önskas...

Sida 1 av 2
Visa användare
163
Marc-X
Z8 E52 -01
330daT RME Individual -02
Hello World!

I går var det dax... Lägga på vinterdäcken. Den första snön har kommit och kommer troligen att ligga kvar till en bit ut i Juni ;) I vart fall uppe i höjden...

Nu skall ni få höra vad jag upptäckte efter att jag demonterat somardäcken, men först lite data om bilen:

På min ESS-trimmade 330d Touring e46 skall det sitta M-sportfälgar med dim 8x18 fram och 8,5x18 bak. Däckidmension skall vara 225-40 / 18 fram och 255-35 / 18 bak.

I sommras bytte jag bakdäcken under semestern, men fick inte tag på GoodYear Eagle F1 i "rätt" dimension till bakvagnen, så jag körde på med 225-40 / 18 bak oxå. D.v.s lika däck runt om...

Dessa däck skulle monteras av den firma som riktade tre (lätt) bulkade fälgar. Samma firma gjorde oxå en 4-hjulsinställning på bilen, och de är gott kända i branchen i den storstad de ligger i.

Nu till saken:

Bilen har efter rätningen av fälgarna aldrig kännts HELT 100%. Jag har inte blivit helt komfortabel med hur bilen uppför sig i höga hastigheter, samt det är fortfarande lätta vibrationer i vissa hastigheter, men det viktigaste är att bilen "ålar" i hög hastighet, samt drar stadigt åt höger om det är det minsta spår i vägen... F*N så irrierande på en bil som i övrigt är 100% samt ett råskinn att gå...

Vad jag upptäckte när jag demonterat sommarhjulen?
Jo, att 8,5" fälgarna satt på HÖGER sida av bilen och 8" på VÄNSTER !!!
Altså en av var bredd per axel !!!

ATT DET GÅR AN !!!

Nu till min fråga:

Om mina nya däck blivit inkörda (1000 mil) på fel fälgbredd, är det då bara att lägga om dem till den andra fälgen? Det kommer ju att bli så att ETT däck av bakdäcken har gått på en för smal fälg, och ett däck av framdäcken har gått på en för bred fälg... (Byta ett framdäck mot ett bakdäck är oaktuellt då framdäcken gått halva sin livslängd vid bakdäcksbytet)

Har inte detta påverkat däcken på något sätt? Jag föreställer mig att det är LÅNGT från optimalt att flytta ETT däck (av ett axelpar) till en annan fälgdimension???

Grunden till att jag frågar är att jag värderar att reklamera på HELA jobbet. Detta om jag inte får kompensation i form av nya däck som "plåster på såren". F*n, jag var ju nära att sälja bilen när jag inte fick saker och ting att stämma till 100% ...

Vad skall jag bruka för argument för att få en ny uppsättning däck??
Eller är det överhuvud taget inget att bry sig om? (Att däcken varit körda 1000 mil på fel fälgdimension)

Hur har detta eventuellt påverkat restan av bilen (hjulupphänget)?
Hur har trafiksäkerheten påverkats av denna felmontering? (olika inpressning på höger / vänster sida av bilen o.s.v)

Någon som har några råd att komma med i förhållande till en reklamation?

///M

BMW-dille är inte en lidenskap; det är en njutbar galenskap...
Kan inte svara på någon av frågorna men hur fasiken ser det ut om man stoppar på 225 breda däck på fälgar avsedda för 255?? Har dem stoppat något mellan däcket och fälgkanten? Jag har 255 på fälgar avsedda för 265 och bara det ser lite dumt ut så jag kan inte förstå hur det ens är möjligt att ha 225 istället för 255.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag har faktiskt haft 225 på fälgar avsedda för 255 (där bak) Såg löjligt ut men fungerade utan problem.

mvh bjerser
Visa användare
163
Marc-X
Z8 E52 -01
Det syns faktiskt inte vid ett snabbt ögonkast... Det är ju bara 1/2 tum i skillnad på fälgarna (12.7mm), medans det skall vara 30 mm i skillnad på däcken.

Om man studerar hjulet en stund så ser det skummt ut med att däcksidan sluttar utåt (sett från slitbanan till fälgkanten).

Att han som monterade och balanserade däcken inte fick med sig att det var två olika fälgar är för mig ofattbart...

///M

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har inte heller något svar på dina frågor men jag kan bara kommentera att GY Eagle F1 är bredare än många andra däck i samma dimension. Körde ett tag med Michelin fram och GY Eagle bak och alla var i samma dimension 225/45-17 på lika breda fälgar och det var en tydlig skillnad mellan däcken i bredd och hur däcksidan sluttade.

Jag tycker du ska reklamera för som det är nu så har du 4 däck som alla är slitna olika mycket. Det absolut minsta dom ska göra är ju en ny 4-hjulsinställning men det känns för lite då trots allt redan betalat för en sådan i tron att den gjordes med alla hjul på rätt plats.

___
//Ulf
Visa användare
163
Marc-X
Z8 E52 -01
Ulf: Ja, jag tänker reklamera på jobbet men vill ha helt klart för mig vilka konsekvenser denna fadäs har gjort. I tillägg var en representant för firman MYCKET arrogant vid min första kontakt med dem och spelade verkligen "världsmästare" på alla sätt. Detta löste sig efter att jag ringde och snackade med en av ägarna dagen efter. Mer om detta kommer jag att skriva i en annan tråd som omhandlar hela kontakten med denna firma så att andra inte går på samma nit som jag, Tänker inte "hänga ut" någon innan jag har givit dem en chans att ordna upp i detta.

En annan ting är att dem håller till i Sverige, 200 mil från min bostadsort, så det är inte bara att dra tillbax och få dem till att göra om jobbet.

///M

54
138
540E34
Seat Leon Cupra 5F DSG -14
Hur missar man att det är "tyskstuk" på ena sidan och inte på den andra? Menar, du borde ju kollat däcktrycket ngngång under 1000mil, framför allt som du säger att bilen drar åt ett specifikt håll. Hur kan man missa?

Visa användare
163
Marc-X
Z8 E52 -01
540E34: Jag tror du hade missat det oxå... Det kan jag nästan garantera...

///M

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag tror inte något har hänt mer än att däcken är ojämt slitna. En tröst är ju att de har samma rullomkrets. Intrycket däckhandlaren fick av att alla fälgarna var lika blev nog bara större då fälgarna linjerade lika på vänster och höger sida vid hjulinställningen. Hjulinställningen behöver nog inte vara felaktig trots inställning med fel hjul monterade. Den är ju justerad med ett något förskjuten centrumlinje. Däremot har den ju gått med olika styrgeometri på vänster och höger sida vilket förklarar att den drar i sidled. Det är klart man inte ser skillnaden, när man tar för givet att det skall vara rätt.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Jag kör med vinterdäck med dimensionen 225/40 18" på mina 8" fram och 8,5" bak. Syns inte någon jätteskilnad kan jag säga. Chefen på däckfirman där jag la på däcken igår påtalade för däckskillen hur viktigt det var att hålla rätt på vilka fälgar som skulle vart :)

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Det är iallefall ingen fara för däcken att ha gått på "fel" fälg utan du kan lugnt be dem lägga om 2st av däcken så du får allt "rätt" däremot skulle nog jag personligen velat få 4-hjuls mätningen omgjord med fälgarna monterade på rätt ställe.Du har inte fått ngt snedslitage på ngt däck eller?
Visa användare
163
Marc-X
Z8 E52 -01
Hewi: Jag skall mäta däckslitaget noggrannt, så får vi se om det blivit snedslitage.

Anders-72: Det är så svårt att upptäcka skillnaden i fälgbredd med däcken monterade att man måste ställa bägge däcken på högkant efter varandra och stå och syfta snett uppifrån för att upptäcka skillnaden...

Det som oroar mig är att fälgarna i denna operation blivit rätade / utpressade och SVARVADE bl.a på anläggningsytorna (mot däck och mot trumman) ... Om man inte då observerar att det rör sig om 2 olika dimensioner så lurar jag på hur restan av jobbet är utfört?!

///M

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Skillnaden är inte direkt jättestor 6,35 mm per däcksida..
Ett problem kanske kan vara det faktum att du redan monterat av hjulen osv. Hur skall däcksfirman nu kunna se att de var felmonterade (från deras sida)? Bäst hade kanske varit att du lät dom själv konstatera felmontaget innan du tog av hjulen.
Som redan skrivits, skillnaden obetydlig mellan fälgarna, jag tror inte du kommer att märka nån skillnad i slitage osv heller.

FP
Visa användare
163
Marc-X
Z8 E52 -01
Folke: Nu förstår jag inte hur du resonerar.

Skall jag köra 400 mil tur / retur på sommardäck ner till västsverige för att reklamera på ett arbete som kostade mig 3500.-?
Eller kanske ställa av bilen till sommaren, då jag antagligen skall ner dit igen...

Skämt åsido.

Det finns alltid möjlighet att ta bilder av hjulen. Som jag skrivit tidigare så är detta del av ett RÄTTNINGSJOBB där jag levererade in 2 nya däck som skulle monteras bak.

Det är väldigt enkelt att se hur däcken varit monterade: TVÅ hjul med SAMMA fälgbredd har SAMMA rotationsriktning. I tillägg är dessa olika slitna då det ena har gått 1000 mil och det andra 3000 mil, och färgkoderna i däcksmönstret syns tydligt på det nya paret... Det går inte att montera hjulen rätt på bilen med tanke på korrekt rotationsriktning...

///M

Resonemanget är rätt enkelt: Att bevisa (visa) för den som monterade hur det såg ut på bilen. Bilder kan vara ett sätt, en neutral bilverkstad eller däckfirma på din ort som intygar osv är ett annat sätt.
Lösa hjul är inte fullt så bra, men allt beror ju på hur seriösa de är, goodwill osv. De KAN ju välja att tro att du försöker dra en vals för att få ut nya däck, de kan ju inte veta om du krängt på andra däck osv, eller hur? Sånt här styrs ju av konsumentlagar osv, men man skall reklamera felaktigt jobb inom "rimlig tid". Å andra sidan har du rätt att reklamera felaktigt materiel inom två år om du kan bevisa att det verkligen varit fel materiel från början osv. Vad gäller arbetsdelen så är det annorlunda, men oftast funkar det att diskutera med firman som gjort jobbet. Hoppas det löser sig.

FP
Visa användare
163
Marc-X
Z8 E52 -01
Folke: Jag tror att detta kommer att ordna sig till det bästa efter att jag konfronterat dem med problemet. Jag önskade bara lite input från någon i däckbranchen som kunde ge mig FAKTA om hur däcken blivit påverkade, vad som sker vid en omläggning efter de körda 1000 milen, samt hur detta påverkat bilens körbarhet och trafiksäkerhet i helhet.

En ting som jag är mycket intresserad av är hur bilen skulle uppfört sig i en tänkt vattenplaningssituation då bromseffekten blivit olika på höger resp- vänster sida...

///M

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Marc-X: Välkommen till forumet. Jag studerade din första postning nu samt hela tråden.

Enligt BMWs TIS, tekniska informations system, så får inte skadade fälgar renoveras över huvudtaget utan skall bytas ut. Det finns flera som har tillgång till TIS som kan bekräfta detta. Jag har själv fått infon från BMW.
Som du skriver i ditt första inlägg blev det aldrig helt hundra. Jag är enig med dig där. Samt skall fälgar renoveras så finns det 2 företag som jag känner till som är erkänt duktiga, de processar den skadade fälgen med bästa tänkbara teknik. Det kostar en del men blir också bra. Dock så ser du skillnden.

Vidare skriver du att du kompromissade med storleken på däcket då det inte fanns 255/35-18 bak utan körde på 225/40-18.

Jag förstår av postningen att du är pedant med höga krav. Enbart 1 av 100 känner av 3 grams obalans i ratten eller att en bil efter en hjulinställning har en ratt som inte är centrerad innan arbetet påbörjas. Fälgarna kan ha blivit bra men det kan vara en obalans i däcken. en riktigt seriös däckverkstad kan balansera fälgar ned till 1-2 grams oblans men det tar tid. Jag brukar få det gjort men det har varit en lång process i beställa jobbet, få det gjort. Känna av och sedan återkomma och be om förbättring. Vem gör numer alla mina däckjobb? Doktor Per, härdad av Asken:)

Jag skulle gissa att valet av 225/40-18 bak delvis gör din bil instabil i förhållande till viktfördelningen i grundkonstruktionen.

Att efter en lång tid reklamera det du nu upptäckt, det tar tid, kostar kraft och pengar. För alla reklamationer behöver dokumenteras, verifieras och sedan kommuniceras med motparten innan de löst sig.

Alla människor kan göra fel. Jag vågar erkänna att jag gjort ett flertal missbedömningar i mitt liv. Däremot var de rätt utifrån min situation då. I ett tillfälle då ett fel upptäcks är egentligen vad många ser som ett misslyckande. Jag ser det som att uppstod ingen konflikt/reklamation så är man ju inte medveten om vad som sker.

I ditt fall levererade du däcken till firman för montering. Jag kan inte avtalsvillkorslagen men jag vet att jag en gång levererat med ett par fjädrar till en verkstad för ett antal år sedan för montering tillsammans med andra saker. När den fjädern sedan gick av kunde jag inte reklamera på ett smidigt sätt för den var ju inte levererad av verkstaden.

Det jag upptäckt nu efter att ha studerat tråden är att det blivit en underbar röra av ett trevligt semesterminne?:)

Får jag komma med ett informativt förslag i konkret handling?
Försök samla det som är fakta av alla dessa postningar. Skriv ett mycket kortfattat, proffsigt brev med dessa fakta till leverantörens vd och förklara att du gärna ser ett förslag på kompensation, nämn inget belopp eller sådant. Låt denne VD få studera fakta som du ser det. Sedan besvaras brevet och då kan du ju se om du blir nöjd. Om inte annat kan du ju referera till tråden, gör det först efter du erhållit brevsvaret. Varför brev? Jo telefonsamtal är inte lika lätta att komma ihåg allt vad som sagts och lovats.

Som din investering är tråden som den är. Det finns många åsikter av många medlemmar av detta forum som är högst kompetenta. Däremot att förstå din situation det kan ingen.

Lycka till!
Asken
Visa användare
163
Marc-X
Z8 E52 -01
Asken: Tusen tack för ditt svar i denna tråd.

Nu börjar vi komma någon vart... ;)
Jag har readan planen klar med att gå vidare mot firman, vill bara ha lite SAKLIGA fakta och inspel från miljön (BMW / bilsport / Intressegrupper)

Jag skriver en ny tråd med HELA historien nu...

///M

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Varsågod. Du skriver mycket och länge. Samtidigt anger du inte firman.

Min bekant rådde mig att när jag tappade humöret att man skulle ta ett tennisrack och räkna antalet ställen där strängarna möts. Det slutade med att tennisracksindustrin numer får sälja ett rack till:)

Mvh
Asken
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Marc-X skrev:

>En ting som jag är mycket intresserad av är hur bilen skulle uppfört sig i en
>tänkt vattenplaningssituation då bromseffekten blivit olika på höger resp-
>vänster sida...

Jag tror ärligt talat inte att du hade märkt av det alls. Det vill nog till att vattnet på vägen är så oerhört jämnt fördelat över vägbanan att förutsättningarna är lika på höger och vänster sida... eller med andra ord, i en vattenplaningssituation har du ALLTID olika grepp på alla 4 hjul, oberoende av hur däcken sitter, eftersom vattnet är olika fördelat på vägen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.